Bzyczki pszczoły i inne wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Wykorzystanie onomatopei w terapii logopedycznej
Onomatopeje w sposób naturalny i łatwy potrafią wyrazić otaczające nas zjawiska dźwiękowe. Są pierwszymi, naturalnymi słowami dziecka, powiązanymi z określonym znaczeniem. Dziecko wsłuchuje się w dźwięki otaczającego świata, a następnie próbuje je naśladować. Posługiwanie się wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi stanowi etap rozwoju werbalnych kontaktów dziecka z innymi ludźmi. Zabawy z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi wyzwalają spontaniczne reakcje dziecka do nadawania sensu dźwiękom językowym. Onomatopeje występują we wszystkich językach świata. Są pierwszymi słowami małego dziecka, które pozwalają na komunikację werbalną z otoczeniem. Przez pewien okres funkcjonują w języku dziecka prawidłowo rozwijającego się. Następnie (około drugiego roku życia) są wypierane przez wyrazy słownikowe. Bardzo ważne i pomocne jest też stosowanie ich w terapii logopedycznej.
Bzyczki pszczoły i inne wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Wykorzystanie onomatopei w terapii logopedycznej
Miejsce onomatopei w rozwoju mowy dziecka
Onomatopeja (wyraz dźwiękonaśladowczy) to „wyraz zawierający w swej części rdzennej imitację (…) dźwięków pozajęzykowych, np. bzz, kwa-kwa, ku-ku; kwakać, gęgać, kukułka, chlupać, zgrzytać, czy też rytmicznie powtarzających się ruchów, np. dyndać, zygzak”. Mówiąc inaczej, są to słowa oparte na wrażeniach słuchowych.
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w rozwoju mowy pojawiają się około pierwszego roku życia. Dziecko chętnie powtarza oraz naśladuje rodziców i otoczenie. Naśladuje odgłosy pojazdów, zwierząt, narzędzi, ruchów itp. Jest to przygotowanie i wstęp do podejmowania w przyszłości dialogu w otoczeniem.
Onomatopeje odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju mowy człowieka, ponieważ:
- stanowią niezwykle ważny etap kształtowania się mowy,
- są pierwszą językową interakcją dziecka z otoczeniem,
- usprawniają aparat mowy,
- są łatwiejszą do wymówienia formą trudnych wyrazów,
- wzmacniają znaczenie wyrazów, np. brrrr, ale zimno.
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w terapii logopedycznej
Dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i/lub komunikacji językowej opanowanie onomatopei i wykrzyknień jest bardzo ważne. Umiejętność ta buduje pewność skutecznej komunikacji z innymi użytkownikami mowy. Wykorzystanie onomatopei jest szczególnie ważne w terapii logopedycznej dzieci:
- dwujęzycznych,
- niedosłyszących,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z niezakończonym rozwojem mowy,
- z wadami wymowy,
- z afazją,
- z alalią,
- z zaburzeniami komunikacji językowej.
Kiedy wprowadzać naukę onomatopei?
U dzieci, u których z różnych względów mowa nie wykształca się w równym tempie w stosunku do rówieśników, można wykorzystać wyrażenia dźwiękonaśladowcze w terapii logopedycznej, jako etap poprzedzający naukę słów. Należy jednak przygotować materiał werbalny tak, aby budowa była jak najłatwiejsza do wymówienia dla dziecka. Należy zacząć od łatwiejszych konstrukcji z głoskami, które dziecko potrafi już wymówić, stopniowo przechodząc do trudniejszych. Terapię można rozpocząć z dzieckiem, które realizuje samogłoski ustne (a, u, i, o, e, y). W przypadku braku ww. głosek należy w pierwszej kolejności wywołać, a następnie utrwalić je w mowie dziecka. Onomatopeje są przydatne również dlatego, że w razie potrzeby, można je wymyślać, aby dostosować ich konstrukcję do możliwości dziecka.
Jak ćwiczyć przy użyciu wyrażeń dźwiękonaśladowczych?
W terapii logopedycznej, ćwiczenia powinny być prowadzone w formie zabawy, z wykorzystaniem odpowiednich rekwizytów, np. figurek, pacynek, maskotek, tekturowych makiet.
Poniższe zestawienie wyrażeń dźwiękonaśladowczych uwzględnia kolejność nabywania głosek w prawidłowo przebiegających etapach kształtowania się mowy. Prowadząc z dzieckiem terapię logopedyczną, należy zatem przestrzegać kolejności wprowadzania wyrażeń w treningu onomatopeicznym.
1. M
- MU MU (krowa)
- MI MI (śpiewaczka)
- ME ME (koza)
2. T
- TU TU (trąbka)
- TI TI (samochód)
3. P
- PA PA (gest pożegnania)
- PI PI (kurczątko)
- TUPU TUPU (odgłos chodzenia)
4. J
- MYJU MYJU (mycie rąk, twarzy, ciała)
- MOJE MOJE (głaskanie)
5. Ł
- ŁU ŁU (wiatr)
- AU (wilk)
- MIAU (kotek)
6. B
- BU BU (odkurzacz)
- BUM BUM (bębenek)
- BIM BAM (zegar)
- BE BE (baran)
7. W
- WIO WIO (wołanie na konia)
8. F
- FE (coś nie miłego)
- FI FI (gra na flecie)
- FU FU (lokomotywa)
- PIF PAF (strzelanie)
- PUF PUF (dym z lokomotywy)
9. K
- KAP KAP (kapiący kran)
- KUKU KUKU (kukułka)
- KUM KUM (żaba)
- KO KO (kura)
- KWA KWA (kaczka)
- PUK PUK (pukanie)
- TIK TAK (tykający zegar)
10. H
- HAU HAU (pies)
- HU HU (sowa)
- HOP HOP (podskoki)
- HEJ (zawołanie)
- BACH (upadek)
- AHOJ (zawołanie)
11. L
- LA LA LA (śpiew)
- LULAJ (usypianie)
- KLE KLE (bocian)
- GUL GUL (indyk)
- HALO HALO (rozmowa przez telefon)
- PLUM PLUM (kamień wpadający do wody)
- PLIM PLAM (pianino)
- KLAP KLAP (klapki)
- CHLAPU CHLAPU (ochlapywanie wodą)
- GOL (piłka wpadająca do bramki)
Bibliografia:
- Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2014), Rola wyrazów dźwiękonaśladowczych w rozwoju mowy dziecka, [w:] „Forum Logopedy”, nr 3.
- Cieszyńska J. (2004), Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, Wydawnictwo Arson, Kraków.
- Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, wyd. Omega Stage Systems, Kraków.
- Michalak-Widera I. (2006), Onomatopeje – wstępnym sposobem komunikacji dzieci, [w:] „Śląskie Wiadomości Logopedyczne”, nr 11/2006, Polskie Towarzystwo Logopedyczne Oddział Śląski, Katowice.
- Polański K. (red.) (2003), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. Ossolineum, Wrocław, s. 406.
- Szuchnik J., Słodownik-Rycaj E. (2000), Wykorzystanie „Onomatopei” w terapii pacjentów implantowanych, [w:] „Audiofonologia”, t. XVIII, Warszawa.