Instrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest odszukanie i zaznaczenie (w sposób ustalony z logopedą) różnic między obrazkami.
Instrukcja dla logopedy:Kartoniki z obrazkami należy wyciąć. Staną się one częściami krótkich zdań, które będziemy budować wraz z dzieckiem.
Instrukcja dla logopedy:Dziecko „czyta” zdania razem z logopedą poprzez nazywanie obrazków i (co ważne) używanie wyrazów w odpowiedniej formie gramatycznej.
Dokonanie oceny stanu mowy dziecka, w tym także tempa jej rozwoju, wymaga odniesienia do normy. Poniżej przedstawiamy etapy kształtowania się mowy od poczęcia do opanowania przez dziecko systemu językowego. Według Elżbiety Marii Minczakiewicz (1997) prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka jest podstawą rozwoju jego osobowości w ogóle. Rozumienie pozwala mu poznawać świat, a poprzez umiejętność mówienia dziecko wyraża swoje uczucia, emocje, pragnienia i przeżycia.
Gdyby tak skupić się tylko na wywoływaniu i utrwalaniu głoski u naszego małego pacjenta, to porównałabym takie postępowanie do jedzenia pysznych lodów od spodu wafelka. Każdy logopeda wie doskonale, że w prowadzeniu terapii (niezależnie od wieku pacjenta) możemy znaleźć już na starcie szereg zaburzeń lub nieprawidłowości związanych z niewygaszonymi lub przetrwałymi odruchami bazowymi. Mowa tu oczywiście o zaburzeniach związanych z: kąsaniem, odruchem gardłowym, oddychaniem, gryzieniem, żuciem, połykaniem etc. Dziś jednak chciałabym skupić się na jednym z odruchów pierwotnych. Wydawać by się mogło, że do pierwszego roku życia ośrodkowy układ nerwowy sobie poradzi, a jednak…. Wpływ przetrwałych odruchów pierwotnych na rozwój i funkcjonowanie dziecka jest ogromny.
Pamiętam jeszcze z dzieciństwa, jak w nerwowych sytuacjach od dorosłych słyszałam „dzieci i ryby głosu nie mają”. Nie bardzo rozumiałam, co ci dorośli mieli na myśli, ale dziś jako dorosła i w dodatku logopeda częściej spotykam „dzieci i ryby które głos tracą” – niestety.
Nie będę się dzisiaj skupiać nad wyjaśnianiem czym jest bilingwinizm, ale spróbuję opowiedzieć o swoich terapiach prowadzonych z dziećmi biinwalnymi, tzn. posługującymi się w zrównoważony sposób w dwóch lub więcej językach. Zacznijmy od tego, że według szacunkowych danych, ponad połowa ludzi na świecie jest dwujęzyczna. Generalnie osoby bilingwalne stanowią większość populacji świata i czy nam (logopedom) podoba się to czy nie, musimy myśleć o tym, by sami być dwujęzycznymi. Zastanówmy się chwilę nad tym tylko, że gro z naszych dzieci szkolnych już w wieku kilku lat uczęszcza na szereg zajęć z chociażby języka angielskiego. Ja w swojej praktyce spotkałam mnóstwo dzieci z rodzin dwunarodowościowych, np. mama jest Polką, Tata – Niemcem. Dziecko uczęszcza do przedszkola polskiego, ale do szkoły podstawowej już niemieckiej czy też na odwrót. Czasem mama jest Niemką, Tata – Polakiem, dziecko korzysta z edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie polskim, ale w domu posługuje się językiem niemieckim.
Cel: Utrwalanie głoski „sz” w wygłosie wyrazów.Polecenie:1. Wytnij karty wzdłuż linii przerywanych.2. Przyjrzyj się obrazkom i przeczytaj podpisy.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski „sz” w wyrazach.Polecenie: Jesteś projektantem/projektantką mody. Naszkicowałeś/łaś modne w tym sezonie ubrania.
Cel: Utrwalanie głoski „sz” w wyrazach.Polecenie: Artysta malarz namalował portrety dzieci i dorosłych.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski „sz” w wyrazach.Polecenie:1. Wytnij obrazki i kartoniki z nazwami gatunków wzdłuż linii przerywanych.2. Przeczytaj nazwy zwierząt.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski „sz” w wyrazach.Polecenie:1. Wytnij obrazki wzdłuż linii przerywanych.2. Przeczytaj nazwy roślin.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.