Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ž] i [č] w wyrażeniach.Odszyfruj dwuwyrazowe hasła. Zapisz litery przypisane do kolorów kolejnych koralików. Odczytaj głośno powstałe wyrażenia.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ž] i [č] w wyrażeniach.1. Przeczytaj lub powtórz wyrażenia zapisane pod obrazkami.2. Wytnij fragmenty. Dopasuj i doklej je do reszty obrazka.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [č] i [ǯ] w wyrazach i wyrażeniach.1. Rozwiąż krzyżówkę. Na szaro zaznaczone są miejsca, w których należy wpisać „dż” lub „cz”. Odczytaj hasło.2. Pokoloruj obrazek, który pasuje do hasła.
Cel: Utrwalanie wymowy wyrażeń z głoskami [č] i [ǯ] oraz [ž] i [ǯ].1. Znajdź na obrazku wymienione zwierzęta. Powtórz zwroty. Zapisz liczbę odnalezionych zwierząt.2. Pokoloruj tajemniczą dżunglę.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu prostym.1. Wytnij elementy obrazków i zdania w ramkach.2. Ułóż trzyelementowe puzzle.3. Przeczytaj lub powtórz zdania. Dopasuj je do obrazków.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach prostych.1. Przyjrzyj się uważnie obrazkom. Powiedz o każdym z nich jedno zdanie. Jeśli potrafisz, to zapisz je.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Obejrzyj uważnie ilustracje.2. Powtórz lub przeczytaj zdania przy każdym obrazku.3. Zdecyduj, czy informacje o obrazku w zdaniach to prawda czy fałsz. Zaznacz odpowiednie pole.
Po okresie wywoływania głosek szeregu szumiącego i nauki ich artykulacji na poziomie powtórzeń elementów systemu językowego (sylab, wyrazów, zdań) czas na etap wprowadzenia nowych dźwięków do mowy spontanicznej. Utrwalenie zdobytej umiejętności wymaga wielu powtórzeń, konsekwencji i systematyczności w działaniu. Logopeda potrzebuje zatem urozmaiconego bogatego materiału dydaktycznego, który pozwoli na zainicjowanie mowy dziecka – od pojedynczych spontanicznych zdań, po długie wypowiedzi. Uczymy się tego, co nas ciekawi, wciąga i wydaje się być potrzebne. Zaproponowane w tej publikacji karty pracy pomogą wzbudzić ciekawość dziecka, zaangażują je do wykonywania ćwiczeń i poszerzą jego wiedzę nie tylko o znajomość głosek. Praca nad wprowadzeniem nawyku realizacji „szumków” w mowie może być przyjemna, skuteczna i ciekawa, zarówno dla małego pacjenta, jak i terapeuty mowy.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Nazwij kolory żółwi.2. Przelicz żółwie, określając ich kolor i miejsce w szeregu:Pierwszy żółw ma kolor żółty. Drugi żółw ma kolor różowy. Trzeci żółw…3. Postaraj się zapamiętać układ żółwi. Zakryj stronę i spróbuj wymienić ich kolejność z pamięci.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Zdecyduj, które początki i końce zdań do siebie pasują.3. Narysuj przy drugiej części zdania taki sam symbol, jak ten, który widzisz przy części pierwszej.4. Od początku zdania oznaczonego księżycem sam wymyśl i zapisz zakończenie.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Wymyśl dalszą część zdania. Zapisz swój pomysł.3. Powtórz całe zdanie.4. Pokoloruj obrazek przy wybranym zdaniu.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu złożonym i w narracji – opis obrazka.1. Przyjrzyj się ilustracjom. Znajdź trzy różnice.2. Opowiedz o każdej różnicy pomiędzy obrazkami w jednym zdaniu.3. Jeśli potrafisz, zapisz zdania.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie obrazka.1. Posłuchaj wiersza o krzyczącym czarodzieju.2. Opowiedz o tym, co wyskoczyło z kapelusza czarodzieja.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.