Odlotowa lekcja. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Autor: Edyta Załoga

Dodano: 28 sierpnia 2023
rakieta

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania.

Cel główny: analizowanie informacji dotyczących lotnictwa i kosmonautyki.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wie, dlaczego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki,
  • wymienia predyspozycje, które powinny mieć osoby obsługujące pojazdy związane z lotnictwem i kosmonautyką,
  • porównuje swoje predyspozycje z tymi, które są potrzebne do wykonywania zawodu pilota lub osoby obsługującej inne pojazdy.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • autorefleksja,
  • bank pomysłów.

Środki dydaktyczne:

  • Kosmiczne zagadki (załącznik nr 1 – jeden na osobę),
  • przybory do kolorowania,
  • tablica.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Odlotowa lekcja. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Proponowane sytuacje dydaktyczne:
1. Nauczyciel wita uczniów oraz informuje ich, że zajęcia będą poświęcone obchodom pewnego dnia. Jaki to dzień, uczniowie dowiedzą się z pokazu, dlatego też spośród chętnych osób wybiera jedną, która przedstawi hasło za pomocą mimiki i gestu. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, jakim obchodom może być poświęcony temat lekcji. Po odgadnięciu hasła nauczyciel zapisuje na tablicy datę 12 kwietnia 1961 r. Prowadzący informuje, że 12 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki. Ustanowiony został na pamiątkę wyprawy pierwszego człowieka w kosmos Jurija Gagarina, co miało miejsce 12 kwietnia 1961 r.
2. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi załącznik nr 1 Kosmiczne zagadki. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie odpowiedzi, które według nich są prawdziwe. Po zakończonej pracy nauczyciel podaje właściwe odpowiedzi.
3. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie predyspozycje powinny mieć osoby pracujące w zawodach związanych z lotnictwem i kosmonautyką, tj. obsługujące związane z nimi pojazdy. Nauczyciel zapisuje na tablicy pomysły.
4. Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy ktoś z nich obserwuje podobne predyspozycje u siebie i mógłby zostać w przyszłości pilotem.
Dla prowadzącego: Praca pilota jest bardzo trudna. Pilot musi posiadać szeroką wiedzę na temat lotów oraz przepisów lotniczych. Musi również mieć wysokie umiejętności w zakresie sterowania samolotem. Praca ta wymaga dużej odpowiedzialności i precyzji. Piloci muszą również stale monitorować komunikację lotniczą, stosować się do wszystkich wytycznych i procedur. Ważna jest także znajomość języka angielskiego.


*Hasło to: kosmos

Uwaga! Karta pracy pochodzi ze strony: doradztwoszkolne.pl >>

Autor: Edyta Załoga

Autor: Edyta Załoga

Doradca zawodowy w zespole szkół, współautorka publikacji Przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami (MEN, ORE)
Słowa kluczowe:
klasy VII-VIII

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »