Co to są badania przesiewowe? Jak zorganizować pracę w placówce oświatowej w pierwszych dniach roku szkolnego? Ile czasu możemy przeznaczyć na wykonywanie badań przesiewowych? W jakiej formie przekazać rodzicowi wynik naszych obserwacji w trakcie „przesiewówki”? Czy możemy wykonać badanie przesiewowe nie mając zgody rodzica? Z jakich formularzy najlepiej skorzystać? Jak wykonać badania przesiewowe w żłobku?
Logopedyczne badania przesiewowe służą wstępnej identyfikacji zaburzeń mowy. Mają na celu wyłonienie w określonej grupie ryzyka zagrożeniem zaburzeniem mowy tych osób, dla których wskazana jest szczegółowa diagnoza logopedyczna. Badania mowy, znane jako badania przesiewowe, przeprowadzane są w Polsce od lat 60. XX wieku. B. Woynarowska przedstawia istotę tych badań, pisząc: „Test przesiewowy według Światowej Organizacji Zdrowia jest wstępną identyfikacją nierozpoznanych dotychczas chorób, zaburzeń lub wad, otrzymaną dzięki zastosowaniu testów i innych szybkich metod badania. Pozwala wyodrębnić w populacji osoby, które prawdopodobnie mają daną chorobę (zaburzenie), i osoby, które prawdopodobnie jej nie mają. Celem testu przesiewowego jest wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń w okresie, gdy można jeszcze odwrócić proces chorobowy lub zahamować tempo jego rozwoju (progresji). Celem testu nie jest ustalenie rozpoznania. Osoby z dodatnim wynikiem testu, czyli podejrzeniem zaburzenia lub choroby, powinny być poddane procesowi diagnozowania w celu wykluczenia lub ustalenia rozpoznania i niezbędnego leczenia. Test przesiewowy jest pierwszą fazą programu przesiewowego”.
Czy jest konkretny termin na przeprowadzanie badań przesiewowych wśród 3-latków? Mam praktykę, że przeprowadzam je w miesiącach późniejszych, koło listopada. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Miesiąc wrzesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Choć jeszcze dowiadujemy się jak będzie wyglądać organizacja nowego roku szkolnego, z jakimi obostrzeniami będziemy musieli sobie poradzić, prowadząc szkolną czy przedszkolną terapię logopedyczną, wiemy już dziś, że niechybnie czekają nas badania przesiewowe uczniów.
Zapraszam na webinarium dotyczące logopedycznych badań przesiewowych. Webinarium poprowadziła Katarzyna Wysocka: Neurologopeda, logopeda, audiofonolog, pedagog specjalny, terapeuta integracji sensorycznej, Provider Johansen IAS. Wykładowca i koordynator merytoryczny studiów neurologopedycznych w Szkole Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie. Członek Polskiego Związku Logopedów oraz Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej.
Zapraszam do zapoznania się z zapowiedzią numeru
Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności różnicowania określonych głosek w wyrazie i oznaczania pozycji głoski w wyrazie.
W jaki sposób prowadzić logopedyczne badania przesiewowe?Dowiedz się, jak sprawnie zorganizować logopedyczne badania przesiewowe w placówce oświatowej, uwzględniając badania uczniów, przekazywanie informacji nauczycielom i nawiązywaniekontaktów z rodzicami. Porównaj dostępne w Polsce narzędzia umożliwiające prowadzenie tychbadań. Zapoznaj się ze standardami postępowania podczas prowadzenia wstępnej oceny mowydziecka przez logopedów oraz inne osoby mogące przeprowadzić takie badanie (przedstawicieleśrodowisk edukacyjnych, personel medyczny).
Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności łączenia wyrazów w pary ze względu na ich strukturę fonologiczno-fonetyczną (wyrazy rymujące się).
Cel: Orientacyjna ocena możliwości poznawczych i umiejętności tworzenia wypowiedzi.
Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej oraz głoskowej wyrazów.
Cel: Ocena sprawności aparatu artykulacyjnego (podczas badania)/usprawnianie aparatu artykulacyjnego (w trakcie terapii).
Cel: Sprawdzanie użycia i rozumienia wyrażeń przyimkowych z przyimkami na, pod, w, do, obok, przed, za, nad.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.