Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między osobami/zwierzętami.
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między przedmiotami.
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między produktami spożywczymi.
Pomiędzy przyswajaniem reguł języka a rozwojem myślenia zachodzi bardzo ścisła relacja. Z jednej strony rozwój językowy ma przemożne znaczenie dla rozwoju procesów myślenia, ułatwia m.in. wychwytywanie i generalizowanie reguł rządzących różnymi zjawiskami występującymi w świecie. Z drugiej strony, sprawność przebiegu procesów myślenia pozytywnie wpływa na nabywanie systemu językowego. Język otwiera nas na świat, sprawia, że możemy być jego aktywną częścią. Niestety niekiedy procesy opanowywania reguł językowych oraz procesy rozwoju myślenia są zaburzone – możemy mieć do czynienia z opóźnieniami lub nieprawidłowościami w rozwoju. Wówczas niezbędna jest systematycznie prowadzona stymulacja lub terapia, mająca za zadanie skierowanie rozwoju „na właściwe tory”. Odpowiedzią na wspomniane nieprawidłowości może być z całą pewnością terapia zorientowana na wspieranie pracy lewej półkuli mózgu – półkuli, która w dużej mierze odpowiada za odkrywanie relacji między elementami (także językowymi), za przetwarzanie reguł, za myślenie abstrakcyjne, jak również za skomplikowane operacje werbalne. Wśród ćwiczeń stymulujących lewą półkulę mózgu znajdują się m.in. ćwiczenia rozumowania przez analogię oraz ćwiczenia dostrzegania i werbalizowania relacji występujących między osobami, zwierzętami czy też pomiędzy różnego rodzaju przedmiotami i zjawiskami.
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale tematycznym.
w numerze listopadowym - nr 32 kontynuujemy temat tzw. ćwiczeń lewopółkulowych (część pierwsza to nr 25, kwiecień 2021 r.). Autorka dr Małgorzata Błądek-Kolatorska szczegółowo opracowała pod względem teoretycznym i praktycznym zagadnienia dotyczące analogii i relacji.
Zapraszam do zapozania się z dodatkowymi matreiałami do ćwiczeń. Zestawy zadań nie zostały opublikowane w magazynie, jest specjalnym dodatkiem dla Czytelników.
Zapraszam do lektury kolejnego numeru czasopisma Strefa logopedy. W niniejszym numerze szczegółowo omówione zostały wybrane aktywności umysłowe, których przebieg ściśle związany jest z funkcjonowaniem lewej półkuli: sekwencjonowanie, szeregowanie i kategoryzowanie. Te aktywności powiązane są z kształtowaniem się w umyśle linearnego przetwarzania bodźców, dostrzegania, porządkowania i stosowania reguł.
Cel: doskonalenie umiejętności naśladowania szeregów pięcioelementowych tematycznych.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.