Czym jest percepcja wzrokowa?
Percepcja wzrokowa jest procesem złożonym. Polega na rozpoznawaniu i rozróżnianiu bodźców wzrokowych pochodzących z otoczenia i na ich interpretowaniu oraz analizie na podstawie wcześniejszego doświadczenia życiowego. Aż 80% informacji o otaczającym świecie odbieramy dzięki prawidłowemu funkcjonowaniu układu wzrokowego.
Czym jest percepcja wzrokowa?
Możliwości spostrzegania wzrokowego są zróżnicowane i zależne są od poniższych czynników:
- stanu narządu wzroku,
- zachowanego stopnia widzenia,
- czynników psychofizycznych, czynników zewnętrznych.
Przebieg procesu percepcji bodźca wzrokowego
Cały proces percepcji bodźca wzrokowego przebiega na kilku poziomach:
- detekcja sygnału świetlnego przez fotoreceptory (czopki i pręciki) znajdujące się na siatkówce oka;
- przetwarzanie bodźca świetlnego na impuls nerwowy, który za pośrednictwem nerwu wzrokowego i innych elementów drogi wzrokowej jest przekazywany do kory wzrokowej w płacie potylicznym;
- analiza i interpretacja sygnału wzrokowego oraz rozpoznanie danego wrażenia dokonują się w mózgu.
Wpływ percepcji wzrokowej na rozwój dziecka
Aspektami percepcji wzrokowej, które mają wpływ na rozwój dziecka, są:
- koordynacja wzrokowo-ruchowa — nieprawidłowości powodują trudności w zakresie grafomotoryki i podczas czynności codziennych;
- spostrzeganie figury i tła — osłabienie sprawia, że dziecko wykonuje czynności chaotycznie, jest rozproszone. Objawy uwidaczniają się w szczególności na poziomie przygotowywania dziecka do nauki czytania i pisania;
- stałość spostrzegania. Gdy nie jest ona odpowiednio rozwinięta, będzie podstawą problemów z przyporządkowaniem obiektu do danej grupy, np. z zaznaczeniem wszystkich prostokątów na obrazku, kiedy figury są różnej wielkości, orientacji i koloru (dziecko postrzega je jako inne kształty);
- spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni. W przypadku zaburzeń dziecko myli litery i cyfry, rysuje i zapisuje w lustrzanym odbiciu;
- spostrzeganie stosunków przestrzennych;
- pamięć wzrokowa. Zaburzenia są przyczyną trudności z zapamiętaniem i zrozumieniem przeczytanego tekstu na etapie szkoły. Na etapie przedszkola mogą objawiać się np. zapominaniem, którym znaczkiem oznaczona jest półka dziecka.
Zaburzenia percepcji wzrokowej a rozwój dziecka
Dysfunkcja wzroku jest bardzo istotnym czynnikiem dla powstawania zaburzeń integracji sensorycznej. U podstaw procesów integracji leży nie tyle oddziaływanie bodźców na różne narządy zmysłu w tym samym czasie, ale kojarzenie ich podczas spontanicznej aktywności dziecka (sensorycznej, manipulacyjnej, podczas badania świata). U dziecka z zaburzoną percepcją wzrokową może pojawić się np.:
- nadwrażliwość (obronność) dotykowa, nietolerancja ruchowa, niepewność grawitacyjna;
- podwrażliwość dotykowa;
- słaba zdolność różnicowania bodźców;
- słaba świadomość schematu ciała (oraz trudności z tym związane) i dyspraksja, czyli słabe planowanie ruchów ciała; zaburzona obustronna koordynacja związana z zaburzeniami systemu dotykowego;
- problem z ujmowaniem stosunków przestrzennych;
- obniżone napięcie mięśniowe;
- zaburzenia przetwarzania słuchowego i związane z tym trudności w mowie i komunikacji;
- zaburzenia przetwarzania wzrokowo-przestrzennego.
U dzieci z dysfunkcją wzroku, częściej niż u dzieci z prawidłową percepcją wzrokową, spotyka się:
- opóźniony rozwój mowy;
- nieharmonijne tempo rozwoju mowy;
- wady wymowy (szczególnie sygmatyzm, lambdacyzm i rotacyzm).
Na podstawie:
Sitarczyk M. (2006), Praca z dzieckiem z dysfunkcją wzroku, [w:] Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Walkiewicz-Krutak M. (2021), Logopeda a dziecko słabowidzące, [w:] „Forum Logopedy”, nr 42/2021.
Modzelewska M., Pniewski J. (2018), Testy optometryczne do badania zaburzeń percepcji wzrokowej u dzieci [w:] „OPTYKA”, nr 6(55)2018.
Odowska-Szlachcic B. (2016), Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2, wyd. Harmonia, Gdańsk.
Cieszyńska-Rożek J. (2019), Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Wzrok, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.