Zapraszam do zapoznania się z artykułem na temat specyficznych zaburzeń językowych. Wyjaśniamy pojęcia, definiujemy czym jest SLI/DLD. Artykuł opisuje też kryteria diagnostyczne oraz przyczyny zaburzeń.
Specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment, SLI), a właściwie - zaburzenia rozwoju językowego (Developmental Language Disorders, DLD) to samoistne zaburzenie charakteryzujące się ilościowym i jakościowym upośledzeniem zdolności językowych, odnoszącym się do produkcji i/lub rozumienia języka, którego skutkiem mogą być poważne problemy w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci.
Za chwilę usłyszysz historyjkę z życia Lucka. Skup się i słuchaj uważnie, a potem znajdź i ponumeruj obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń. Jeśli czegoś nie zrozumiesz – poproś o powtórzenie lub wytłumaczenie. Przyjrzyj się dokładnie obrazkom i… zaczynamy!
Ułóż obrazki we właściwej kolejności.
Czy wiesz, że kiedyś podczas gry w piłkę Lucek trochę nabroił? Co takiego się wydarzyło? Wskaż obrazek pokazujący to, co się stało, gdy chłopiec zbyt mocno kopnął piłkę. Masz przed sobą obrazki w dwóch rzędach. Znajdź i połącz ze sobą w pary te, które pokazują przyczynę i skutek różnych wydarzeń.
Cel: wysłuchiwanie głoski dż w wyrazach.Posłuchaj nazw obrazków i otocz pętlą te, przy których w nazwie usłyszysz głoskę dż.
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.1. Połącz kropki a dowiesz się co przedstawiają rysunki.
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w parach wyrazów.Przeczytaj lub powtórz pary wyrazów, a potem połącz z odpowiednim obrazkiem.
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zdaniach.
Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w nagłosie sylab otwartych.1. Ryby mają oryginalne imiona, na szczęście rybki w tej ławicy podpisały się na bokach. Przeczytaj lub powtórz jak się nazywają.2. Znajdź po dwie rybki nazywające się tak samo i pokoloruj je na ten sam kolor.3. Przeczytaj imiona każdej pary rybek.
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie sylab otwartych.1. Wytnij obrazki wzdłuż linii przerywanych.2. Przeczytaj lub powtórz sylaby na lewych , a potem na prawych skrzydłach motyli.3. Dopasuj do siebie prawe i lewe skrzydła, a następnie odczytaj lub powtórz imiona motyli.
Cel: utrwalenie głoski cz w zdaniach.1. Wytnij obrazki wzdłuż linii przerywanych.2. Przeczytaj nazwy ptaków.3. Rozdziel pary takich samych obrazków na dwie części.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski dż w nagłosie wyrazów1. Wytnij karty wzdłuż linii przerywanych.2. Nazwij obrazki.
Gra dla 2–3 osób. Przygotuj pionki i kostkę. Rozpoczyna najmłodszy gracz.Jesteś kierowcą dżipa. Postanawiasz wybrać się w podróż, by dotrzeć do dżungli. Po drodze mijasz bilbordy z hasłami. Stawiając pionek na polu z numerem bilbordu przeczytaj lub powtórz zdanie z tym samym numerem. Na polach z literami czekają cię dodatkowe niespodzianki. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety.
Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie wyrazów wielosylabowych.Przeczytaj co jest napisane na poszczególnych gałązkach choinek od czubka po najniższą gałąź
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.