Płodowy Zespół Alkoholowy – perspektywa logopedyczna

 Joanna  Chojnowska

Autor: Joanna Chojnowska

Dodano: 8 września 2023
FAS

Dnia 9 września przypada Światowy Dzień FAS. Rozpoczyna się punktualnie o godz. 9.09. Dziewiątki to symbol ciąży. FAS z angielskiego tłumaczy się jako Płodowy Zespół Alkoholowy (Fetal Alcohol Syndrome – FAS). Alkoholowy zespół płodowy (zespół FAS) to stan występujący u dziecka w wyniku narażenia na alkohol spożywany przez matkę w czasie ciąży. Problemy wynikające z jego powstaniem różnią się w zależności od dziecka, ale wady spowodowane przez alkohol nie są odwracalne. Według statystyk w Polsce na 300 000 urodzeń, aż 1000 dzieci ma FAS. Obecnie na świat przychodzi 10 razy więcej noworodków ze zdiagnozowanym alkoholowym zespołem płodowym niż z zespołem Downa. Zapraszamy dziś do lektury fragmentu artykułu, który zamieścimy w kolejnych wydaniach „Strefy Logopedy”. 

Płodowy Zespół Alkoholowy – perspektywa logopedyczna

Trudności językowe

Większość badaczy zajmujących się tematem rozwoju dzieci z FAS wskazuje na występowanie zaburzeń rozwoju mowy i języka. Rozwój mowy zależy od prawidłowego i harmonijnego rozwoju wszystkich funkcji poznawczych. Trudności w opanowaniu umiejętności z zakresu jednej funkcji wpływają na zaburzenia postępu innej. Nieprawidłowości w opanowaniu ich mają bezpośredni wpływ na zaburzenia procesu opanowania języka[1].

Trudności językowe mają zasadniczy wpływ zarówno na rozumienie otaczającego nas świata i procesów w nim zachodzących, jak i na komunikację z otoczeniem, wyrażaniem siebie oraz swoich opinii i osądów. Trudności językowe u dzieci z alkoholowym zespołem płodowym obejmują[2]:

  • opóźnienie rozwoju mowy,
  • wady artykulacyjne,
  • ubogie słownictwo bierne i czynne,
  • trudności z zapamiętywaniem słów,
  • pseudoelokwencję (używanie słów bez rozumienia ich znaczenia),
  • trudności z rozumieniem metafor (dosłowne odczytywanie),
  • trudności z rozumieniem mowy,
  • zaburzenia autokontroli słuchowej,
  • problemy z różnicowaniem fonemów.

Nieprawidłowości te mogą występować na skutek teratogennego działania alkoholu na strukturę mózgu. Trudności rozwojowe występujące u dzieci z FAS sprawiają, że mają one problemy z używaniem języka w sposób właściwy pod względem społecznym. Większość tychże dzieci wykazuje trudności w relacjach z innymi, głównie rówieśnikami. Mają one bowiem problemy w prawidłowym używaniu języka w bardziej skomplikowanych sytuacjach społecznych. Dzieci z FAS bardzo często mają trudności z włączeniem się do grupy, nie są w stanie rozwiązywać konfliktów, uczestniczyć w dialogu, zawierać kompromisów. Trudność sprawia im także utrzymanie przyjaźni[3].

Dzieci ze spektrum FASD mają trudności z procesem nabywania mowy. U małych dzieci rozwój mowy często bywa znacznie opóźniony. U starszych występuje trudność w używaniu języka w skomplikowanych kontekstach społecznych, spowodowana brakiem kluczowych umiejętności komunikacyjnych, które umożliwiają funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Dzieci z FASD często nie rozumieją poprawnie metafor i emocjonalnych kontekstów języka. Nie potrafią nazywać własnych emocji[4].

Występujące u dzieci z FASD uszkodzenia w obrębie prawej półkuli powodują pozajęzykowe trudności w porozumiewaniu się. Są to problemy ze zrozumieniem[5]:

  • kontekstu wypowiedzi,
  • tonu,
  • melodii,
  • ukrytych znaczeń pozawerbalnych.

W przypadku osób z uszkodzeniami w obrębie prawej półkuli obserwuje się także trudności z zastosowaniem właściwej intonacji podczas mówienia. Nieprawidłowa prozodia u dzieci z FASD powoduje, że opisywane są one, jako mające trudności z empatią i wyrażaniem własnych uczuć. Osoby z uszkodzeniami prawostronnymi w sposób dosłowny rozumieją metafory, dowcipy, rysunki. Nie są w stanie wnioskować, jeśli wypowiedzi nie są formułowane wprost. Są to umiejętności potrzebne do prawidłowej komunikacji z innymi ludźmi[6].

Maskowanie trudności językowych przez dzieci z FASD

Dzieci z FASD wykazują trudności rozwojowe, które towarzyszą im od narodzin. Uczą się więc funkcjonować w społeczeństwie pomimo barier. Starsze dzieci z FASD starają się zamaskować trudności językowe. W tym celu mogą stosować[7]:

  • produkcję melodii zamiast słów,
  • wykorzystywanie wklejeń z wypowiedzi innych osób/wierszyków jako własnych,
  • długie wypowiedzi, ale ubogie w informacje,
  • częste wtręty (wyrażenia metajęzykowe) typu „eee”, „no tak”, „bo tego” itp.

Więcej na temat FASD przeczytasz w nr 57/2023 pt. Płodowy Zespół Alkoholowy – perspektywa logopedyczna autorstwa Joanny Chojnowskiej.

Na podstawie:

Jadczak-Szumiło T. (2016), Rozwój mowy dzieci z FASD, [w:] Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk.

Krakowiak M. (2019), Umiejętność analizy fonemowej dzieci z alkoholowych zespołem płodowym, [w:] Przybyla O. (red.), Logopedia Silesiana, t. 8, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Pawłowska-Jaroń H. (2012), Zaburzenia rozwoju poznawczego dziecka z FAS. Studium przypadku, [w:] Nowakowska-Kempna I. (red.), Studia z logopedii i neurologopedii, Wydawnictwo WAM, Kraków.

[1] Pawłowska-Jaroń H. (2012), Zaburzenia rozwoju poznawczego dziecka z FAS. Studium przypadku, [w:] Nowakowska-Kempna I. (red.), Studia z logopedii i neurologopedii, Wydawnictwo WAM, Kraków.

[2] Krakowiak M. (2019), Umiejętność analizy fonemowej dzieci z alkoholowych zespołem płodowym, [w:] Przybyla O. (red.), Logopedia Silesiana, t. 8, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

[3] Jadczak-Szumiło T. (2016), Rozwój mowy dzieci z FASD, [w:] Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk.

[4] Tamże.

[5] Tamże.

[6] Tamże.

[7] Tamże.

Autor: Joanna Chojnowska
 Joanna  Chojnowska

Autor: Joanna Chojnowska

Neurologopeda, audiolog. Ukończyła dwustopniowe studia na kierunku „Logopedia z audiologią” na UMCS w Lublinie oraz studia podyplomowe na kierunku „Neurologopedia profilowana” ze specjalnością „Wczesna interwencja neurologopedyczna” na WSP im. J. Korczaka w Warszawie. Pracuje z dziećmi z wadami wymowy, a także z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi w przedszkolu z oddziałami włączającymi oraz w prywatnym gabinecie. Ukończyła liczne szkolenia i kursy, w tym kurs bazowy terapii behawioralnej, terapii ręki, kinezjotapingu logopedycznego, metody werbotonalnej.

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »