Ćwiczenie• Komunikacyjne: rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacjach komunikacyjnych w sklepie, restauracji, kinie, kiosku.Polecenie: Posłuchaj krótkich dialogów i zastanów się, w którym z miejsc możesz usłyszeć taką rozmowę. Dopasuj usłyszane rozmowy do odpowiednich obrazków. Następnie spróbuj odegrać podobne scenki z logopedą, tym razem kup lub zamów coś innego niż w dialogach z ćwiczenia.
Ćwiczenie:• Gramatyczne:– słowotwórstwo – tworzenie przymiotników odrzeczownikowych;– związek zgody między rzeczownikiem a przymiotnikiem.Polecenie: Zastanów się, z czego można zrobić zupę, koktajl oraz lody, i dopasuj do siebie obrazki. Powiedz, jaka zupa, jaki koktajl i jakie lody powstaną z wymienionych produktów. Połącz pasujące wyrazy, a następnie wpisz ich nazwy do tabeli pod ilustracją. Zaznacz kolorami końcówki w powstałych wyrazach.
Ćwiczenie• Gramatyczne – odmiana liczebników porządkowych• Słownikowe – liczby, godziny• Komunikacyjne – pytania o czas, sytuacje dnia codziennegoPolecenie: Napisz słownie, która to godzina. Odpowiedz na pytania.
Ćwiczenie• Słuchowo-artykulacyjne: różnicowanie słuchowe i wymowa głosek [i] – [y] oraz [l] – [u̯ ].• Gramatyczne: odmiana czasownika, czas przeszły, różnicowanie rodzaju męsko i niemęskoosobowego w 3 os. l. mn.Polecenie: Posłuchaj fragmentu zdania. O kim mowa? O chłopcach, czy o dziewczynkach? Dorysuj postaciom odpowiednie fryzury i stroje. Wpisz „chłopcy” lub „dziewczynki” w brakujące miejsca w zdaniach.
Ćwiczenie:• Komunikacyjne: etykiety językowe.Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom i zastanów, co mówią przedstawione osoby. Dopasuj dialogi do obrazków i wpisz lub wklej odpowiednie wyrażenia z tabeli w „chmurki”.
Ćwiczenie:• Słownikowo-komunikacyjne: określanie własnego samopoczucia.Polecenie: Spójrz na obrazki i sam lub z pomocą logopedy przeczytaj podpisy. Zastanów się, jak to można jeszcze inaczej powiedzieć? Dobierz odpowiednią chmurkę, wytnij ją i doklej do każdej postaci.
Ćwiczenie:• Gramatyczne: zdanie podrzędnie złożone przydawkowe, zaimek przymiotny „który”.• Słownikowe: nazwy kolorów.Polecenie: Pokoloruj obrazki według informacji znajdujących się w zdaniu pod ilustracją. Odpowiedz na pytania pod tabelą. Pokoloruj pozostałe elementy ubioru i utwórz zdania według podanych wzorów.
Ćwiczenie:• Gramatyczne: zaimki dzierżawcze „jego”, „jej”, „ich”.Polecenie: Odpowiedz na pytania według wzoru, używając zaimków „jego”, „jej”, „ich”. Jeśli potrafisz, zapisz odpowiedź.
Ćwiczenie:• Gramatyczne:– słowotwórstwo – tworzenie nazw wykonawców czynności;– odmiana rzeczownika – mianownik i narzędnik l. poj. r. męskiego w odpowiedzi na pytania „Kto to jest?” oraz „Kim on jest?”.
Polecenie: Ułóż w odpowiedniej kolejności 6-elementową historyjkę obrazkową (ponumeruj obrazki), następnie dopasuj do obrazków odpowiednie zdania (wpisz numer obrazka i wybierz odpowiednią formę czasownika, na koniec spróbuj sam/a opowiedzieć historyjkę.
Ćwiczenie:• Słuchowe: rozumienie tekstu ze słuchu.• Słownikowe: słownictwo związane z chorobą, wizytą u lekarza.Polecenie: Posłuchaj historii Julii. Przeczytam ją dwa razy. Potem rozwiążemy razem quiz. Tylko jedna odpowiedź będzie prawidłowa. Na koniec możesz pokolorować obrazek.
Ćwiczenie:• Słuchowe: różnicowanie słuchowe samogłosek [e] i [y].• Gramatyczne:– odmiana przymiotnika: mianownik l. poj. rodzaju męskiego i nijakiego;– związek zgody pomiędzy rzeczownikiem a przymiotnikiem.Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom, posłuchaj i odpowiedz, o czym (lub o kim) mówię.
Ćwiczenie:• Słuchowo-artykulacyjne: różnicowanie słuchowe i wymowa głosek szeregu szumiącego i ciszącego – opozycja [ś] – [š].Polecenie: Popatrz na obrazek przedstawiający chłopca i posłuchaj – chłopiec robi: [ś]. A teraz popatrz na obrazek przedstawiający drzewo – drzewo robi: [š]. Te dźwięki są podobne, ale nie są takie same. A teraz zagramy w memo. Będziemy szukać dwóch takich samych obrazków. Powiedz, co widzisz na obrazkach. Posłuchaj, jak ja mówię ten wyraz, i pokaż, który dźwięk słyszysz: czy jest to [ś] – pokaż chłopca, czy [š] – pokaż drzewo.
Ćwiczenie:• Słownikowe: artykuły gospodarstwa domowego (AGD).• Gramatyczne: odmiana czasownika – 1 os. l.mn. czasu teraźniejszego trybu orzekającego.Polecenie: Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło. Odpowiedz na zadane pytania.
Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana czasownika – 3. os. l. poj. czasu przeszłego (aspekt niedokonany).Polecenie: Uzupełnij zdania odpowiednią formą czasownika w czasie przeszłym.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.