Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana rzeczownika – mianownik l. mn. rodzaj niemęskoosobowy (końcówka -y oraz –(k) i, -(g)i).• Słuchowo-artykulacyjne: słuchowe różnicowanie oraz wymowa głosek [y] : [i].• Percepcji słuchowej: analiza sylabowa.Polecenie: Wpisz brakującą literę -i lub -y. Podziel wyrazy na sylaby. Powiedz, ile sylab słychać w każdym wyrazie.
Ćwiczenie:• Gramatyczno-słownikowe: pluralia tantum.Polecenie: Wytnij obrazki znajdujące się na dole strony. Pomóż ufoludkowi, który pierwszy raz jest na Ziemi, i odpowiedz pełnym zdaniemna pytanie: „Co to jest?”. Wklej każdy obrazek w odpowiedni schematzdania: „To jest….” lub „To są…..”
Ćwiczenie:• Słuchowe: rozumienie tekstu ze słuchu.Polecenie: Posłuchaj historii Ani i Wojtka. Przeczytam ją dwa razy. Potem pobawimy się w zabawę: prawda/fałsz – zadam pytania, a Ty odpowiesz mi, czy to prawda czy nieprawda. Możesz zaznaczyć odpowiednią buźkę przy każdym pytaniu. Na koniec pokoloruj obrazek.
Ćwiczenie:• Gramatyczne:– związek zgody między przymiotnikiem a rzeczownikiem;– odmiana przymiotnika, zaimka przymiotnego dzierżawczego oraz pytajnego.Polecenie: Wytnij poniższe obrazki. Wylosuj obrazek i zadaj pytanie według poniższego wzoru. Następnie zamień się rolami z logopedą.
Ćwiczenie:• Gramatyczne: przyimki „do”, „dla”, „na”.Polecenie: Popatrz na obrazki i powiedz, która forma jest poprawna (przykład: Popatrz, na obrazku jest pasta. Czy to jest „pasta do zębów” czy „dla zębów”?). Zaznacz prawidłowy przyimek kółeczkiem.
Ćwiczenie:• Słownikowe: środki transportu lądowego.• Gramatyczne:– odmiana i użycie czasowników „jeździć” i „jechać”;– odmiana rzeczownika – narzędnik l. poj.Polecenie: Odczytaj zdania, wybierz właściwy czasownik („jeździć” lub „jechać”), wstaw wyrazy w odpowiedniej formie zamiast obrazków.
Ćwiczenie:• Gramatyczne: zaimki osobowe w bierniku 3 os. l. poj.Polecenie: Pobawimy się w wywiad. Będę Ci zadawać różne pytania. Odpowiadaj na nie całym zdaniem. Na pytania odpowiadamy twierdząco (czyli na tak). Potem możemy zamienić się rolami.
Jeszcze do niedawna temat dwu- i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie za granicą. Według danych udostępnionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2018/2019 liczba uczniów niebędących obywatelami polskimi wyniosła ponad 42 tysiące1. Z perspektywy dyrektorów szkół najważniejszą kwestą związaną z obecnością takich uczniów w szkole jest brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją2. Powyższe statystyki nie obejmują dzieci reemigrantów, które mogą wykazywać się różnym stopniem opanowania języka polskiego i podobnie jak dzieci obcojęzyczne wymagać formalnego wsparcia w kształtowaniu zarównopodstawowych umiejętności komunikacyjnych w języku polskim, jak i biegłości językowej potrzebnej w edukacji szkolnej. Należy też zauważyć, że ogromna liczba dzieci polskiego pochodzenia (z obojgiem lub jednym z rodziców Polaków) poznaje język polski poza granicami naszego kraju. Wszystkie wymienione grupy: dzieci obcojęzyczne, dzieci reemigrantów oraz dzieci polskiego pochodzenia na stałe mieszkające za granicą – są też w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu- i wielojęzycznycho różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania.
Ponad połowa wakacji za nami. Niektórzy zaczęli już myśleć o powrocie do szkoły, poradni PP czy własnych gabinetów. Niektórzy jeszcze w ogóle nie zaczęli rozmyślać nad planem na kolejny rok szkolny. Niezmiennie jednak towarzyszą nam doniesienia o nowych zakażeniach Covid-19 i to powoduje, że ciężko nam zrelaksować się wakacyjnie.
8-, 9-, 10-elementowe historyjki obrazkowe to materiał edukacyjny przeznaczony do pracy z dziećmi w różnym wieku, w zależności od indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka. Mogą być wykorzystywane zarówno podczas zajęć logopedycznych, pedagogicznych, psychologicznych, innych zajęć terapeutycznych, jak i posłużą jako zabawa rodzica z dzieckiem w domu, na biwaku czy na plaży. Zadaniem dziecka jest ułożenie historyjki, a następnie opowiedzenie jej. Zapraszamy do nauki i fantastycznej zabawy!
Przedstawiamy 10 historyjek 8-elementowych. Zapraszamy do zabawy!
Przedstawiamy 5 historyjek 9-elementowych. Zapraszamy do zabawy!
Zapoznaj się z 10 historyjkami 10-elementowymi. Zapraszamy do zabawy!
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.