Cel: utrwalanie wymowy wyrazów z dwiema głoskami cz w zdaniach.
Czasowniki – cz w nagłosieczai, czaruje, czarteruje, czatuje, czeka, czepia, czerni, czerpie, czerwieni, człapie, czmycha, czochra, czołga, czubi, czuje, czuwa, czyha, czyni, czyta
Mama wyprała właśnie skarpetki i rękawiczki Lucka. Powiesiła je na sznurkach, by wyschły. Jednak żadna z nich nie ma pary! Przyjrzyj się każdej uważnie i dorysuj drugą taką samą na sznurku pod spodem. Ale pamiętaj: mama nie lubi bałaganu, więc musisz poukładać je w takiej samej kolejności.
Oto dom Lucka i jego najbliższe otoczenie. Chłopiec wraca właśnie ze spaceru. Czy wiesz, co robią inne osoby i zwierzęta przedstawione na obrazku? Nazwij je i wskaż na planszy miejsca, w których się znajdują. To bardzo łatwe!
W kuchni Lucka nikogo nie ma. Przyjrzyj się wnętrzu i zastanów, gdzie lubi siedzieć jego kot. Pod stołem, a może… na nim? Chyba jednak najbardziej przy swojej miseczce pełnej mleka! A gdzie znajdzie się miejsce dla psa? Spróbuj znaleźć właściwe miejsce dla każdego przedmiotu, nazywając przy tym jego położenie.
Jak wygląda Lucek, gdy jest zły? A jak wtedy, gdy coś go zasmuci? Czy wiesz? Uzupełnij jego portret odpowiednimi fragmentami – tak, by pokazywał on konkretne stany emocjonalne: smutek, radość, zdziwienie, złość, płacz. A może potem wymyślisz i opowiesz o tym, co mogło wywołać przedstawione uczucie?
Supermarket
1. Autobus i pasażerowie
Na starych fotografach z rodzinnego albumu Lucka niektóre fragmenty nie są już widoczne. Pomóż chłopcu poprawić zdjęcia i dorysuj brakujące części. Przyjrzyj się uważnie, ponieważ na każdym z obrazków brakuje innego elementu!
Lucek bardzo się dziś zezłościł. Dlaczego? To pytanie do Ciebie! Jak myślisz, która z przedstawionych rzeczy mogła go zdenerwować? Przyjrzyj się uważnie obrazkom i znajdź ją! A co z pozostałymi osobami? Połącz osoby z właściwymi obrazkami i opowiedz o tym, co wywołało u nich te emocje.
Lucek jest wesołym i pogodnym chłopcem, jednak zdarza się, że czasem coś go zasmuci albo nawet przestraszy! Jak myślisz: które z rzeczy przedstawionych na obrazkach mogłyby wywołać u chłopca emocje takie jak smutek czy strach? A na które z nich ma ochotę? Policz każde z nich osobno, a następnie wpisz w odpowiednie miejsce cyfrę oznaczającą liczbę tych przedmiotów.
Ćwiczenia mięśni twarzy• Opuszkami palców opukuj czoło, skronie, policzki, wargi, podbródek.• Masuj twarz i szyję, mrucząc cicho jak kot mmm…, następnie masuj górną wargę, wymawiając www…, następnie masuj dolną wargę, wymawiając zzz….• Opuszkami palców opukuj odęte policzki, a następnie rozluźnione mięśnie twarzy.• Pocieraj mocno dłonie, po czym szybko zbliż je do twarzy, ale nie dotykaj.
Karty pracy to materiał służący do praktycznych ćwiczeń nad prawidłową wyrazistością mowy. Przeznaczony jest dla dzieci zarówno na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, jak i dzieci starszych. Skierowany jest do nauczycieli, logopedów, a także rodziców, pod okiem których dziecko będzie mogło ćwiczyć i doskonalić umiejętności wyrazistego mówienia.