Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
ŚLADAMI GŁOSKI [Ś] – GRA PLANSZOWA
Gra planszowa Śladami głoski [ś] przeznaczona jest dla osób, które utrwalają prawidłową wymowę głoski [ś] w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów.Kto zostanie Piotrusiem?
Instrukcja do gry:Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wyrażeniach dwuwyrazowych.30. Moja lista wyzwań logopedycznych
Wykonaj polecenia z kolejnych kart pracy. Zaznacz ich wykonanie na liście wyzwań.29. Słucham i odpowiadam
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte.28. Historyjka obrazkowa
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w mowie – układanie historyjki obrazkowej.27. W lesie
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w mowie – omówienie obrazka.26. Różnice u Jasia
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach złożonych i w narracji – opis obrazka.25. Zdania z rozsypanki wyrazowej
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach złożonych.24. We wsi Sielanka
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach złożonych.23. Kto? Co robi?
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach prostych.22. Zobrazowane zdania
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach prostych.21. Wymyślam zdania
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach prostych.20. Mnie to pasuje
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wyrażeniach dwuwyrazowych.19. Powtarzaj mi codziennie
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w parach wyrazów.18. Wykreślanka – utrwalanka
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie wyrazów.17. Od prawej do lewej strony
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie wyrazów.16. Wędrówka gąsiora Wiesia
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie wyrazów.15. W świecie rebusów
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w śródgłosie.14. Krzyżówka z misiem Rysiem
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w śródgłosie wyrazów.13. Śniadanie ślimaka Michasia
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w śródgłosie wyrazów.12. Wykreślanka
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie wyrazów.11. Zagadkowo
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie wyrazów.10. Słowotwórca
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie wyrazów.9. Pisklęta gęsi
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie sylab.8. Kolorowy ślimak
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] między samogłoskami.7. Prezenty misia Jasia
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie sylab.6. Płatki śniegu
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie sylab otwartych.5. Śladami głoski [ś]
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w izolacji.4. Ś jak ślimak
Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w izolacji.3. Detektyw dźwiękowy
Cel: różnicowanie głosek [ś] i [ź], doskonalenie analizy głoskowej wyrazu, wysłuchiwanie głoski [ś] w wyrazach.2. Na tropie głoski [ś]
Cel: doskonalenie analizy głoskowej wyrazu, wysłuchiwanie głoski [ś] w wyrazach.1. Gimnastyka buzi i języka z sikorką
Cel: usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego, usprawnianie funkcji języka i warg istotnych podczas prawidłowego wymawiania głoski [ś].PORADY LOGOPEDY-PRAKTYKA
Jakie ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mogą pomóc wyeliminować boczną wymowę głoski [ś]?TEORIA - ŚLADAMI GŁOSKI [Ś]
Głoska [ś] należy do głosek szeregu ciszącego, do którego zaliczają się także głoski [ź], [ć], [ʒ́]. W naturalnym rozwoju mowy pojawiają się one najwcześniej spośród głosek dentalizowanych. Są wówczas substytutami głosek przedniojęzykowo-zębowych [s, z, c, ʒ] i przedniojęzykowo-dziąsłowych [š, ž, č, ǯ]1. Zgodnie z opinią większości badaczy omawiane głoski powinny pojawić się w mowie dziecka do końca trzeciego roku życia2. Głoski szeregu ciszącego [ś, ź, ć, ʒ́] oraz głoski szeregów syczącego [s, z, c, ʒ] i szumiącego [š, ž, č, ǯ] uznawane są za tak zwane trzy szeregi logopedyczne. W niniejszym artykule zostały przedstawione i przybliżone Czytelnikowi cechy charakterystyczne głoski [ś], formy wadliwej jej wymowy, a także przyczyny opóźnienia i zaburzenia realizacji. Ponadto opisane zostały metody wywoływania głoski [ś] oraz standardy postępowania logopedycznego w przypadku terapii zaburzeń jej artykulacji. [☛ Więcej na temat terapii wymowy głosek szeregu ciszącego przeczytasz w nr 20/2020].
Aktualnie przeglądasz
Marzec 2021 - Nr 24