Niepełnosprawność intelektualna objawia się obniżonymi możliwościami przystosowawczymi, adaptacyjnymi do środowiska, poznawczymi, a także komunikacyjnymi. Nie stanowi żadnej określonej jednostki chorobowej, ale jest niejednorodną grupą zaburzeń o różnej etiologii, obrazie klinicznym i przebiegu [1].
Z artykułu dowiesz się:
Dzis, tzn. 5 maja obchodzony jest Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oraz Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Święto zostało zapoczątkowane we Francji na początku lat 90 ubiegłego wieku. Celem obchodów tego dnia jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na problemy i wyzwania, z którymi na co dzień mierzą się osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania szkolenia pt. „Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Oddziaływanie logopedyczne”. Autorka Renata Bronisz w przejrzysty sposób omawia zasady diagnozy i terapii logopedycznej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, niski poziom stymulacji środowiskowej, a może samoistne opóźnienie w rozwoju mowy? Co wyróżnia spośród innych zaburzeń zaburzenie mowy określane oligofazją?
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną funkcjonują na różnych poziomach: część posługuje się językiem całkiem sprawnie, część ma większe trudności komunikacyjne. Niektórzy wykazują wyższe umiejętności społeczne, inni gorzej adaptują się do zmian czy pełnienia ról. W każdym jednak przypadku potrzebują wsparcia terapeutycznego. Niezwykle ważne jest podejmowanie wczesnych działań diagnostycznych i terapeutycznych. Publikacja, którą przekazujemy w Państwa ręce poszerzy wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, ale przede wszystkim wyposaży logopedów w bardzo atrakcyjne pomoce do terapii. Ćwiczenia opatrzone są fotografiami, które z pewnością przykują uwagę podopiecznych.
Cel: rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, wyzwalanie aktywności komunikacyjnej dziecka.
Osoby niepełnosprawne intelektualnie komunikują się na miarę swoich możliwości psychofizycznych. Dowiedz się, w jaki sposób niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym wpływa na rozwój komunikacji. Poznaj możliwości poznawcze, społeczne i językowe dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym. W artykule m.in.:• Jaki jest rozwój umiejętności poznawczych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniuumiarkowanym?• Jakie są możliwości komunikacyjne osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym?
Cel: rozwijanie słownictwa, utrwalanie nazw zwierząt dzikich, budowanie zdań, naśladowanie odgłosów zwierząt.
Cel: utrwalanie nazw pojazdów, określanie położenia przedmiotu w przestrzeni (wysoko).
Cel: umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, rozwijanie mowy i myślenia, utrwalanie nazw pojazdów, ćwiczenia słuchowe i zabawy dźwiękonaśladowcze.
Cel: rozwijanie słownictwa, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności słuchania.
Cel: utrwalanie nazw owoców i kolorów, rozwijanie słownictwa.
Cel: utrwalanie nazw kolorów, zapoznanie z liczebnikami 1–7, rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, wyzwalanie aktywności twórczej dziecka poprzez działalność plastyczną.
Cel: usprawnianie narządów mowy, różnicowanie torów oddechowych, naśladowanie odgłosów i dźwięków, użycie liczebnika w zdaniu, wyzwalanie aktywności komunikacyjnej.
Cel: utrwalanie nazw kolorów oraz pojęć określających położenie przedmiotu w przestrzeni, przeliczanie, użycie liczebnika w zdaniu.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.