Według większości badaczy głoska [r] pojawia się w mowie dziecka między 4. a 6. rokiem życia
1
. Jest ostatnim lub jednym z ostatnich dźwięków mowy, które dzieci opanowują. Towarzysząca realizacji głoski [r] wibracja apeksu jest szczególnie trudna, wymaga dużej precyzji ruchu, odpowiedniej elastyczności i ogólnej wysokiej sprawności motorycznej aparatu artykulacyjnego.
1
Pozostało jeszcze 99% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w prowadzeniu skutecznej terapii logopedycznej, nawet w bardzo skomplikowanych przypadkach
- atrakcyjne graficznie materiały – gry, historyjki obrazkowe, scenariusze i karty pracy
- dostęp do E-szkoleń
- zaproszenia na certyfikowane webinaria
- dostęp do E- mailowej poradni – konsultacje z doświadczonym logopedą
Sprawdź ofertę »
Autor: Małgorzata Hryniewicz-Czarnecka
neurologopeda, filolog polski, terapeuta Metody Warnkego i biofeedback, Provider Neuroflow, wieloletni pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej, współautorka programów mTalent SPE: „Zajęcia logopedyczne dla uczniów starszych, młodzieży i dorosłych cz. 3”, „Potrafię. Obszar polonistyczny dla klas IV-VI”. Autorka scenariuszy ćwiczeń interaktywnych, testów i zadań sprawdzających dla uczniów klas I –III dla Learnetic S.A., kart pracy do programu mTalent „Koncentracja i pamięć”, wielu książek m.in. „Antek Bystre Oczko – ćwiczę koncentrację, pamięć wzrokową, spostrzegawczość”, „Wytęż słuch. Ćwiczenia językowo-słuchowe”. Współtworzy i prowadzi autorskie programy logopedyczne m.in. „Chcę mówić pięknie i wyraźnie”, „Polisensoryczna stymulacja rozwoju mowy dla dzieci 3-4 letnich”, „Sprawne uszko – rozwijanie percepcji słuchowej”, „Koncentruję się, bo już umiem”.