Aktualny

Rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie

Dodano: 15 listopada 2022
wcześniak

Wcześniactwo nie jest przyczyną tego, że dziecko nie mówi. Kalendarz rozwoju mowy jest dla wszyst­kich dzieci taki sam, ale rzeczywiście dane naukowe dostarczają nam informacji o tym, że dzieci przed­wcześnie urodzone mogą doświadczać większych trudności w zakresie rozwoju mowy i umiejęt­ności komunikacyjnych. Specjaliści podkreślają, że wcześniaki co najmniej do 18. miesiąca wieku ko­rygowanego powinny być objęte szczegółową i systematyczną opieką[1]. Nie ma jasności co do tego, do kiedy rzeczywiście obliczać wiek korygowany. Naj­częściej odnajdujemy informację, że ma to sens do 2. roku życia. Warto jednak pamiętać, że różnice po­między wiekiem urodzeniowym a korygowanym mogą wynieść nawet 3–4 miesiące. Z mojego do­świadczenia wynika, że obliczanie wieku korygowa­nego ma szczególne znaczenie i może pomóc nam w ocenie logopedycznej dziecka zarówno w zakresie rozwoju funkcji pokarmowych, jak i mowy i umiejęt­ności komunikacyjnych.

Rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie

Wiek urodzeniowy

Wiek urodzeniowy liczymy chronologicznie od daty urodzenia dziecka. Wiek korygowany obliczamy, odejmując od wieku urodzeniowego okres wyznaczonego terminu porodu. A jeszcze inaczej jest on liczony od planowanego terminu porodu.

Przykład

Data badania: 12.04.2022 r.; Data urodzenia dziecka: 05.12.2021 rok, 28Hbd (dziecko urodzone 12 tygodni przed terminem); Wiek urodzeniowy dziecka: 18 tygodni 2 dni (liczony od daty urodzenia); Wiek korygowany obliczamy: 18 tygodni i dwa dni (wiek urodzeniowy) minus 12 tygodni = 6 tygodni, a zatem wiek korygowany w dniu badania logopedycznego to 6 tygodni 2 dni.

Powyższy przykład liczenia wieku urodzeniowe­go i korygowanego pokazuje właśnie, jakie to może mieć znaczenie dla diagnozy logopedycznej. Oceny dziecka 4-tygodniowego i 16-tygodniowego znacząco różnią się od siebie.

Rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie

Badania pokazują, że rzeczywiście rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie może przebiegać z opóźnieniem. Badacze włoscy analizowali użycie gestu, rozumienie mowy i nadawanie mowy w gru­pie 12 dzieci przedwcześnie urodzonych. Rodzice wypełniali kwestionariusze rozwoju mowy, gdy mia­ły one od 12 do 24 miesięcy, do badania wykorzysta­no włoską wersję MacArthur – Bates Communicative Development Inventory (MBCDI). Analiza danych uka­zała około trzymiesięczne opóźnienie we wszystkich badanych aspektach w odniesieniu do grupy kon­trolnej, którą stanowiły dzieci urodzone o czasie[2]

Masa ciała wcześniaka i powikła­nia wcześniactwa

W innych badaniach podkreśla się, że nie tylko wiek urodzeniowy ma znaczenie, ale również masa ciała wcześniaka i dodatkowo współwystępujące powikła­nia wcześniactwa, jak na przykład dysplazja oskrze­lowo-płucna. 48% dzieci z BPD i bardzo niską masą urodzeniową (VLBW ≤1500g) uczęszczało na zajęcia z logopedą, co stanowi dużą liczbę w porównaniu do grupy dzieci urodzonych o czasie, z których tylko 9% było zakwalifikowanych na terapię[3]. Dodatkowo w ba­daniu prowadzonym w grupie dzieci z VLBW i BPD, VLBW bez BPD i grupie kontrolnej wykazano istotną różnicę w zakresie umiejętności artykulacyjnych, na­dawania mowy i podkreślono występowanie czynnika BPD jako znacząco oddziałujący na niższe, uzyskiwa­ne przez dzieci wyniki w badaniu inteligencji, pozio­mu umiejętności artykulacyjnych i motorycznych[4]. Danych tych badań nie można oczywiście przełożyć 1:1 na warunki polskie, ale warto mieć świadomość możliwych różnic. Polskich szczegółowych danych niestety nie posiadamy. 

Co ważne, noworodki uro­dzone poniżej 28. Hbd są w grupie ryzyka zaburzeń słuchu, nawet z możliwością wystąpienia głuchoty. Jednym z ważnych czynników mogących mieć wpływ jest stosowanie antybiotyków z grupy aminoglikozy­dów, dodatkowo podkreśla się także niekorzystne, dłu­gotrwałe przebywanie w inkubatorach i konieczność monitorowania z nastawianiem alarmów[5].

Nasza terapeutyczna uważność powinna być zatem skierowana szczególnie na dzieci urodzone przed­wcześnie. Czy badanie logopedyczne wcześniaka różni się od badania dziecka urodzonego o czasie? Zasadniczo nie. Warto jednak pamiętać, że oddział szpitalny, zapewniający nawet najlepszą opiekę, nie jest domem i nie jest naturalnym środowiskiem wspierającym rozwój dziecka. Prawidłowa stymula­cja i opieka nad dzieckiem przedwcześnie urodzonym rozpoczyna się wraz z momentem wyjścia ze szpitala.

 

Tekst pochodzi z:

Przeździęk M., Wczesna Interwencja Logopedyczna. Strefa Logopedy, nr 39/2022, s. 15-16.

 

[1] Borszewska-Kornacka M.K.,Tupieka-Kołodziejska A., Wicens K. (2018), Zasady opieki ambulatoryjnej nad noworodkami uro­dzonymi przedwcześnie, Forum Pediatrii Praktycznej, nr 22.

[2] Cattani A., Bonifacio S., Fertz M., Iverson J. M., Zocconi E., Casellik M .C. (2010), Communicative and linguistic deve­lopment in preterm children: a longitudinal study from 12 to 24 months, International Journal of Language & Communica­tion Disorders, VOL. 45, NO. 2, s. 162–173.

[3] Lewis B. A., Singer L. T., Fulton S., Salvator A., Short E. J., Klein N., Baley J. (2002), Speech and language outcomes of children with bronchopulmonary dysplasia, Journal of Communication Disorders, nr 35.

[4] Tamże.

[5] Rutkowska M., Polak K., Seroczyńska M., Szamotulska K. i gru­pa Prematuritas (2010), Długofalowa ocena rozwoju noworod­ków przedwcześnie urodzonych: doświadczenia własne (badanie PREMATURITAS) na tle wybranych badań europejskich, Perina­tologia, Neonatologia i Ginekologia, t. 3, zeszyt 3, s. 175–180.

 

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM
Sprawdź »