Połykanie, czyli przemieszczanie się pokarmu z jamy ustnej do przełyku, jest czynnością, która towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Już w 11. – 12. tygodniu życia płodowego obserwuje się połykanie wód płodowych
1
. Przyjmuje się, że pojedyncze przełknięcie trwa około 1 sekundy
2
, a przeciętnie człowiek połyka 800 razy w ciągu dnia i kilka razy na godzinę w nocy, co daje około 1000 przełknięć na dobę
3
. Skoro sama czynność trwa tak krótko, można zatem łatwo obliczyć, że połykanie to zaledwie kilka minut pracy języka w ciągu 24 godzin. Czy rzeczywiście zatem nieprawidłowo realizowana czynność połykania może mieć tak istotne znaczenie dla rozwoju narządu żucia i artykulacji, że w ostatnich latach stała się przedmiotem szczególnej troski nie tylko logopedów, ale i ortodontów?
Pozostało jeszcze 99% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w prowadzeniu skutecznej terapii logopedycznej, nawet w bardzo skomplikowanych przypadkach
- atrakcyjne graficznie materiały – gry, historyjki obrazkowe, scenariusze i karty pracy
- dostęp do E-szkoleń
- zaproszenia na certyfikowane webinaria
- dostęp do E- mailowej poradni – konsultacje z doświadczonym logopedą
Sprawdź ofertę »
Autor: Malwina Wilczyńska
logopeda, neurologopeda kliniczny, specjalistka wczesnej interwencji logopedycznej, terapeutka miofunkcjonalna, certyfikowana Terapeutka Ortodoncji Funkcjonalnej MFS. Absolwentka Logopedii i Filologii polskiej na Wydziale Polonistyki UW, andragogiki na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki oraz Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Nauczyciel akademicki ramach współpracy z Wyższą Szkołą Nauk Społecznych Pedagogium oraz Akademią Nauk Stosowanych im. Księcia Mieszka I w Warszawie.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w prywatnych i państwowych placówkach oświatowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz za granicą. Odbyła staże m.in. w Szpitalu Czerniakowskim, Instytucie Głuchoniemych czy prywatnych ośrodkach opiekuńczo-rehabilitacyjno-leczniczych. W praktyce zawodowej jej zainteresowania skupiają się wokół zagadnień terapii miofunkcjonalnej oraz skutecznej terapii wad artykulacyjnych, w tym prawidłowego toru oddechowego oraz usprawniania funkcji motorycznych aparatu artykulacyjnego. W pracy z pacjentami dorosłymi specjalizuje się dodatkowo w zagadnieniach kultury języka polskiego, retoryki, emisji i higieny głosu.