Plan rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego
PRZYKŁAD PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY DLA LOGOPEDY*
PRZYKŁAD PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY DLA LOGOPEDY*
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U.2018.967 t.j. ze zm.) – rozdział 3a
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U.2018.1574 ze zm.)
Imię i nazwisko nauczyciela: |
|
Stanowisko |
Logopeda |
Nazwa i adres szkoły/placówki |
|
Data rozpoczęcia stażu |
1 września 2019 r. |
Data przedłożenia dyrektorowi planu rozwoju zawodowego |
do 20 września 2019 r. |
Planowana data zakończenia stażu |
31 maja 2020 r. |
Planowana data złożenia sprawozdania |
do 7 czerwca 2020 r. |
Opiekun stażu (imię i nazwisko) |
Cele do realizacji w okresie stażu:
- Poznanie przepisów prawa oświatowego regulujących zadania szkoły i zakres zadań logopedy oraz sposób ich realizacji odpowiednio do specyfiki szkoły i potrzeb uczniów.
- Doskonalenie warsztatu pracy w zakresie umożliwiającym indywidualizację oddziaływań terapeutycznych i zapewniającym skuteczność pomocy logopedycznej udzielanej uczniom.
- Rozwój umiejętności zawodowych w zakresie wykorzystywania technologii multimedialnych i informatycznych w pracy logopedy.
- Uzyskanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa.
- Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Działania podejmowane w okresie stażu zgodnie z wymaganiami do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego (§ 6 ust. 1 rozporządzenia):
- Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
- Uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, oraz omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć.
- Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawianie ich z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone.
- Uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy.
Harmonogram zadań realizowanych w okresie stażu w odniesieniu do wymagań określonych § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli |
|||
Zadanie |
Sposób realizacji |
Termin |
Kryterium sukcesu |
Planowanie i organizacja stażu |
|||
|
- Karta Nauczyciela - Rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.
- możliwości omówienia zajęć, - konsultacji w zakresie rozwiązywania bieżących problemów w pracy logopedy. |
do 20.IX.2019 r. |
Zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego przez dyrektora |
§ 6 ust. 2 pkt 1 znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły |
|||
|
Działania podejmowane w okresie całego stażu zgodnie z harmonogramem zebrań rady pedagogicznej, planem pracy szkoły, planem pracy własnej, harmonogramem spotkań z opiekunem stażu – do 31 maja 2020 r. |
|
|
Zgodnie z harmonogramem zebrań rady pedagogicznej i ofertą placówki doskonalenia - do 31 maja 2020 r. |
|||
§ 6 ust. 2 pkt 2 umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły |
|||
|
- szkolenie dla rodziców „Jak wspierać prawidłowy rozwój mowy dziecka”, - prowadzenie tablicy informacyjnej |
Zgodnie z planem pracy i odpowiednio do bieżących potrzeb wynikających z organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. październik 2019 r. aktualizacja 1 raz w miesiącu w okresie całego stażu |
|
- terapii i edukacji dzieci z autyzmem, - alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, - pracy terapeutycznej dziecka z afazją i SLI, - symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania, - innych – zgodnie z bieżącymi potrzebami.
|
Zgodnie z dostępną ofertą placówek doskonalenia i poradni psychologiczno-pedagogicznej - do 31 maja 2020 r. |
|
|
§ 6 ust. 2 pkt 3 umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania udzielanej pomocy § 6 ust. 2 pkt 8 znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym |
|||
|
Analiza efektywności działań dokonana z końcem I semestru i z końcem roku szkolnego. |
|
|
§ 6 ust. 2 pkt 4 umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz logopedii § 6 ust. 2 pkt 5 umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego |
|||
|
W okresie całego stażu |
|
|
§ 6 ust. 2 pkt 6 umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych |
|||
Korzystanie z narzędzi multimedialnych i informatycznych |
|
W okresie całego stażu |
Stworzenie bazy materiałów, pomocy dydaktycznych, kart pracy. Skuteczność i atrakcyjność zajęć. Aktywne uczestniczenie i zaangażowanie uczniów w wykonywanie ćwiczeń. |
§ 6 ust. 2 pkt 7 umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć |
|||
|
Zgodnie z harmonogramem obserwacji |
|
|
Czynności związane z zakończeniem stażu |
|||
Zakończenie stażu i przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. |
|
do 7 czerwca 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. |
|
……………………………………………………………………………………………………………….
Miejscowość, data przedłożenia dyrektorowi planu rozwoju zawodowego
……………………………………………
podpis nauczyciela
Zatwierdzono do realizacji: …………………………………………………..
Data, podpis oraz pieczęć Dyrektora Szkoły
* Przedstawiony przykład Planu rozwoju zawodowego jest jedynie propozycją. Plan powinien uwzględniać indywidualne potrzeby konkretnego nauczyciela i uwzględniać specyfikę działalności danej szkoły – potrzeby uczniów, zasoby lokalnego środowiska.