Cel: Utrwalanie wymowy głoski [d] w nagłosie wyrazów.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [d] w nagłosie wyrazów. Doskonalenie pamięci słuchowej.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [d] w pozycji między samogłoskami.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [d] w nagłosie sylab otwartych.
Cel: Wywołanie i utrwalenie wymowy głoski [d] w izolacji.
Cel: Różnicowanie słuchowe głosek [d] – [t] w wyrazach.
Cel: Różnicowanie słuchowe głosek [d] – [t].
Marek Wiśniewski wymienia następujące cechy głoski [d]1:
• dźwięczność – w trakcie artykulacji tej głoski fałdy głosowe zostają wprawione w drgania;• ustność – podczas realizacji tej głoski następuje zwarcie podniebienno-gardłowe, a więc zostaje zamknięta nosowa droga przepływu powietrza;• twardość – środkowa część języka nie unosi się ku podniebieniu twardemu;• zwarto-wybuchowość – powietrze, które wydostaje się z płuc, napotyka na przeszkodę w postaci zwarcia (zetknięcia się dwóch artykulatorów: przodu języka i zębów). „Napływające z płuc powietrze zatrzymuje się przed zaporą, jego ciśnienie wzrasta i w pewnym momencie osiąga wartość krytyczną2”. Następuje gwałtowne przerwanie blokady – wybuch;• przedniojęzykowo-zębowość – spółgłoska jest artykułowana przez kontakt czubka języka (apeksu) z tylną powierzchnią zębów.
Wypowiedzi dzieci mogą przybierać bardzo różne formy w zależności od sytuacji stworzonej przez prowadzącego. W momencie przejścia do etapu utrwalania wymowy głoski w mowie zmieniają się oczekiwania terapeuty względem dziecka. Do tej pory logopeda oczekiwał powtarzania: ruchów aparatu mowy, ćwiczeń usprawniających, głoski w izolacji, pojedynczych sylab lub wyrazów. Mimo otwartej postawy terapeuty i jego chęci nawiązania relacji komunikacyjnej rzadko zależało logopedzie na spontanicznej wypowiedzi dziecka. Wszak na wczesnych etapach terapii wymowy podopieczny nie jest w stanie stosować zdobytych umiejętności w toku samodzielnej mowy. Etap utrwalania głosek w mowie w znacznie większym stopniu angażuje dziecko do samodzielnej, niekierowanej aktywności werbalnej. Czy to jest dla dziecka bardziej komfortowa sytuacja? Nie zawsze. Z różnych względów uczeń może unikać dłuższych spontanicznych wypowiedzi. Dlaczego?
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.