Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - doskonalenie analizy głoskowej, rozwijanie umiejętności tworzenia rymów.
Cel: Doskonalenie różnicowania cech dźwięków mowy pod względem natężenia, częstotliwości i czasu trwania, doskonalenie uwagi i pamięci słuchowej.
Cel: Kształtowanie wyrazistości artykulacyjnej samogłosek, doskonalenie funkcji wzrokowych.
Cel: Doskonalenie umiejętności czytania, analizy i syntezy głoskowej.
Zajęcia grupowe są doskonałym momentem na zabawy ruchowe połączone z wybrzmiewaniem przezdzieci samogłosek. Ponadto poza ćwiczeniem wymowy możemy z powodzeniem doskonalić uwagęsłuchową i pamięć, koordynację słuchowo-ruchową, autokontrolę głosu dzieci, a nawet wprowadzićelementy nauki czy utrwalania wzoru liter.
Samogłoski to centra emisyjne mowy, arystokracja fonetyczna, jak pisze Bogumiła Toczyska1. Choć system fonologiczny języka polskiego jest systemem spółgłoskowym2, to samogłoski obejmują aż 40,3% wypowiedzi, co jest związane z koniecznością częstej ich wymowy - pełnią bowiem funkcję sylabotwórczą3. Wielu badaczy zaznacza, że literatury z zakresu logopedii traktującej o samogłoskach jest niewiele ze względu na to, że problem braku samogłosek w mowie lub ich nienormatywnej wymowy przez pacjentów jest stosunkowo rzadki. Tymczasem to samogłoski są nieodzownym budulcem struktury wyrazów - w dużej mierze odpowiadają za zrozumiałość mowy - stąd tak istotne jest poznanie przyczyn niewłaściwej ich artykulacji i jak najwcześniejsze podjęcie kroków terapeutycznych. W części teoretycznej niniejszej publikacji pochylimy się nad tematemsamogłosek ustnych. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące charakterystyki samogłosek polskich, przyczyn nienormatywnych realizacji fonemów samogłoskowych oraz efektywnego procesu ich korekcji.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.