W tym miejscu znajdziesz artykuły merytoryczne dla logopedów autorstwa doświadczonych specjalistów. Poruszane w nich zagadnienia dotyczą logopedycznych działań profilaktycznych, diagnozy i terapii mowy, charakterystyki zaburzeń i opóźnienia rozwoju mowy (w tym artykulacji) oraz innych kwestii ważnych w pracy terapeutycznej.
CZĘŚĆ TEORETYCZNA - Charakterystyka głoski [ć], diagnoza i terapia zaburzeń jej artykulacji
Głoska [ć] obok głosek [ś], [ź], [ʒ́] należy do szeregu głosek ciszących. Ten zazwyczaj pojawia się w rozwoju artykulacji wcześnie, a jego użycie powinno zostać utrwalone do końca trzeciego roku życia1. Głoski szeregu ciszącego zdecydowanie rzadziej wymagają korekcji niż głoski szeregów szumiącego i syczącego. Na pewnym etapie rozwoju artykulacji ich frekwencja w mowie jest bardzo duża, a ich brzmienie kojarzy się dorosłym z mową małego dziecka. W niniejszej publikacji czytelnik znajdzie kompletne informacje potrzebne do diagnozy i rozpoczęcia terapii wymowy głoski [ć]. »
TEORIA - DWUJĘZYCZNOŚĆ U DZIECI W PRACY LOGOPEDY
Jeszcze do niedawna temat dwu- i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie za granicą. Według danych udostępnionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2018/2019 liczba uczniów niebędących obywatelami polskimi wyniosła ponad 42 tysiące1. Z perspektywy dyrektorów szkół najważniejszą kwestą związaną z obecnością takich uczniów w szkole jest brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją2. Powyższe statystyki nie obejmują dzieci reemigrantów, które mogą wykazywać się różnym stopniem opanowania języka polskiego i podobnie jak dzieci obcojęzyczne wymagać formalnego wsparcia w kształtowaniu zarównopodstawowych umiejętności komunikacyjnych w języku polskim, jak i biegłości językowej potrzebnej w edukacji szkolnej. Należy też zauważyć, że ogromna liczba dzieci polskiego pochodzenia (z obojgiem lub jednym z rodziców Polaków) poznaje język polski poza granicami naszego kraju. Wszystkie wymienione grupy: dzieci obcojęzyczne, dzieci reemigrantów oraz dzieci polskiego pochodzenia na stałe mieszkające za granicą – są też w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu- i wielojęzycznycho różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania. »
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM - TROCHĘ WIEDZY TEORETYCZNEJ ...
Osoby niepełnosprawne intelektualnie komunikują się na miarę swoich możliwości psychofizycznych. Dowiedz się, w jaki sposób niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym wpływa na rozwój komunikacji. Poznaj możliwości poznawcze, społeczne i językowe dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym. W artykule m.in.:• Jaki jest rozwój umiejętności poznawczych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniuumiarkowanym?• Jakie są możliwości komunikacyjne osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym? »
CZĘŚĆ TEORETYCZNA - GŁOSKA "Ż" I "RZ"
Co zrobić, gdy głoska [ž] jest deformowana? Jak powstaje i czym różni się od głosek, którymi jest najczęściej zastępowana? Dlaczego dziecko zamienia głoskę [ž] na [z], [ź] lub [š]? Jakie działania możesz podjąć? Zyskaj wiedzę na temat sposobów wywołania głoski [ž]. Przykładowe ćwiczenia i wskazówki będą inspiracją w Twojej codziennej pracy. »
TEORIA - MOWA BEZDŹWIĘCZNA
Mowa bezdźwięczna jest ważnym zagadnieniem w praktyce logopedycznej. Charakteryzuje się szerokim spektrum objawów. Rejestrujemy ją w wypowiedziach, w pisaniu i czytaniu. Proces korygowania tej nieprawidłowości realizacji spółgłosek dźwięcznych ma odmienną i precyzyjnie określoną metodykę postępowania. Zapraszamy do lektury! Przygotowane przez nas opracowanie na temat mowy bezdźwięcznej dedykowane jest przede wszystkim naszym młodszym kolegom i koleżankom rozpoczynającym pracę w zawodzie logopedy. Przedstawione zagadnienia teoretyczne oraz propozycje ćwiczeń stanowią tylko pewien wstęp do zagadnienia. Mamy nadzieję, że będzie to materiał przydatny w procesie usprawniania dzieci, inspirujący praktyków do samodzielnych kreatywnych rozwiązań oraz zgłębiania literatury przedmiotu. »
ZESPÓŁ ASPERGERA
Dlaczego uczeń z Zespołem Aspergera potrzebuje terapii logopedycznej? Jaka jest istota jego trudności komunikacyjnych? Na czym polega jego specyficzna mowa? Czym różni się kompetencja językowa od kompetencji komunikacyjnej? Jakie konsekwencje może mieć nieprzestrzeganie norm i zasad komunikacyjnych w kontekście ról społecznych: ucznia, kolegi. Poznaj sposoby na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów z Zespołem Aspergera. Zyskaj pewność, że pracujesz nad tym, co leży u podstaw deficytów. »
Dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Słyszę, ale nie rozumiem
• Poznasz najważniejsze elementy drogi słuchowej• Dowiesz się, co to są funkcje słuchowe• Poznasz cechy dźwięków• Dowiesz się, co to jest lateralizacja słuchowa• Dowiesz się, co to jest uwaga słuchowa• Dowiesz się, co to jest pamięć słuchowa• Dowiesz się, jak rozwija się świadomość fonologiczna »
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY
Dokonanie oceny stanu mowy dziecka, w tym także tempa jej rozwoju, wymaga odniesienia do normy. Poniżej przedstawiamy etapy kształtowania się mowy od poczęcia do opanowania przez dziecko systemu językowego. Według Elżbiety Marii Minczakiewicz (1997) prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka jest podstawą rozwoju jego osobowości w ogóle. Rozumienie pozwala mu poznawać świat, a poprzez umiejętność mówienia dziecko wyraża swoje uczucia, emocje, pragnienia i przeżycia. »
Teoria - Zbiór ćwiczeń do utrwalania głoski "sz"
Co zrobić, gdy dziecko zniekształca brzmienie głoski ,,sz”? Co zrobić, gdy 5-letnie dziecko nie mówi głoski „sz”? Poznaj możliwe przyczyny, diagnozy, patomechanizmy. Dowiedz się, jak powstaje ,,sz”. Poznaj sposoby wywołania tej głoski. Wykorzystaj w swojej praktyce przykładowe ćwiczenia wynikające wprost z rodzaju trudności będących podłożem nieprawidłowej wymowy. »
CZĘŚĆ TEORETYCZNA - TERAPIA JĄKANIA
Liczba jąkających się osób stale przybywa. Przyczyny jąkania nie są do końca poznane. Może należy winić coraz szybsze tempo życia? Zmienny system wychowawczy? Jąkał się Mojżesz. Z tą wadą wymowy borykali się też cesarz Klaudiusz i grecki mówca Demostenes. W Polsce jąka się ponad 400 tysięcy osób, a na świecie około 45 milionów dorosłych i 180 milionów dzieci. Z definicji oraz z zakresu funkcji mowy możemy wnioskować, że mowa jest elementem edukacyjnym, a przyswajanie języka może być rozumiane jako pewnego rodzaju edukacja, która ma nam zapewnić prawidłowy kontakt ze światem. »
- « pierwsza
- «
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- »
- ostatnia »