Cel: Analiza słuchowa, wysłuchiwanie głoski [c] w wyrazach.
Głoska [c] należy do grupy tzw. głosek szeregu syczącego. W szerszej perspektywie jest jedną z głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych (ciszący, syczący, szumiący 1 ). Zalicza się do głosek dentalizowanych, a precyzyjniej – (za)zębowych. Zdaniem większości badaczy ontogenezy mowy dziecka [c] powinna pojawić się w repertuarze dźwięków mowy do czwartych urodzin, utrwalić zaś do końca trwania wyróżnionego przez Leona Kaczmarka okresu swoistej mowy dziecięcej 2 , czyli do ukończenia siedmiu lat 3 .
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.Polecenie: Nazwij prawidłowo obrazki.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.Polecenie: Połącz kropki i wpisz w okienka nazwę ptaka.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w nagłosie wyrazów.Polecenie:1. Przeczytaj przymiotniki i przysłówki w stopniu równym, wyższym i najwyższym.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Przeczytaj sylaby znajdujące się w słoju.
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ć] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Nazwij prawidłowo obrazki.
Głoska [ć] obok głosek [ś], [ź], [ʒ́] należy do szeregu głosek ciszących. Ten zazwyczaj pojawia się w rozwoju artykulacji wcześnie, a jego użycie powinno zostać utrwalone do końca trzeciego roku życia1. Głoski szeregu ciszącego zdecydowanie rzadziej wymagają korekcji niż głoski szeregów szumiącego i syczącego. Na pewnym etapie rozwoju artykulacji ich frekwencja w mowie jest bardzo duża, a ich brzmienie kojarzy się dorosłym z mową małego dziecka. W niniejszej publikacji czytelnik znajdzie kompletne informacje potrzebne do diagnozy i rozpoczęcia terapii wymowy głoski [ć].
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie: Gra jest przeznaczona dla 2–3 osób. Wytnij obrazki. Potasuj karty i rozłóż na stole obrazkami do dołu. Zaczyna najmłodszy gracz. Każdy na przemian odkrywa dwie wybrane karty, pokazuje i nazywa. Kto odkryje parę takich samych kart, zabiera je ze stołu. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie sylab.Polecenie: Połącz każdą samogłoskę z literą ć i przeczytaj powstałe sylaby
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie sylab.Polecenie: W ogrodzie ukryło się 12 sylab, znajdź je wszystkie i prawidłowo przeczytaj.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] między samogłoskami.Polecenie:1. Wskaż sylaby w tym samym kolorze i prawidłowo przeczytaj.2. Odszukaj i przeczytaj wszystkie sylaby, które na początku mają taką samą literę, np. a, potem e, itd.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.