
Gotowość szkolna – umiejętności dziecka wymagane w przededniu rozpoczęcia nauki w szkole
Rozpoczęcie nauki w szkole jest bardzo ważnym momentem w życiu każdego dziecka. Wiąże się ze zmianą, której doświadczają nie tylko przedszkolak, ale także jego rodzice. Ci często są zaniepokojeni, czy ich pociecha poradzi sobie z nowymi wyzwaniami. Hasło „gotowość szkolna” jest na tym etapie znane każdemu opiekunowi, chcącemu zapewnić dziecku dobry start na progu nowego etapu edukacji.
- Data: 19.09.2023

Płodowy Zespół Alkoholowy – perspektywa logopedyczna
Dnia 9 września przypada Światowy Dzień FAS. Rozpoczyna się punktualnie o godz. 9.09. Dziewiątki to symbol ciąży. FAS z angielskiego tłumaczy się jako Płodowy Zespół Alkoholowy (Fetal Alcohol Syndrome – FAS). Alkoholowy zespół płodowy (zespół FAS) to stan występujący u dziecka w wyniku narażenia na alkohol spożywany przez matkę w czasie ciąży. Problemy wynikające z jego powstaniem różnią się w zależności od dziecka, ale wady spowodowane przez alkohol nie są odwracalne. Według statystyk w Polsce na 300 000 urodzeń, aż 1000 dzieci ma FAS. Obecnie na świat przychodzi 10 razy więcej noworodków ze zdiagnozowanym alkoholowym zespołem płodowym niż z zespołem Downa. Zapraszamy dziś do lektury fragmentu artykułu, który zamieścimy w kolejnych wydaniach „Strefy Logopedy”.
- Data: 08.09.2023

Oburęczność – powód do dumy czy źródło problemów?
Uczeń rozpoczynający w wieku 6 lub 7 lat naukę w szkole podstawowej powinien pisać i kolorować przy użyciu jednej, dominującej ręki[1]. Czasami jednak tak się nie dzieje. W związku z brakiem działań terapeutycznych lub pomimo prowadzonych oddziaływań człowiek pozostaje oburęczny. Jedynie jedna na 100 osób jest oburęczna, czyli potrafi równie dobrze posługiwać się prawą i lewą ręką.
- Data: 11.08.2023

Czynność ssania u noworodków i niemowląt – transformacja i rodzaje
Z badań nad czynnością ssania i połykania, przeprowadzonych przez M. Rządzką wynika, że istotą ruchu inicjującego ssanie jest wysunięcie przez dziecko korony języka do przedsionka jamy ustnej oraz lekkie jej dociśnięcie w płaszczyźnie horyzontalno-wertykalnej, co umożliwia dziecku uzyskanie niezbędnego do przełknięcia podciśnienia. Dzięki ruchom kompresyjnym języka oraz ruchowi żuchwy ku dołowi zwiększeniu ulega ciśnienie ujemne w jamie ustnej, a możliwe jest to również dzięki uszczelnieniu, jakie dają sprawnie pracujące mięśnie policzków i warg. Zdrowy noworodek, urodzony w terminie, przystawiony do piersi ssie brodawkę sutkową wykorzystując płynnie i cyklicznie następujące po sobie ruchy kompresji oraz zassania.
- Data: 01.08.2023

Metody badania mózgu w procesie diagnozowania logopedycznego
Mózg człowieka jest skomplikowaną, heterogeniczną strukturą, złożoną z wyspecjalizowanych tkanek i podstruktur. Mózg waży jedynie ok. 1300 g, a zużywa aż 20% tlenu dostarczanego do organizmu. Każdy obszar mózgu posiada nieco inną budowę i swoiste zadania. Części te w całości tworzą jedną, w pełni zintegrowaną strukturę sterującą całym organizmem. Neuroradiologiczne badania obrazowe należą do podstawowych metod diagnostycznych w przypadku schorzeń w zakresie centralnego układu nerwowego (CUN). Od czasu wprowadzenia tomografii komputerowej, czyli od lat 70. XX wieku, możemy badać mózg w sposób nieinwazyjny. Lecz dopiero wprowadzenie rezonansu magnetycznego, jego technik (MRS, DWI, TDI, PWI, SWI, fMR), dało badaczom ogrom możliwości badań morfologicznych oraz czynnościowych tego narządu. Dzięki spektroskopii MR (MRS) możemy przypatrzeć się wnętrzu mózgu. Badanie to daje możliwość analizy przemian metabolicznych, jakie tam zachodzą. Funkcjonalny Rezonans Magnetyczny (fMRI) pokazuje te obszary mózgu, które są aktywne w czasie wykonywania różnych czynności. Angiografia służy do odkrywania struktur krwionośnych.
- Data: 12.07.2023

Czym jest empatia? O empatii w autyzmie
W wynikach badań (S. Baron-Cohen i in.) wykazano, iż dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu nie przejawiają trudności z odczytywaniem i rozumieniem przeżywanych przez innych tzw. prostych stanów emocjonalnych: radości, smutku, złości czy strachu. Problematyczne natomiast okazało się rozpoznawanie tzw. emocji kognitywnych: zaskoczenia, zakłopotania, zaciekawienia, zdziwienia, rozczarowania, zazdrości, wstydu czy znudzenia. Zrozumienie tych stanów wymaga wyobrażenia sobie, co przeżywa obserwowana osoba, tego co dzieje się w jej umyśle – wymaga empatii.
- Data: 06.07.2023

Logorytmika jako metoda profilaktyczna i terapeutyczna w praktyce logopedy
Logorytmika to holistyczne, czyli całościowe podejście do rozwoju duszy i ciała człowieka. Podczas zajęć logorytmicznych nie rozdziela się ciała na poszczególne układy czy narządy, nie izoluje głowy od barków, klatki piersiowej od kończyn górnych czy dolnych. Wspomniane wyżej układy są ze sobą nierozerwalnie złączone, wpływają na siebie wzajemnie i współdziałają dążąc do zachowania homeostazy. Logorytmika, podobnie jak rytmika, nie poprzestaje jedynie na postrzeganiu ciała w sensie fizycznym. Skupia się również na jego duchowych aspektach, biorąc pod uwagę myśli, emocje i odczucia zmysłowe.
- Data: 20.06.2023

Dziś Ogólnopolski Dzień Dogoterapii: Dogoterapia w logopedii
Dogoterapia to rodzaj terapii wspomagającej polegająca na różnorodnych oddziaływaniach specjalistycznych z udziałem psów. Z uwagi na wiele korzyści i szeroki wachlarz możliwości ta forma pracy zyskała ostatnio dużą popularność. Wzrosło również zainteresowanie tym podejściem w logopedii. Odpowiednie realizowanie zajęć logopedycznych z elementami dogoterapii może przynieść korzyści zarówno dla dzieci, jak i dorosłych pacjentów z różnymi trudnościami komunikacyjnymi.
- Data: 15.06.2023
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »