Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem został ustanowiony przez Ligę Niedosłyszących i obchodzony był po raz pierwszy w 1995 roku. W Polsce obchody zapoczątkowało Towarzystwo Higieny Akustycznej w 2000 roku. Dzień ten przypada na 25 kwietnia lub ostatnią środę kwietnia.
Światowy Dzień Słuchu został zainicjowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i obchodzony jest każdego roku 3. marca – jego celem jest podniesienie świadomości na temat zapobiegania głuchocie i utracie słuchu oraz promocja profilaktyki słuchu na całym świecie.
Zapraszam do zapoznania się z zapowiedzią numeru
Polecenie (ćw. słuchowe): Przyjrzyj się ilustracjom i nazwij wszystkie przedmioty. Teraz uważnie posłuchaj, którą rzecz wymienię, i wskaż ją na obrazku.
Polecenie: Dokończ wypowiedź.
Bingo – owoceGra świetnie sprawdza się na zajęciach grupowych, ale można w nią również grać podczas zajęć indywidualnych – uczeń i logopeda. Grę można wykorzystać dla dzieci młodszych (wersja obrazkowa) i starszych (wersja z napisami), które opanowały umiejętność czytania. Jeśli dziecko prezentuje trudności w zakresie słuchowego rozpoznawania wyrazów, grę warto poprzedzić ćwiczeniami z wykorzystaniem obrazków i trenować identyfikację wyrazów w mniejszych zestawach 3–4elementowych, stopniowo zwiększając ich liczbę.
Polecenie: Posłuchaj zdań, które przeczytam, i policz, ile wyrazów usłyszałeś. Pokoloruj tyle płatków na kwiatku, ile wyrazów było w zdaniu. (Propozycja innych aktywności wykonywanych podczas liczenia wyrazów w zdaniu: odcinanie kawałków papieru/nawlekanie koralików lub makaronów/ rysowanie kresek prostych, ukośnych.)
Polecenie: Posłuchaj i uzupełnij listę zakupów.
Polecenie: Połącz odpowiedni koszyk ze sklepem, w którym można kupić te produkty. Jakie jeszcze rzeczy można kupić w tym sklepie?
Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom i ułóż zdania zgodnie ze wzorem. Wymyśl własne zdania i spróbuj je „zapisać” obrazkami. (Dzieci, które uczą się pisać lub mają tę umiejętność opanowaną, mogą zapisać zdania).
Polecenie: Wybierz, który obrazek nie pasuje do pozostałych. Nazwij kategorię, do której należą pozostałe przedmioty.
Polecenie: Wybierz, który wyraz nie pasuje do pozostałych. Nazwij kategorię, do której należą pozostałe przedmioty.
Polecenie: Posłuchaj fragmentu wiersza J. Brzechwy „Na straganie” i naciśnij dzwonek naciskowy, uderz w bębenek lub podnieś rękę za każdym razem, kiedy usłyszysz nazwę warzywa. Ile nazw warzyw było w tekście?
Polecenie: Rozwiąż krzyżówkę. (Ćwiczenie polecane dla dzieci szkolnych, umiejących pisać, zawiera bogaty materiał wyrazowy).
Polecenie: Wysłuchaj krótkiego tekstu i ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności. Samodzielnie opowiedz historyjkę.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.