Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] przed spółgłoską w logatomach.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] przed spółgłoskami w wyrazach.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrazach trudnych z głoską wielokrotnie w wyrazie.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrazach.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w tekstach i narracji.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w mowie spontanicznej.
Cel: Wywołanie [r] wielouderzeniowego bazując na [r] jednouderzeniowym (zgodnie z metodą autorstwa A. Banaszkiewicz).
Artykuł zawiera szereg wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia terapii rotacyzmu w przypadku osoby dorosłej w oparciu o literaturę przedmiotu i własne doświadczenie z praktyki zawodowej autorki. Część teoretyczna to zbiór informacji o tym czym jest rotacyzm oraz jakie są jego rodzaje, propozycji metod pracy oraz porad pomocnych przy tworzeniu warsztatu logopedy. W tekście opisano szczegółowo specyfikę pracy z dorosłym pacjentem. Dokonano przeglądu metod stosowanych w terapii rotacyzmu oraz ćwiczeń, z których warto skorzystać na różnych etapach pracy terapeutycznej: etapie ćwiczeń artykulacyjnych, wywołania głoski [r] oraz pracy na materiale wyrazowym. W części praktycznej zaproponowano liczne zadania (dostosowane do etapu pracy). Dołączono zapis rozmowy z dorosłym pacjentem, plakat oraz gry. Lektura tekstu pomoże poznać specyfikę pracy z dorosłym pacjentem. Treść zwraca uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia terapii osoby pełnoletniej oraz zawiera odpowiedź na pytanie jak motywować do pracy dorosłego. Celem zaproponowanego sposobu postępowania jest zakończone sukcesem przeprowadzenie pacjenta przez poszczególne etapy terapii od przygotowania do wywołania głoski [r], poprzez wywołanie i utrwalenie, aż do swobodnego stosowania wymowy dźwięku w codziennym życiu. Jak podają G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala „celem terapii artykulacyjnej (terapii wad wymowy) jest usunięcie wszelkich form wadliwych realizacji dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych, a następnie – utrwalenie ich w mowie kontrolnej i spontanicznej. Pojęcie wadliwe formy realizacji dźwięków oznacza przede wszystkim deformowanie dźwięków, a po zakończeniu procesu rozwoju mowy także ich substytuowanie i opuszczanie” 1 .
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i wyrażeniachPolecenie: Dopasuj nazwy części roweru. Wpisz słowa zawarte w chmurze w odpowiednie miejsca.
Przygotowanie do gry:• Do gry potrzebne są pionki (od 2 do 9), kostka do gry, kartoniki z obrazkami w ramkach (dostępnena stronie www.strefalogopedy.pl) oraz plansza.• Na początku każdy gracz wybiera pionek/ pionki i ustawia je na okrągłych polach z wybranym oznaczeniem.Jednemu oznaczeniu przypisane są pionki w jednym kolorze. W zależności od czasu, którymdysponujemy, możemy rozegrać grę przy użyciu jednego, dwóch lub trzech pionków dla każdegoz dwóch lub trzech graczy.
Cel: Usprawnienie języka, pionizacja do pozycji wertykalno-horyzontalnej.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [t] w śródgłosie wyrazów.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [m] w śródgłosie wyrazu.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.