Polecenie: Proszę przeczytać teksty i zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi.
Polecenie: Proszę odpowiedzieć na pytania odnoszące się do zdania.
Polecenie: Proszę ocenić, czy zdania są logiczne. Jeśli nie są, proszę zaproponować, jak należy je poprawić.
Polecenie: Proszę ocenić, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Polecenie: Proszę wykonać polecenia.
Polecenie: Proszę wybrać odpowiednią nazwę obrazka.
Polecenie: Proszę wskazać obrazek po usłyszeniu jego nazwy.
Mowa towarzyszy człowiekowi każdego dnia – pozwala dzielić się myślami, wyrażać emocje, potrzeby. Czasem jednak, wskutek udaru lub innych uszkodzeń mózgu, ta naturalna umiejętność nagle zostaje zaburzona. Afazja sprawia, że rozmowa staje się wyzwaniem. W Polsce co roku tysiące osób doświadcza tego problemu, a dla wielu droga powrotu do sprawnej komunikacji trwa miesiące, a nawet lata. W artykule przybliżono, czym jest afazja, jak ją zdiagnozować i co może być pomocne w jej terapii.
Afazja – która w większości przypadków spowodowana jest udarem mózgu – w zależności od głównych objawów i ich nasilenia utrudnia codzienną komunikację z otoczeniem. Problem ten dotyka wielu, ponieważ w Polsce około 90 000 osób rocznie doznaje udaru mózgu [1]. U nawet 60% pacjentów afazja utrzymuje się jeszcze długi czas po wypisie ze szpitala [2]. Niejednokrotnie deficyty językowe wymagają wielomiesięcznej terapii, co bywa trudne z wielu względów (utrudniony dostęp do specjalistów, odległe terminy, koszty itp.). Wówczas bardzo przydatną formą terapii jest grupowa terapia afazji.
Z artykułu dowiesz się:
Mam problem z dziewczynką z klasy II szkoły podstawowej. Ma stwierdzoną afazję. Pomimo wielu godzin pracy i dostosowań dziecko nie czyni postępów. Największy problem jest z zapamiętywaniem. W tym momencie doszedł strach przed złą oceną. Co robić? Jak sprawdzać wiedzę takiego dziecka, a co najważniejsze, jak je oceniać?
W wyniku pojawienia się guza mózgu zostaje zachwiana równowaga warunków anatomicznych. Część objawów jest zależna od wzrostu ciśnienia śródczaszkowego. Druga grupa objawów guza mózgu to efekt bezpośrednich uszkodzeń określonych struktur w mózgu, czyli zmian nowotworowych. Do charakterystycznych patologicznych konsekwencji nowotworu mózgu należą między innymi zaburzenia komunikacji werbalnej i pisanej (pisania i czytania). Zmiany w mowie, artykulacji oraz rozumieniu języka mogą być pierwszymi, logopedycznymi objawami guza mózgu i wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej.
Afazja motoryczna to zespół objawów, mających przyczyny neurologiczne. Charakteryzuje się zaburzeniem nadawania mowy przy zachowaniu jej rozumienia. Polega na całkowitej lub częściowej utracie zdolności wypowiadania się – w najgłębszej postaci do niemożności wydania z siebie jakiegokolwiek dźwięku.
Mamy wielką przyjemność przedstawić problematykę zaburzenia mowy u dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji/ zaburzeniem językowym/DLD. Temat ciekawy, szeroki, wzbudzający dyskusje np. związane ze zróżnicowaną terminologią, niełatwą diagnozą i terapią, trudnościami edukacyjnymi oraz optymalnymi formami pomocy tym dzieciom w szkole. W grudniowym numerze czasopisma „Strefa Logopedy” skupiamy się jednak na tym, co podstawowe dla psychiki dziecka, czyli na jego uczuciach. Dlatego treść czasopisma ma „nachylenie” psychologiczne i jest kierowana do logopedów, psychologów, nauczycieli, wychowawców i rodziców.
Cel: Kojarzenie wypowiedzi z osobą – zawodem. Doskonalenie analizy i syntezy liter w wyrazy (nazwy zawodów).
Cel: Doskonalenie użycia formy osobowej czasownika.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.