Cel: Utrwalanie wymowy głoski [z] w nagłosie sylab otwartych.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [z] w izolacji. Utrwalanie znajomości wzoru litery.
Cel: Wysłuchiwanie głoski [z] w izolacji.
W 65. numerze naszego miesięcznika zapraszamy do zgłębienia wiedzy na temat dwóch głosek tzw. szeregu syczącego – [z] oraz [ʒ]. W teoretycznej części czasopisma autorka Malwina Wilczyńska udziela odpowiedzi m.in. na pytania:
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach prostych.Polecenie: Zgodnie z numerami zapisanymi przy zdaniach, wpisz właściwe wyrazy z ramki. Przeczytaj głośno utworzone zdania.
Cel: Utrwalanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wytnij wszystkie elementy. Gracz losuje kartę, a następnie nie patrząc na ilustrację przykleja ją do czoła. Przeciwnik ma za zadanie przekazać informację o ilustracji tak, aby osoba z kartą na czole mogła odgadnąć nazwę przedmiotu na obrazku.
Cel: Utrwalenie głoski [ź] w narracji – opis obrazka.Polecenie:1. Przyjrzyj się ilustracji i powiedz, co na niej widzisz.2. Co mogło zdarzyć się nad jeziorem? Spróbuj ułożyć historię do ilustracji.3. Jeśli potrafisz, zapisz zdania.4. Pokoloruj ilustrację
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w zdaniach złożonych.Polecenie:1. Wpisz właściwe wyrazy zgodnie z legendą pod opowiadaniem.2. Przeczytaj lub powtórz zdania.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w zdaniach prostych.Polecenie:1. Przyjrzyj się obrazkom.2. Przeczytaj lub powtórz zdania umieszczone pod ilustracjami.3. Do każdego obrazka dobierz właściwe zdanie i oznacz je taką samą literą.
Głoski [ź] i [ʒ́], tuż obok głosek [ś] oraz [ć], należą do szeregu tzw. głosek ciszących. Są jednym z trzech szeregów głosek dentalizowanych. Głoski [ź] i [ʒ́] powinny pojawić się w procesie rozwoju mowy dziecka w okresie żłobkowym do końca trzeciego roku życia1. Jedną z cech artykulacyjnych powyższych głosek jest miękkość spowodowana wzniesieniem środkowej części języka ku podniebieniu.
Czas trwania terapii logopedycznej jest sprawą indywidualną każdego pacjenta. Aby nakreślić plan działania terapeutycznego, częstość spotkań z dzieckiem, a także trudność przypadku, logopeda musi przeprowadzić dokładną diagnozę. W pierwszym etapie diagnozy, specjalista przeprowadza wywiad z rodzicami.
Cel: Wysłuchiwanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Posłuchaj nazw ilustracji. Otocz pętlą te obrazki, w nazwach których słyszysz głoskę [ź].
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.