NOWORODEK I NIEMOWLĘ U LOGOPEDY

Justyna Reneteau

Autor: Justyna Reneteau

Dodano: 28 października 2023

W kompleksowej opiece i terapii noworodków i niemowląt, zwłaszcza dzieci urodzonych przedwcześnie, z wadami rozwojowymi i uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN), rola logopedy jest kluczowa, a jego wsparcie niezbędne. Niestety logopeda wciąż bywa postrzegany jako jedynie terapeuta mowy (a czasem głównie wymowy). Wielokrotnie z ust rodziców pada stwierdzenie: „przecież moje dziecko nie mówi”, co jest oczywiście prawdą w przypadku noworodków i niemowląt. Zanim jednak dziecko zacznie mówić, komunikuje się na wiele sposobów i przyjmuje pokarmy. Dlatego poradę logopedyczną należy rozpocząć od przedstawienia matce i ojcu roli logopedy w diagnozie i terapii najmłodszych dzieci. Warto także omówić z rodzicami znaczenie i cel zaangażowania ich w postępowanie profilaktyczne lub terapeutyczne. W praktyce zawodowej spotyka się pacjentów w wieku przedszkolnym z wadami wymowy, którzy nadal rano i wieczorem piją mleko z butelki i mają problemy z przyswajaniem twardszych produktów spożywczych. W niniejszym artykule zostanie wytłumaczony wpływ oralności pierwotnej i wtórnej na rozwój dziecka. Omówione zostaną także cele wczesnej interwencji logopedycznej.  

Pozostało jeszcze 99% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w prowadzeniu skutecznej terapii logopedycznej, nawet w bardzo skomplikowanych przypadkach
  • atrakcyjne graficznie materiały – gry, historyjki obrazkowe, scenariusze i karty pracy
  • dostęp do E-szkoleń
  • zaproszenia na certyfikowane webinaria
  • dostęp do E- mailowej poradni – konsultacje z doświadczonym logopedą
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Justyna Reneteau

Autor: Justyna Reneteau

doktor, logopeda dwujęzyczny (polski, francuski), nauczyciel akademicki. Pracuje na oddziale neonatologii i pediatrii wspierając prawidłowy rozwój karmienia u wcześniaków urodzonych po 24. tygodniu ciąży oraz u noworodków i niemowląt. Jest członkiem grupy wielodyscyplinarnej, której celem jest badanie rozwoju dzieci urodzonych jako ekstremalnie skrajne wcześniaki (od urodzenia do siedmiu lat). Prowadzi szkolenia dla personelu szpitalnego oraz rodziców dzieci z pediatrycznymi zaburzeniami karmienia. Uczestniczy w konferencjach międzynarodowych i jest członkiem francuskiej logopedycznej grupy badawczej Société Universitaire de Recherche en Orthophonie. W Polsce i we Francji publikuje artykuły na temat diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych oraz wcześniaków.

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »