Co powinna zawierać dobra opinia logopedyczna?

Dodano: 18 lutego 2022
opinia logopedyczna

 

Opinia, diagnoza logopedyczna wg G. Jastrzębowskiej to „określony sposób postępowania badawczego, którego celem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych oraz przewidywanie ich tendencji rozwojowych na podstawie objawów, patogenezy i patomechanizmów”.


 

Co powinna zawierać dobra opinia logopedyczna?

Opinia logopedyczna powinna zawierać:

  1. oznaczenie podmiotu wydającego (pieczątka gabinetu logopedycznego/ logopedy),
  2. oznaczenie pacjenta którego treść dotyczy (imię, nazwisko, wiek i inne),
  3. rozpoznanie na podstawie diagnozy,
  4. treść właściwą dokumentu,
  5. datę wystawienia,
  6. oznaczenie osoby wystawiającej (imię i nazwisko logopedy, tytuł zawodowy, specjalizacje, podpis).

Logopeda może samodzielnie lub w porozumieniu ze współpracownikami miejsca pracy stworzyć wzór opinii, który będzie wykorzystywał w praktyce zawodowej.

W jakim celu może być wydawana opinia logopedyczna?

Zawartość opinii nie jest regulowana prawnie.

Opinie mogą być wystawiane w celu przekazania informacji m.in. o:

  • wynikach obserwacji,
  • rozpoznanym zaburzeniu,
  • sugerowanym czasie/ sposobie prowadzenia spotkań terapeutycznych,
  • wykorzystywanej w praktyce terapeutycznej metodzie pracy,
  • zaleceniach wykonania dodatkowych konsultacji u innych specjalistów.

O czym należy pamiętać, przygotowując opinię logopedyczną?

By stworzyć perfekcyjną opinię logopedyczną należy stosować kilka zasad:

  1. Tworzymy ją bezpośrednio po świadczeniu usługi (np. po obserwacji, konsultacji, diagnozie). Powinna ona być aktualna, to znaczy odnosić się do rzeczywistego stanu z dnia, w którym została sporządzona.
  2. Powinna być napisana w sposób jasny i zrozumiały nie tylko dla autora treści czy innego logopedy, ale też dla pacjenta. Pacjent ma bowiem zawsze prawo wglądu w dokumentację dotyczącą jego terapii. Warto każdorazowo omówić z pacjentem treść wydanej opinii.
  3. Powinna być przygotowywana w przynajmniej dwóch jednakowych egzemplarzach. Jeden egzemplarz powinien zostać dołączony do dokumentów pacjenta, które są gromadzone w placówce.
  4. Raz sporządzona nie może być usunięta.
  5. Każda poprawka powinna być wykonana z poświadczeniem jej wykonania (np. skreślenie długopisem – podpis potwierdzający dokonania zmiany i data jej wprowadzenia).
  6. To dokument, który zawiera dane wrażliwe. Należy go zabezpieczyć.

Dlaczego warto pisać opinie?

Dokumentacja z prowadzonej przez logopedę terapii może być dowodem w sprawie cywilnej w przypadku, gdy istnieje przypuszczenie, że logopeda nie wywiązuje się z umowy. 

Niespełnienie umowy może być rozumiane przez rodzica/ pacjenta jako np. wykonywanie czynności terapeutycznych w sposób nieprzynoszący żadnych lub zadowalających rodzica/ pacjenta skutków. Treść umowy słownej, rozmowy telefonicznej czy porady ustnej trudno udowodnić.

Na podstawie: Gibiński M., Bzdyk-Gibińska A. (2016), Dokumentowanie terapii logopedycznej, wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Słowa kluczowe:
opinia logopedyczna

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »