Dzieci z mutyzmem wybiórczym często przejawiają dwoistą naturę, tzn. w miejscu występowania zaburzenia są przygaszone, zalęknione, wycofane, niekiedy wręcz zamrożone, natomiast w środowisku, w którym czują się bezpiecznie, stają się głośne, rozgadane. Różnica w funkcjonowaniu dzieci nierzadko jest powodem, dla którego rodzicowi trudno uwierzyć w zgłaszane przez nauczycieli i specjalistów trudności komunikacyjne dziecka. W diagnozie pacjenta z mutyzmem wybiórczym bierze udział szereg specjalistów, w tym psycholog, logopeda, nauczyciele dziecka oraz psychiatra dziecięcy, który stawia ostateczną diagnozę.
Z artykułu dowiesz się:
Polecenie: co powiedziała osoba przedstawiona na obrazku?
Mutyzm wybiórczy jest zagadnieniem budzącym bodaj najwięcej sporów kompetencyjnych pomiędzy specjalistami prowadzącymi diagnozę i terapię tego zaburzenia. Jest zaburzeniem komunikacyjnym o podłożu lękowym, stąd też leży w polu zainteresowań zarówno logopedii, psychologii, jak i pedagogiki. Również wśród logopedów nie ma zgody dotyczącej doboru metod i technik terapeutycznych, środowiska terapeutycznego czy chociażby charakteru zaburzenia.Przygotowane przez nas opracowanie na temat mutyzmu wybiórczego jest próbą spójnego opisania zaburzenia, jego przyczyn, diagnozy i postępowania terapeutycznego, jak również wskazania na trudności wiążące się z ujmowaniem go przez różnych badaczy i praktyków. Przedstawione zagadnienia teoretyczne oraz propozycje ćwiczeń stanowią jedynie wstęp do zagadnienia. Wierzymy, że staną się podstawą własnych badań nad zjawiskiem mutyzmu wybiórczego, kreatywnego szukania skutecznych rozwiązań dla borykających się z nim pacjentów. Zapraszamy do lektury!
Polecenie: na mapie narysuj miejsca, w których głośno rozmawiasz. Uzupełniaj mapę. Ciesz się postępami.
Polecenie: ułóż obrazek według usłyszanej instrukcji. A teraz ty podaj instrukcję ułożenia obrazka. Udało się?
Polecenie: wytnij kwadraty i posortuj według kolorów. Z każdego koloru wylosuj po jednym kwadracie. Jaka może z nich powstać historia?
Polecenie: wytnij kształty z napisami. Podziel je na stosy według kształtu. Bierz po jednym kształcie z każdego stosu i układaj zdania, pamiętając o prawidłowej odmianie wyrazów.
Polecenie: opowiedz, co wydarzy się później.
Polecenie: wytnij obrazki. Ułóż i opowiedz historyjkę obrazkową.
Polecenie: podaj słowo, które rymuję się z wypowiedzianym przeze mnie/zapisanym na stronie.
Polecenie: ułóż puzzle.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.