głoska „r”

Teoria: WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE SPOSOBU PROWADZENIA TERAPII ROTACYZMU W PRZYPADKU OSOBY DOROSŁEJ

Artykuł zawiera szereg wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia terapii rotacyzmu w przypadku osoby dorosłej w oparciu o literaturę przedmiotu i własne doświadczenie z praktyki zawodowej autorki. Część teoretyczna to zbiór informacji o tym czym jest rotacyzm oraz jakie są jego rodzaje, propozycji metod pracy oraz porad pomocnych przy tworzeniu warsztatu logopedy. W tekście opisano szczegółowo specyfikę pracy z dorosłym pacjentem. Dokonano przeglądu metod stosowanych w terapii rotacyzmu oraz ćwiczeń, z których warto skorzystać na różnych etapach pracy terapeutycznej: etapie ćwiczeń artykulacyjnych, wywołania głoski [r] oraz pracy na materiale wyrazowym. W części praktycznej zaproponowano liczne zadania (dostosowane do etapu pracy). Dołączono zapis rozmowy z dorosłym pacjentem, plakat oraz gry. Lektura tekstu pomoże poznać specyfikę pracy z dorosłym pacjentem. Treść zwraca uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia terapii osoby pełnoletniej oraz zawiera odpowiedź na pytanie jak motywować do pracy dorosłego. Celem zaproponowanego sposobu postępowania jest zakończone sukcesem przeprowadzenie pacjenta przez poszczególne etapy terapii od przygotowania do wywołania głoski [r], poprzez wywołanie i utrwalenie, aż do swobodnego stosowania wymowy dźwięku w codziennym życiu. Jak podają G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala „celem terapii artykulacyjnej (terapii wad wymowy) jest usunięcie wszelkich form wadliwych realizacji dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych, a następnie – utrwalenie ich w mowie kontrolnej i spontanicznej. Pojęcie wadliwe formy realizacji dźwięków oznacza przede wszystkim deformowanie dźwięków, a po zakończeniu procesu rozwoju mowy także ich substytuowanie i opuszczanie” 1 .