Karty pracy to materiał służący do praktycznych ćwiczeń nad prawidłową wyrazistością mowy. Przeznaczony jest dla dzieci zarówno na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, jak i dzieci starszych. Skierowany jest do nauczycieli, logopedów, a także rodziców, pod okiem których dziecko będzie mogło ćwiczyć i doskonalić umiejętności wyrazistego mówienia.
Kładziemy się na podłodze, na plecach, rozluźniamy ciało, zamykamy oczy. Skupiamy się na oddechu. Staramy uświadomić sobie, jak wędruje nasze powietrze.Nabieramy powietrze nosem, wędruje ono przez gardło, przechodzi przez klatkę piersiową, potem niżej aż do brzucha.
Ćwiczenie zaczynamy szeptem, potem półgłosem, na koniec pełnym dźwiękiem. Pamiętamy o zasadzie – im ciszej, tym wyraźniej. Wymawiamy po kolei samogłoski.
Po zakończeniu ćwiczeń oddechowych wykonujemy ćwiczenia relaksujące
Ćwiczenie 1.Kładziemy rękę na przeponie, drugą na klatce piersiowej. Nabieramy powoli powietrza do płuc i obserwujemy przeponę. Gdy wdychamy powietrze, przepona z położoną na niej ręką powinna unosić się ku górze, a brzuch obniżać. Natomiast gdy wydychamy powietrze, przepona powinna opadać.
Zielony autobus.Zielony autobus jedzie.Zielony autobus jedzie ulicą.Zielony autobus jedzie ulicą i skręca.Zielony autobus jedzie ulicą i skręca w prawo.Zielony autobus jedzie ulicą i skręca w prawo, a potem w lewo.
Ćwiczenie 1.Biegamy w niezbyt szybkim tempie po sali. Rozluźniamy ciało, machamy rękami od ramion w różne strony (luźno). Zatrzymujemy się. Potrząsamy kończynami, jakbyśmy strzepywali coś z rąk i nóg (ważne, by pozbyć się napięć z ciała).
Ćwiczenie 1. Połączenia wyrazówWyrazy wymawiamy z tzw. odbitką artykulacyjną – głoskę z wygłosu pierwszego wyrazu odbijamy lekko od głoski nagłosowej drugiego wyrazu:
Zadanie 1.Polecenie: Połącz strzałkami jednakowe sylaby, a następnie odczytaj z przesadną artykulacją.
Ćwiczenie 1.Szeptem wypowiadamy głoski od wolnego do coraz szybszego tempa:ptczćkptczćk…
Lucek przyszedł dziś do parku, by spędzić słoneczne popołudnie nad stawem. Na tafli wody dostrzegł duże, zielone liście. Wokół stawu siedziały zaś wesołe żabki, które bardzo chciały na nie wskoczyć. Pomóż Luckowi i wskaż żabkom drogę do stawu.
Lucek postanowił coś zjeść. Przyjrzyj się uważnie wnętrzu kuchni i sprawdź, których części obrazka brakuje. Spróbuj odnaleźć właściwe miejsce dla każdej osoby i przedmiotu – tak, by zakryć wszystkie białe pola na planszy. Zastanów się: jakie odgłosy wydają te rzeczy?
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.