Bo czasami tylko taka forma motywuje lub zmusza do podjęcia pracy z dzieckiem w warunkach domowych. Bo czasami tylko taka forma może jasno określić, uporządkować, czym jest opieka i terapia logopedyczna.
Kontrakt logopedy z rodzicami
O współpracy z rodzicem już kiedyś było, to nie jest nowy temat. Tym razem jednak bez zbędnego słów potoku, praktycznie ułożony Kontrakt logopedy z rodzicami. Zapraszam do lektury i wykorzystania gotowego dokumentu.
Kontrakt logopedy z rodzicami
Po co? – zapytacie.
KONTRAKT LOGOPEDY Z RODZICAMI
na rok szkolny…………….......
Proszę o dokładne zapoznanie się z wytycznymi w kontrakcie!
• Celem terapii logopedycznej jest korygowanie zaburzeń i wad wymowy, które w znacznym stopniu utrudniają osiągnięcie sukcesów szkolnych;
• Podstawowym warunkiem terapii logopedycznej powinna być ścisła współpraca między logopedą a rodzicami (rodzicem), rodzice powinni wyrazić pisemną zgodę na terapię logopedyczną swojego dziecka;
• Właściwa współpraca między logopedą, rodzicami, szkołą i środowiskiem powinna przyczynić się do stworzenia życzliwej atmosfery wobec dziecka, cierpliwego wysłuchiwania jego wypowiedzi, dyskretnego i taktownego poprawiania go w miarę rzeczywistych potrzeb, czuwania nad życzliwością klasy (grupy), do której dziecko uczęszcza;
• W początkowym okresie terapii przeprowadzana jest obserwacja, badania (diagnoza) oraz wywiad z rodzicami w celu lepszego poznania swojego pacjenta, jego rodziny i środowiska;
• O nieobecności swojego dziecka na zajęciach rodzic informuje minimum dzień przed spotkaniem lub jeśli przeszkoda uczestnictwa pojawia się nagle, minimum 2 godziny przed spotkaniem;
• Po dwóch nieobecnościach dziecka na zajęciach rodzic zobowiązany jest skontaktować się z logopedą i ustalić nowy termin spotkań;
• W przypadku, gdy rodzic chce przerwać terapię logopedyczną swojego dziecka, należy najpierw osobiście skontaktować się logopedą.
Rozpoczęcie terapii logopedycznej następuje niezwłocznie po zawarciu kontraktu z rodzicami i wyrażeniem zgody rodzica na rozpoczęcie lub kontynuację zajęć.
Materiał językowy przekazywany jest rodzicom w formie pisemnej (w założonym zeszycie do ćwiczeń logopedycznych), który należy utrwalać w domu.
Włączenie się rodziców w proces terapii gwarantuje lepsze wyniki, czyli zautomatyzowanie się prawidłowej wymowy w mowie spontanicznej i szybsze zakończenie terapii.
Konieczna jest intensywna praca w domu – codziennie ok. 15-20 min.
Rodzice mogą korzystać z konsultacji i porad logopedycznych, w czasie trwania zajęć z dzieckiem lub po uprzednim ustaleniu terminu z logopedą. W razie pojawienia się trudności w przebiegu terapii rodzice są zapraszani na indywidualne rozmowy.
Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń, ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii.
Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu (konieczna wizyta u ortodonty), trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne i psychiczne.
W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale wprowadza również elementy ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.
Zakończenie terapii logopedycznej z uczniem następuje w momencie, gdy:
- dziecko mówi poprawnie;
- długotrwała terapia (powyżej 3 lat) nie przynosi poprawy mowy;
- pomimo podejmowanych działań rodzice nie włączają się do współpracy, nie interesują się przebiegiem terapii, a mowa dziecka nie ulega poprawie;
- dziecko niesystematycznie ćwiczy w domu, jest stale nieprzygotowane na zajęcia (brak zeszytu, nieutrwalony oraz nieuzupełniony materiał językowy zadany do domu);
- uczeń często opuszcza zajęcia (trzykrotne opuszczenie zajęć bez wcześniejszego usprawiedliwienia przez rodzica);
- rodzice zrezygnują z terapii logopedycznej prowadzonej w szkole (rezygnacja w formie pisemnej);
- dziecko zmieni placówkę szkolną na inną.
………………………………………………………………
(data i podpis rodzica lub prawnego opiekuna)