NUMER WRZEŚNIOWY: ODDECH, JAKO PRÓBA PRZYWRÓCENIA KOMUNIKACJI INTRAPERSONALNEJ

Dodano: 20 sierpnia 2021
oddech

 

Już we wrześniu zapraszamy do lektury 30 numeru czasopisma Strefa logopedy. Tematem numeru jest oddychanie – pozornie najprostsza czynność, która towarzyszy nam od pierwszych sekund życia.


 

NUMER WRZEŚNIOWY: ODDECH, JAKO PRÓBA PRZYWRÓCENIA KOMUNIKACJI INTRAPERSONALNEJ


Nierzadko obserwowane w gabinecie logopedycznym nieprawidłowe oddychanie wpływa negatywnie zarówno na jakość zdrowia, jak i na samopoczucie. Może przyczynić się do powstania zaburzenia mowy. Autorki w wyczerpujący sposób analizują przebieg prawidłowego oddechu. 

W artykule udzielają odpowiedzi między innymi na pytania: 

- Jaki powinien być prawidłowy oddech? 

- Jakie są przyczyny nieprawidłowego oddychania? 

- Jakie są możliwe konsekwencje nieprawidłowego oddychania? 

- Jak ocenić jakość oddychania pacjenta? 

- Jakie badania i  ćwiczenia warto zastosować w celu diagnozy i terapii oddechu? 

- Z jakich narzędzi i metod terapeutycznych warto skorzystać w celu usprawniania oddychania? 

- Jak pracować nad doskonaleniem jakości oddechu u dzieci? 

Autorki przygotowały część praktyczną, w której prezentują atrakcyjne i skuteczne ćwiczenia oddechowe, które warto wykorzystać w pracy terapeutycznej zarówno z dorosłymi, jaki najmłodszymi pacjentami. W części Pytania od czytelnika udzielają praktycznych porad. Do czasopisma dołączona został bajka terapeutyczna pt. „Bajka o chłopcu, który odkrył siebie”. Na stronie ww.strefalogopedy.pl Czytelnik znajdzie dodatkowe karty pracy oraz wideo z zapowiedzią numeru, które przygotowały jego twórczynie.

 

 

Autorkami numeru są:

  • Natalia Dul - Z wykształcenia logopedka, aktorka, dziennikarka. Zawodowo logopedka i trenerka oddechu, właścicielka gabinetu logopedycznego i Studio Aktorstwa LogoArtis we Wrocławiu. Współzałożycielka Fundacji "Słuchaj Siebie", której celem jest działanie na rzecz profilaktyki oddechu dzieci i dorosłych. Ukończyła liczne kursy o tematyce oddechu m.in. kurs instruktorski metody Butejko i Tlenowej Przewagi, medytacji, relaksacji, rehabilitacji oddechowej po COVID- 19. Współautorka ogólnopolskiego Programu Profilaktyki Oddechu "Wdech. Wydech. Odpocznij".
  • Katarzyna Miałkowska - Z wykształcenia logopedka, aktorka, pedagożka. Zawodowo logopedka, trenerka oddechu, nauczycielka akademicka, właścicielka firmy FoxEdu, zajmującej się terapią logopedyczną dorosłych i dzieci. Ukończyła liczne kursy i szkolenia z zakresu oddechu, logopedii i technik aktorskich, uważności m.in. Kurs instruktorski metody Butejko, rehabilitacji zaburzeń głosu, rehabilitacji oddechu po COVID-19. Jest współzałożycielką Fundacji „Słuchaj Siebie”. Współtworzy ogólnopolski Program Profilaktyki Oddechu „Wdech. Wydech. Odpocznij”.
  • Matylda Nowak – doktorantka i pracownica Katedry Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Współpracowała z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, wykonując prace projektowe przy urządzeniu do terapii bólu. W ramach doktoratu realizowała temat produktu dla dzieci do ćwiczeń oddechowych i nadal współpracuje ze specjalistami w tej dziedzinie.

 

Recenzja numeru:

Przed Państwem numer poświęcony oddechowi. Ten utrzymujący nas przy życiu proces pobierania i wydychania powietrza, dokonuje się ok 670 milionów razy w życiu człowieka, stanowiąc o naszym zdrowiu, pełniąc ogromną ilość funkcji: od dotlenienia wszystkich tkanek ( w tym mózgowych), poprzez rozrost twarzoczaszki i kośćca klatki piersiowej, aż po możliwość niwelowania astmy, nadpobudliwości czy stanów przewlekłego zmęczenia. Stanowi więc  szczególnie przydatne i niedoceniane narzędzie terapeutyczne w rękach tych osób, które zajmują się profilaktyką wad zgryzu, wymowy,  chorób cywilizacyjnych, czy już powstałymi zaburzeniami wtórnymi, powstałymi w wyniku nieprawidłowego toru oddechowego. Trzy autorki: Natalia Dul, Katarzyna Miałkowska (logopedki) oraz Matylda Nowak (projektantka pomocy terapeutycznych dla dzieci) w nietuzinkowy sposób omawiają znaczenie oddechu  dla rozwoju i zdrowia człowieka. Sięgają po najnowsze badania, śledzące znaczenie właściwego sposobu oddychania, odwołują się do uznanych metod i technik oddechowych, i co szczególnie ważne, do własnych badań sposobu oddychania u dzieci (Program Profilaktyki Oddechu – PPO). W artykule znajdziemy nie tylko doskonale omówiony proces fizjologii normatywnego oddechu statycznego i dynamicznego i jego wpływu na nasz organizm, ale i propozycję skierowania uważności na jakość oddychania (intrapersonalna rola oddechu), przygotowanie do medytacji, relaksację, co w dzisiejszym świecie, poszukującym coraz bardziej mindfulness, ma ogromne znaczenie.  Włączenie ćwiczeń jogi, połączenie jej z uważnym, fizjologicznym, nosowym wdechem i wydechem, relaksacja w oparciu o bajki i wizualizacje stwarza doskonałe (i odmienne od dawno nieaktualizowanych ćwiczeń oddechowych w logopedii) narzędzia do pracy z dziećmi. Materiał ten szczególnie kierowany jest do logopedów, nauczycieli przedszkoli i szkół, rodziców, którzy i w artykule, w Kartach Pracy i w Bajce, znajdą inspirację, zarówno do wspierania dzieci w prawidłowym rozwoju, jak i do własnego doskonalenia.   

 

Mira Rządzka – doktor nauk o zdrowiu, neurologopeda, specjalizuje się we wczesnych oddziaływaniach neurologopedycznych u noworodków i niemowląt z zaburzeniami oralnymi, zaburzeniach dysfagicznych u dzieci i dorosłych, zaburzeniach rozwoju komunikacji u dzieci z ASD czy z zaburzeniami genetycznymi, zaburzeniach funkcji układu oralnego. Terapeutka Manualnej Terapii Krtani wg L. Mathieson, Manualnej Terapii Dysfagii, Metody ETTHNO w podejściu Esther de Ru, trenerka Shantala Special Care, międzynarodowa  instruktorka Metody Butejki, terapeutka karmienia, Terapeutka Ortodoncji Funkcjonalnej MFS. Wieloletni wykładowca akademicki przedmiotów neurologopedycznych (UM Wrocław, UAM Poznań, UZ Zielona Góra, APS Warszawa, WSP im. J. Korczaka Warszawa). Entuzjastka anatomii i fizjologii oralnej. Autorka wielu specjalistycznych publikacji dla logopedów, recenzentka licznych pozycji dotyczących wczesnych oddziaływań logopedycznych oraz pomocy logopedycznych.
Autorka pozycji „Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Wczesna diagnoza i stymulacja” (najpopularniejsza książka Oficyny wydawniczej Impuls w 2019), koncepcji mioterapeutycznego wspomagania rozwoju funkcji oralnych u noworodków i niemowląt, współautorka książki „Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci”. Współzałożycielka  Polskiego Związku Logopedów i inicjatorka  akcji społecznej logopedów „Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych” (DBDL).
Stale współpracuje z wieloma stowarzyszeniami, fundacjami i portalami wspierającymi rodziców dzieci z zaburzeniami mowy. Organizatorka turnusów neurologopedycznych dla dzieci z zaburzeniami komunikacji.  

Słowa kluczowe:
terapia logopedyczna

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »