Propozycje do ćwiczeń rotacyzmu

Dodano: 8 czerwca 2020
ćwiczenie

Gdy świat stanął na głowie, okazało się, że taka sytuacja ma swoje dobre strony. Oglądamy na zdjęciach przejrzyste kanały Wenecji, gdzie powróciły ryby, a nasze rodzime sarny i jelenie postanowiły wyjadać skrzętnie posadzone na miejskich skwerach bratki i stokrotki :)

Propozycje do ćwiczeń rotacyzmu

Moja praca chwilowo także się zmieniła. Zajęcia online stały się normą i wcale nie jest mi z tym źle! Tyle tylko że wymyślam nowe ćwiczenia dla dzieci, by te były maksymalnie skupione na zadaniach logopedycznych.

Dziś pewne propozycje do ćwiczeń rotacyzmu.

Pamiętajmy o zasadach obowiązujących także w gabinecie, czyli:

  1. Demonstrujemy ćwiczenie, zachęcając dziecko do obserwacji
  2. Dziecko wykonuje ćwiczenie razem z nami
  3. Dziecko stara się samodzielnie wykonać ćwiczenie, my obserwujemy i poprawiamy w razie konieczności.

Zasadnicze znaczenie ma dobór ćwiczeń i wyrazów do nich. Oczywiście dopsowujemy ja indywidualnie do umiejętności dziecka, podobnie jak proponujemy pewną optymalną kolejność utrwalania wymowy głoski [r].

Załóżmy że aparat mowy już rozćwiczyliśmy, oddechowo już też jakoś popracowaliśmy, logotomy za nami i co dalej?

Wspaniale, gdy możemy udostępnić dziecku karty pracy, gotowe do wydrukowania zadania. Jeszcze lepiej, gdy mamy możliwość przygotowania ich wcześniej, tak by rodzice mieli szansę w domu je wydrukować i by dziecko pracowało na gotowym materiale. Jeśli jednak nie do końca tak się da i nie wychodzi, proponuję moim logodzieciom takiej formy ćwiczeń, które nie wymagają kart pracy na tu i teraz. Lubię też, gdy dziecko tworzy samodzielnie swoją osobistą kartę pracy. Wystarczy kartka z bloku, ołówek, kredki…

Jednym z zadań są zagadki, gdzie dziecko ma dokończyć zadanie (możemy też pokazać rozwiązanie zagadki do ekranu komputera), np.

-   najlepszym lekarzem złamanego ołówka jest….. (temperówka)

-   unosi szybowce, popycha żaglowce, obraca wiatraki - siłacz z niego taki (wiatr)

-   wisi w łazience, wycierasz nim ręce (ręcznik)

-   w dzień słoneczny zapomniany, w niepogodę - chodzi z nami (parasol)

-   co dzieci biją aktorom, gdy się w teatrze zbiorą? (brawa)

-   są to bardzo miłe kolorowe kwiatki, a zwą się rodzinnie po prostu (bratki)

-   ma ją mikołaj, koza, krasnale. Mama i córka nie ma jej wcale (broda)

-   można by powiedzieć o niej, że jest całkiem zwykłym koniem, lecz od pyska do ogona, jest paskami ozdobiona (zebra)

-   wisi sobie na ścianie, najczęściej w drewnianej ramie. Namalowane ma różne widoki: lasy, łąki, góry lub potoki (obraz)

Dzieci chętnie uczestniczą w zabawie zagadkami. Mnie zdarzyło się, że jedno przygotowało też zagadki dla mnie. Nieskromnie przyznam, że odgadłam wszystkie :)

Autor: Barbara Chojnicka. Czynny członek Polskiego Związku Logopedów. Autorka publikacji edukacyjnych dla nauczycieli.  Certyfikowany manager oświaty. Specjalista terapii ślinienia, wczesnej interwencji logopedycznej, emisji i higieny głosu. Prowadzi własną praktykę logopedyczną i współpracuje z gabinetem "Połam język" w Słubicach. Współpracuje z lekarzem stomatologiem i ortodontą w zakresie prowadzenia pacjentów z wadami zgryzu oraz innymi dysfunkcjami twarzoczaszki.

Słowa kluczowe:
zajęcia logopedyczne

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »