Czym jest percepcja wzrokowa?

Renata Bronisz

Autor: Renata Bronisz

Dodano: 11 października 2023
badanie wzroku

Percepcja wzrokowa jest procesem złożonym. Polega na rozpoznawaniu i rozróżnianiu bodźców wzrokowych pochodzących z otoczenia i na ich interpretowaniu oraz analizie na podstawie wcześniejszego doświadczenia życiowego. Aż 80% informacji o otaczającym świecie odbieramy dzięki prawidłowemu funkcjonowaniu układu wzrokowego.

Czym jest percepcja wzrokowa?

Możliwości spostrzegania wzrokowego są zróżnicowane i zależne są od poniższych czynników:

  • stanu narządu wzroku,
  • zachowanego stopnia widzenia,
  • czynników psychofizycznych, czynników zewnętrznych.

Przebieg procesu percepcji bodźca wzrokowego

Cały proces percepcji bodźca wzrokowego przebiega na kilku poziomach:

  • detekcja sygnału świetlnego przez fotoreceptory (czopki i pręciki) znajdujące się na siatkówce oka;
  • przetwarzanie bodźca świetlnego na impuls nerwowy, który za pośrednictwem nerwu wzrokowego i innych elementów drogi wzrokowej jest przekazywany do kory wzrokowej w płacie potylicznym;
  • analiza i interpretacja sygnału wzrokowego oraz rozpoznanie danego wrażenia dokonują się w mózgu.

Wpływ percepcji wzrokowej na rozwój dziecka

Aspektami percepcji wzrokowej, które mają wpływ na rozwój dziecka, są:

  • koordynacja wzrokowo-ruchowa — nieprawidłowości powodują trudności w zakresie grafomotoryki i podczas czynności codziennych;
  • spostrzeganie figury i tła — osłabienie sprawia, że dziecko wykonuje czynności chaotycznie, jest rozproszone. Objawy uwidaczniają się w szczególności na poziomie przygotowywania dziecka do nauki czytania i pisania;
  • stałość spostrzegania. Gdy nie jest ona odpowiednio rozwinięta, będzie podstawą problemów z przyporządkowaniem obiektu do danej grupy, np. z zaznaczeniem wszystkich prostokątów na obrazku, kiedy figury są różnej wielkości, orientacji i koloru (dziecko postrzega je jako inne kształty);
  • spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni. W przypadku zaburzeń dziecko myli litery i cyfry, rysuje i zapisuje w lustrzanym odbiciu;
  • spostrzeganie stosunków przestrzennych;
  • pamięć wzrokowa. Zaburzenia są przyczyną trudności z zapamiętaniem i zrozumieniem przeczytanego tekstu na etapie szkoły. Na etapie przedszkola mogą objawiać się np. zapominaniem, którym znaczkiem oznaczona jest półka dziecka.

Zaburzenia percepcji wzrokowej a rozwój dziecka

Dysfunkcja wzroku jest bardzo istotnym czynnikiem dla powstawania zaburzeń integracji sensorycznej. U podstaw procesów integracji leży nie tyle oddziaływanie bodźców na różne narządy zmysłu w tym samym czasie, ale kojarzenie ich podczas spontanicznej aktywności dziecka (sensorycznej, manipulacyjnej, podczas badania świata). U dziecka z zaburzoną percepcją wzrokową może pojawić się np.:

  • nadwrażliwość (obronność) dotykowa, nietolerancja ruchowa, niepewność grawitacyjna;
  • podwrażliwość dotykowa;
  • słaba zdolność różnicowania bodźców;
  • słaba świadomość schematu ciała (oraz trudności z tym związane) i dyspraksja, czyli słabe planowanie ruchów ciała; zaburzona obustronna koordynacja związana z zaburzeniami systemu dotykowego;
  • problem z ujmowaniem stosunków przestrzennych;
  • obniżone napięcie mięśniowe;
  • zaburzenia przetwarzania słuchowego i związane z tym trudności w mowie i komunikacji;
  • zaburzenia przetwarzania wzrokowo-przestrzennego.

U dzieci z dysfunkcją wzroku, częściej niż u dzieci z prawidłową percepcją wzrokową, spotyka się:

  • opóźniony rozwój mowy;
  • nieharmonijne tempo rozwoju mowy;
  • wady wymowy (szczególnie sygmatyzm, lambdacyzm i rotacyzm).

Na podstawie:

Sitarczyk M. (2006), Praca z dzieckiem z dysfunkcją wzroku, [w:] Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Walkiewicz-Krutak M. (2021), Logopeda a dziecko słabowidzące, [w:] „Forum Logopedy”, nr 42/2021.

Modzelewska M., Pniewski J. (2018), Testy optometryczne do badania zaburzeń percepcji wzrokowej u dzieci [w:] „OPTYKA”, nr 6(55)2018.

Odowska-Szlachcic B. (2016), Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2, wyd. Harmonia, Gdańsk.

Cieszyńska-Rożek J. (2019), Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Wzrok, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.

Autor: Renata Bronisz
Renata Bronisz

Autor: Renata Bronisz

Ukończyła dwustopniowe studia na kierunku „Logopedia z audiologią” na UMCS w Lublinie zdobywając tytuł magistra, a także studia podyplomowe na kierunku „Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – oligofrenopedagogika” na UNS w Łodzi. Doświadczenie zawodowe w dużej mierze zdobywała w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ukończyła liczne szkolenia i kursy doskonalące, w tym kurs bazowy terapii behawioralnej, PECS, szkolenia z systemu Makaton (trzeci poziom), Metody Krakowskiej, kinezjotapingu logopedycznego.

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »