Metody badania mózgu w procesie diagnozowania logopedycznego

Dodano: 12 lipca 2023
światowy dzień mózgu

Mózg człowieka jest skomplikowaną, heterogeniczną strukturą, złożoną z wyspecjalizowanych tkanek i podstruktur. Mózg waży jedynie ok. 1300 g, a zużywa aż 20% tlenu dostarczanego do organizmu. Każdy obszar mózgu posiada nieco inną budowę i swoiste zadania. Części te w całości tworzą jedną, w pełni zintegrowaną strukturę sterującą całym organizmem. Neuroradiologiczne badania obrazowe należą do podstawowych metod diagnostycznych w przypadku schorzeń w zakresie centralnego układu nerwowego (CUN). Od czasu wprowadzenia tomografii komputerowej, czyli od lat 70. XX wieku, możemy badać mózg w sposób nieinwazyjny. Lecz dopiero wprowadzenie rezonansu magnetycznego, jego technik (MRS, DWI, TDI, PWI, SWI, fMR), dało badaczom ogrom możliwości badań morfologicznych oraz czynnościowych tego narządu. Dzięki spektroskopii MR (MRS) możemy przypatrzeć się wnętrzu mózgu. Badanie to daje możliwość analizy przemian metabolicznych, jakie tam zachodzą. Funkcjonalny Rezonans Magnetyczny (fMRI) pokazuje te obszary mózgu, które są aktywne w czasie wykonywania różnych czynności. Angiografia służy do odkrywania struktur krwionośnych.

Metody badania mózgu w procesie diagnozowania logopedycznego

Jakie są metody badania mózgu?

Metody badania CUN dzieli się na strukturalne oraz funkcjonalne. Metody strukturalne pokazują struktury narządu, natomiast metody funkcjonalne dostarczają informacji o metabolizmie tkanki mózgowej. Do metod strukturalnych zaliczana jest:

  • tomografia komputerowa,
  • nuklearny rezonans magnetyczny,
  • angiografia.

Do metod funkcjonalnych należy:

  • funkcjonalny rezonans magnetyczny,
  • tomografia emisyjna pojedynczego fotonu,
  • pozytronowa emisyjna tomografia,
  • metoda elektroencefalografii EEG,
  • metoda potencjałów wywołanych.

Badania mózgu w procesie diagnozowania logopedycznego

Metody badania pracy mózgu: elektroencefalografia EEG, tomografia komputerowa głowy, rezonans magnetyczny oraz metoda potencjałów wywołanych są najbardziej przydatne w badaniach z obszaru logopedii i pedagogiki specjalnej.  

Badanie EEG umożliwia poznane zmian czynności mózgu charakterystycznych dla różnych dysfunkcji w obrębie ośrodkowego układu nerwowego: zaburzenia neurorozwojowe, choroby psychiczne i neurologiczne. Charakterystyczne zmiany w zapisie EEG obserwuje się m.in. w ADHD, zaburzeniach ze spectrum autyzmu, padaczce, dysleksji, chorobie Alzheimera.

Tomografia komputerowa jest metodą stosowaną w diagnostyce stanów chorobowych mózgowia, móżdżku, pnia mózgu, twarzoczaszki. Jest pomocna w procesie diagnozowania i obrazowania m.in. wrodzonych zaburzeń budowy CUN, udaru mózgu, krwotoków mózgowych, guzów mózgu, urazów i infekcji.

Jedną z najnowszych metod diagnostycznych jest rezonans magnetyczny. Pozwala na obrazowanie anatomii, zmian patologicznych, metabolizmu oraz przepływów naczyniowych w obrębie CUN. Metoda ta jest pomocna w diagnozowaniu chorób demielinizacyjnych, chorób otępiennych, nowotworów, guzów, udarów, zmian popromiennych i urazów.

Badanie potencjałów wywołanych jest metodą badania przewodzenia w układzie nerwowym. Za jego pomocą bada się w jaki sposób impuls jest przewodzony przez drogę nerwową. Metodę tę stosuje się w diagnostyce zaburzeń zmysłowych: wzroku, słuchu, somatosensoryki, a także zaburzeń czuciowych i ruchowych. Badanie potencjałów wywołanych obejmuje także ocenę czynności neuronalnych związanych z procesami poznawczymi, psychologicznymi, pamięci i stopnia skupienia uwagi.

Bibliografia:

  1. Leksa N., Truszkiewicz A., Aebisher D., Bartusik-Aebisher D. (2019), Diagnostyka obrazowa okiem neurologa, [w:] Inżynier i Fizyk Medyczny, t. 8, nr 5, wyd. Inygo Zahir Media, Wrocław.
  2. Lewinowska M., Milner R., Pawlaczyk N., Ratajczak E. (2020), Zastosowanie analizy ilościowej sygnału EEG (qEEG) we współczesnej psychologii i psychiatrii, [w:] Trojan M., Gut M. (red.), Nowe technologie i metody w psychologii, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa.
  3. Steczkowska M., Kroczka S., Biedroń A. (2011), Znaczenie potencjałów wywołanych egzogennych i endogennych w diagnostyce chorób układu nerwowego u dzieci, [w:] „Przegląd Lekarski”, t. 68, nr 11, Kraków.
  4. Szarmach A., Szurowska E., Kozera G., Studniarek M. (2008), Współczesne metody diagnostyki obrazowej zmian udarowych w obrębie struktur mózgowych tylnego dołu czaszki, [w:] Udar mózgu. Problemy interdyscyplinarne, t. 10, nr 2, wyd. Via Medica, Gdańsk.
  5. Zielińska J. (2014), Badania nad niepełnosprawnością w perspektywie neurobiologii, [w:] Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, t. 19, nr 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  6. Zielińska J. (2011), Wykorzystanie metod badania pracy mózgu w ocenie skuteczności działań diagnostycznych i rehabilitacyjnych, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Autor: Joanna Chojnowska

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »