Głoska [c] należy do grupy tzw. głosek szeregu syczącego. W szerszej perspektywie jest jedną z głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych (ciszący, syczący, szumiący 1 ). Zalicza się do głosek dentalizowanych, a precyzyjniej – (za)zębowych. Zdaniem większości badaczy ontogenezy mowy dziecka [c] powinna pojawić się w repertuarze dźwięków mowy do czwartych urodzin, utrwalić zaś do końca trwania wyróżnionego przez Leona Kaczmarka okresu swoistej mowy dziecięcej 2 , czyli do ukończenia siedmiu lat 3 .
Cel: Utrwalenie wymowy głosek tzw. szeregu szumiącego. Utrwalenie znajomości mnożenia w zakresie do 100.Polecenie: Wykonaj za pomocą obrazkowej „tabliczki mnożenia” obliczenia i zapisz odpowiedzi – nazwy przedmiotów na obrazku. Znajdź obrazek odpowiadający wynikowi.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Wymyśl dalszą część zdania. Zapisz swój pomysł.3. Powtórz całe zdanie.4. Pokoloruj obrazek przy wybranym zdaniu.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ž] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Dokończ rysowanie przedmiotów zgodnie z kierunkiem strzałek.2. Odczytaj lub powtórz wyrażenia. Narysuj pod obrazkiem symbol, który znajduje się przy pasującym wyrażeniu.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Zdecyduj, które początki i końce zdań do siebie pasują.3. Narysuj przy drugiej części zdania taki sam symbol, jak ten, który widzisz przy części pierwszej.4. Od początku zdania oznaczonego księżycem sam wymyśl i zapisz zakończenie.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Nazwij kolory żółwi.2. Przelicz żółwie, określając ich kolor i miejsce w szeregu:Pierwszy żółw ma kolor żółty. Drugi żółw ma kolor różowy. Trzeci żółw…3. Postaraj się zapamiętać układ żółwi. Zakryj stronę i spróbuj wymienić ich kolejność z pamięci.
Po okresie wywoływania głosek szeregu szumiącego i nauki ich artykulacji na poziomie powtórzeń elementów systemu językowego (sylab, wyrazów, zdań) czas na etap wprowadzenia nowych dźwięków do mowy spontanicznej. Utrwalenie zdobytej umiejętności wymaga wielu powtórzeń, konsekwencji i systematyczności w działaniu. Logopeda potrzebuje zatem urozmaiconego bogatego materiału dydaktycznego, który pozwoli na zainicjowanie mowy dziecka – od pojedynczych spontanicznych zdań, po długie wypowiedzi. Uczymy się tego, co nas ciekawi, wciąga i wydaje się być potrzebne. Zaproponowane w tej publikacji karty pracy pomogą wzbudzić ciekawość dziecka, zaangażują je do wykonywania ćwiczeń i poszerzą jego wiedzę nie tylko o znajomość głosek. Praca nad wprowadzeniem nawyku realizacji „szumków” w mowie może być przyjemna, skuteczna i ciekawa, zarówno dla małego pacjenta, jak i terapeuty mowy.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Obejrzyj uważnie ilustracje.2. Powtórz lub przeczytaj zdania przy każdym obrazku.3. Zdecyduj, czy informacje o obrazku w zdaniach to prawda czy fałsz. Zaznacz odpowiednie pole.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach prostych.1. Przyjrzyj się uważnie obrazkom. Powiedz o każdym z nich jedno zdanie. Jeśli potrafisz, to zapisz je.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu prostym.1. Wytnij elementy obrazków i zdania w ramkach.2. Ułóż trzyelementowe puzzle.3. Przeczytaj lub powtórz zdania. Dopasuj je do obrazków.
Cel: Utrwalanie wymowy wyrażeń z głoskami [č] i [ǯ] oraz [ž] i [ǯ].1. Znajdź na obrazku wymienione zwierzęta. Powtórz zwroty. Zapisz liczbę odnalezionych zwierząt.2. Pokoloruj tajemniczą dżunglę.
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [č] i [ǯ] w wyrazach i wyrażeniach.1. Rozwiąż krzyżówkę. Na szaro zaznaczone są miejsca, w których należy wpisać „dż” lub „cz”. Odczytaj hasło.2. Pokoloruj obrazek, który pasuje do hasła.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.