Bzyczki pszczoły i inne wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Wykorzystanie onomatopei w terapii logopedycznej

 Joanna  Chojnowska

Autor: Joanna Chojnowska

Dodano: 19 maja 2023
dzień pszczoły

Onomatopeje w sposób naturalny i łatwy potrafią wyrazić otaczające nas zjawiska dźwiękowe. Są pierwszymi, naturalnymi słowami dziecka, powiązanymi z określonym znaczeniem. Dziecko wsłuchuje się w dźwięki otaczającego świata, a następnie próbuje je naśladować. Posługiwanie się wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi stanowi etap rozwoju werbalnych kontaktów dziecka z innymi ludźmi. Zabawy z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi wyzwalają spontaniczne reakcje dziecka do nadawania sensu dźwiękom językowym. Onomatopeje występują we wszystkich językach świata. Są pierwszymi słowami małego dziecka, które pozwalają na komunikację werbalną z otoczeniem. Przez pewien okres funkcjonują w języku dziecka prawidłowo rozwijającego się. Następnie (około drugiego roku życia) są wypierane przez wyrazy słownikowe. Bardzo ważne i pomocne jest też stosowanie ich w terapii logopedycznej.

Bzyczki pszczoły i inne wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Wykorzystanie onomatopei w terapii logopedycznej

Miejsce onomatopei w rozwoju mowy dziecka

Onomatopeja (wyraz dźwiękonaśladowczy)  to „wyraz zawierający w swej części rdzennej imitację (…) dźwięków pozajęzykowych, np. bzz, kwa-kwa, ku-ku; kwakać, gęgać, kukułka, chlupać, zgrzytać, czy też rytmicznie powtarzających się ruchów, np. dyndać, zygzak”. Mówiąc inaczej, są to słowa oparte na wrażeniach słuchowych.

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w rozwoju mowy pojawiają się około pierwszego roku życia. Dziecko chętnie powtarza oraz naśladuje rodziców i otoczenie. Naśladuje odgłosy pojazdów, zwierząt, narzędzi, ruchów itp. Jest to przygotowanie i wstęp do podejmowania w przyszłości dialogu w otoczeniem.

Onomatopeje odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju mowy człowieka, ponieważ:

  • stanowią niezwykle ważny etap kształtowania się mowy,
  • są pierwszą językową interakcją dziecka z otoczeniem,
  • usprawniają aparat mowy,
  • są łatwiejszą do wymówienia formą trudnych wyrazów,
  • wzmacniają znaczenie wyrazów, np. brrrr, ale zimno.

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w terapii logopedycznej

Dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i/lub komunikacji językowej opanowanie onomatopei i wykrzyknień jest bardzo ważne. Umiejętność ta buduje pewność skutecznej komunikacji z innymi użytkownikami mowy. Wykorzystanie onomatopei jest szczególnie ważne w terapii logopedycznej dzieci:

  • dwujęzycznych,
  • niedosłyszących,
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z niezakończonym rozwojem mowy,
  • z wadami wymowy,
  • z afazją,
  • z alalią,
  • z zaburzeniami komunikacji językowej.

Kiedy wprowadzać naukę onomatopei?

U dzieci, u których z różnych względów mowa nie wykształca się w równym tempie w stosunku do rówieśników, można wykorzystać wyrażenia dźwiękonaśladowcze w terapii logopedycznej, jako etap poprzedzający naukę słów. Należy jednak przygotować materiał werbalny tak, aby budowa była jak najłatwiejsza do wymówienia dla dziecka. Należy zacząć od łatwiejszych konstrukcji z głoskami, które dziecko potrafi już wymówić, stopniowo przechodząc do trudniejszych. Terapię można rozpocząć z dzieckiem, które realizuje samogłoski ustne (a, u, i, o, e, y). W przypadku braku ww. głosek należy w pierwszej kolejności wywołać, a następnie utrwalić je w mowie dziecka. Onomatopeje są przydatne również dlatego, że w razie potrzeby, można je wymyślać, aby dostosować ich konstrukcję do możliwości dziecka.

Jak ćwiczyć przy użyciu wyrażeń dźwiękonaśladowczych?

