W przedszkolu nie mogą być organizowane zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli nie zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanej kadry i nie spełnia wymagań lokalowych.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci - organizacja krok po kroku
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze: konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry; po drugie: dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Przedstawiamy szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci - organizacja krok po kroku
Odpowiednio wykwalifikowana kadra
Wczesne wspomaganie może być organizowane w publicznych i niepublicznych przedszkolach, jeżeli zatrudniają one kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która:
- ukończyła jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- ukończyła studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej bądź terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- ukończyła jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe a kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy
Pomieszczenie do prowadzenia zajęć wyposażone w odpowiedni sprzęt
Drugim warunkiem, który musi spełniać przedszkole organizujące WWR jest posiadanie pomieszczeń do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonych w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Niezbędne jest powołanie w przedszkolu zespołu wczesnego wspomagania rozwoju
W przedszkolach, które spełniają dwa wymienione warunki, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające odpowiednie przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, tj.:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- psycholog;
- logopeda;
- lub inne osoby, jeśli tylko to wskazane.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
Do organizowania WWR konieczne jest formalne powołanie zespołu, zgodnie ze statutem przedszkola, w porozumieniu z organem prowadzącym. Należy jednak pamięrać, że to, gdzie dziecko będzie objęte zajęciami wczesnego wspomagania, zależy od decyzji rodziców, którzy zgłoszą taką potrzebę w danej jednostce organizującej wczesne wspomaganie. O organizacji WWR dla dziecka nie decyduje, do jakiej placówki uczęszcza dziecko. Zajęcia mogą być realizowane w dowolnej placówce wybranej przez rodziców. Oznacza to, jeżeli taka będzie wola rodziców – dziecko może uczęszczać na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju np. w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Na organizację wczesnego wspomagania rozwoju przysługuje dodatkowa dotacja
Przedszkola, w tym przedszkola niepubliczne, które prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od podstawowej dotacji.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910) – art. 127 ust. 3, ust. 8, ust. 9.
- Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 17) – art. 15.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635) – § 2 pkt 1, § 3 ust. 2.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) – § 15 ust. 4.