Zakończenie roku edukacji w przedszkolu czy szkole to okres podsumowania pracy dziecka, także w czasie zajęć logopedycznych. Opinia logopedy powinna zawierać podstawowe informacje na temat spotkań z logopedą. Przed wakacyjną przerwą w terapii warto przygotować dokument zawierający przyczyny, przebieg i rezultaty terapii, sugestię dalszej pracy, propozycję wartych zastosowania działań. Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zaznajomić rodzica i/lub nauczycieli z aktualnym stanem mowy dziecka.
Z artykułu dowiesz się:
Zespół Smitha, Lemliego i Opitza (SLOS – od ang. Smith-Lemli-Opitz syndrome) to genetycznie uwarunkowana choroba metaboliczna, w wyniku której organizm nie wytwarza potrzebnej ilości cholesterolu. Zaliczana jest do grupy chorób rzadkich [1]. Charakterystyczne cechy choroby powodują konieczność udziału pacjenta w terapii logopedycznej.
Cukrzyca to choroba metaboliczna, która charakteryzuje się podwyższonym stężeniem cukru we krwi. Związana jest z nieprawidłowym wydzielaniem i/lub działaniem insuliny w organizmie. Wyniki badań statystycznych pokazują, że cierpi na nią blisko 2,7 milionów dorosłych Polaków. Prawie 1,7 mln osób pozostaje niezdiagnozowanych. Z powodu cukrzycy i jej powikłań w naszym kraju umiera ponad 50 tysięcy osób rocznie. Z tej przyczyny jest ona określana mianem choroby cywilizacyjnej. W przypadku cukrzycy niezwykle istotne jest jej wczesne rozpoznanie oraz właściwa kontrola. Pozwala to zapobiec powikłaniom, a najczęstsze z nich to nefropatia, choroba wieńcowa oraz niewydolność serca. Cukrzyca może negatywnie wpływać na stan zdrowia jamy ustnej oraz jakość mowy chorego.
Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) nie jest odrębną jednostką chorobową [1]. Jest niepostępującym zespołem różnorodnych objawów wynikających z uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego (OUN), w szczególności neuronu ruchowego.
Dogoterapia to rodzaj terapii wspomagającej polegająca na różnorodnych oddziaływaniach specjalistycznych z udziałem psów. Z uwagi na wiele korzyści i szeroki wachlarz możliwości ta forma pracy zyskała ostatnio dużą popularność. Wzrosło również zainteresowanie tym podejściem w logopedii. Odpowiednie realizowanie zajęć logopedycznych z elementami dogoterapii może przynieść korzyści zarówno dla dzieci, jak i dorosłych pacjentów z różnymi trudnościami komunikacyjnymi.
Cel: Doskonalenie funkcji słuchowych, różnicowanie długości słyszanego dźwięku.
Cel: Usprawnianie pracy podniebienia miękkiego i warg. Doskonalenie percepcji słuchowej (m.in. różnicowanie długości brzmienia samogłosek).
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [k]. Doskonalenie funkcji słuchowych.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [k] i [k’] w wierszach. Wzbogacanie zasobu słownictwa. Doskonalenie pamięci werbalnej.
Cel: Poszerzanie zasobu słownictwa – czasowniki.
Cel: Usprawnienie funkcji oddechowych i warg, doskonalenie umiejętności oddechu przeponowego.
Cel: Doskonalenie pracy pierścienia podniebienno-gardłowego, utrwalenie prawidłowych funkcji oddechowych.
Cel: Usprawnienie pracy warg, doskonalenie umiejętności kierowania powietrza wydychanego przez usta.
Cel: Usprawnienie mięśni podniebienia miękkiego, ścian gardła i warg.
Cel: Usprawnienie mięśnia okrężnego warg, policzków, pierścienia zwierającego gardło.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.