Z przyjemnością prezentuję najnowszy numeru czasopisma Strefa logopedy, którego treść poświęcona jest samogłoskom ustnym. Samogłoski to fundamenty sylaby, dźwięki mowy o wysokiej frekwencji, nośniki siły głosu. Autorka podjęła próbę scharakteryzowania samogłosek ustnych języka polskiego oraz opisania szerokiego spektrum możliwych oddziaływań logopedycznych, w których można bazować na materiale samogłoskowym.
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji.
Samogłoski to centra emisyjne mowy, arystokracja fonetyczna, jak pisze Bogumiła Toczyska1. Choć system fonologiczny języka polskiego jest systemem spółgłoskowym2, to samogłoski obejmują aż 40,3% wypowiedzi, co jest związane z koniecznością częstej ich wymowy - pełnią bowiem funkcję sylabotwórczą3. Wielu badaczy zaznacza, że literatury z zakresu logopedii traktującej o samogłoskach jest niewiele ze względu na to, że problem braku samogłosek w mowie lub ich nienormatywnej wymowy przez pacjentów jest stosunkowo rzadki. Tymczasem to samogłoski są nieodzownym budulcem struktury wyrazów - w dużej mierze odpowiadają za zrozumiałość mowy - stąd tak istotne jest poznanie przyczyn niewłaściwej ich artykulacji i jak najwcześniejsze podjęcie kroków terapeutycznych. W części teoretycznej niniejszej publikacji pochylimy się nad tematemsamogłosek ustnych. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące charakterystyki samogłosek polskich, przyczyn nienormatywnych realizacji fonemów samogłoskowych oraz efektywnego procesu ich korekcji.
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji, doskonalenie myślenia przez analogię, analizy i syntezy wzrokowej.
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji, kształcenie rozumienia związków frazeologicznych.
Cel: Kształtowanie delikatnego startu mowy, nauka płynnego wymawiania połączeń samogłoskowych na jednym wydechu z przydechowym startem.
Cel: Kształtowanie delikatnego startu mowy, nauka przydechowego rozpoczynania wymawiania wyrazów z samogłoskami w nagłosie.
Cel: Nauka płynnego wymawiania połączeń samogłoskowych na jednym wydechu.
Cel: Doskonalenie myślenia przez analogię, stymulowanie mechanizmów lewopółkulowych.
Cel: Doskonalenie słuchu fonetycznego na materiale samogłoskowym, rozwijanie naśladownictwa w zakresie mimiki i prozodii dźwięków mowy, utrwalanie wzoru graficznego liter.
Cel: Kształtowanie prozodii mowy, doskonalenie kontroli własnego głosu.
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa, doskonalenie grafomotoryki.
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.