W terapii logopedycznej, ćwiczenia powinny być prowadzone w formie zabawy, z wykorzystaniem odpowiednich rekwizytów, np. figurek, pacynek, maskotek, tekturowych makiet.

Poniższe zestawienie wyrażeń dźwiękonaśladowczych uwzględnia kolejność nabywania głosek w prawidłowo przebiegających etapach kształtowania się mowy. Prowadząc z dzieckiem terapię logopedyczną, należy zatem przestrzegać kolejności wprowadzania wyrażeń w treningu onomatopeicznym.

1. M

  • MU MU (krowa)
  • MI MI (śpiewaczka)
  • ME ME (koza)

2. T

  • TU TU (trąbka)
  • TI TI (samochód)

3. P

  • PA PA (gest pożegnania)
  • PI PI (kurczątko)
  • TUPU TUPU (odgłos chodzenia)

4. J

  • MYJU MYJU (mycie rąk, twarzy, ciała)
  • MOJE MOJE (głaskanie)

5. Ł

  • ŁU ŁU (wiatr)
  • AU (wilk)
  • MIAU (kotek)

6. B

  • BU BU (odkurzacz)
  • BUM BUM (bębenek)
  • BIM BAM (zegar)
  • BE BE (baran)

7. W

  • WIO WIO (wołanie na konia)

8. F

  • FE (coś nie miłego)
  • FI FI (gra na flecie)
  • FU FU (lokomotywa)
  • PIF PAF (strzelanie)
  • PUF PUF (dym z lokomotywy)

9. K

  • KAP KAP (kapiący kran)
  • KUKU KUKU (kukułka)
  • KUM KUM (żaba)
  • KO KO (kura)
  • KWA KWA (kaczka)
  • PUK PUK (pukanie)
  • TIK TAK (tykający zegar)

10. H

  • HAU HAU (pies)
  • HU HU (sowa)
  • HOP HOP (podskoki)
  • HEJ (zawołanie)
  • BACH (upadek)
  • AHOJ (zawołanie)

11. L

  • LA LA LA (śpiew)
  • LULAJ (usypianie)
  • KLE KLE (bocian)
  • GUL GUL (indyk)
  • HALO HALO (rozmowa przez telefon)
  • PLUM PLUM (kamień wpadający do wody)
  • PLIM PLAM (pianino)
  • KLAP KLAP (klapki)
  • CHLAPU CHLAPU (ochlapywanie wodą)
  • GOL (piłka wpadająca do bramki)

Bibliografia:

  1. Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2014), Rola wyrazów dźwiękonaśladowczych w rozwoju mowy dziecka, [w:] „Forum Logopedy”, nr 3.
  2. Cieszyńska J. (2004), Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, Wydawnictwo Arson, Kraków.
  3. Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, wyd. Omega Stage Systems, Kraków.
  4. Michalak-Widera I. (2006), Onomatopeje – wstępnym sposobem komunikacji dzieci, [w:] „Śląskie Wiadomości Logopedyczne”, nr 11/2006, Polskie Towarzystwo Logopedyczne Oddział Śląski, Katowice.
  5. Polański K. (red.) (2003), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. Ossolineum, Wrocław, s. 406.
  6. Szuchnik J., Słodownik-Rycaj E. (2000), Wykorzystanie „Onomatopei” w terapii pacjentów implantowanych, [w:] „Audiofonologia”, t. XVIII, Warszawa.
Autor: Joanna Chojnowska
 Joanna  Chojnowska

Autor: Joanna Chojnowska

Neurologopeda, audiolog. Ukończyła dwustopniowe studia na kierunku „Logopedia z audiologią” na UMCS w Lublinie oraz studia podyplomowe na kierunku „Neurologopedia profilowana” ze specjalnością „Wczesna interwencja neurologopedyczna” na WSP im. J. Korczaka w Warszawie. Pracuje z dziećmi z wadami wymowy, a także z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi w przedszkolu z oddziałami włączającymi oraz w prywatnym gabinecie. Ukończyła liczne szkolenia i kursy, w tym kurs bazowy terapii behawioralnej, terapii ręki, kinezjotapingu logopedycznego, metody werbotonalnej.

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »