Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • ŚLADAMI GŁOSKI [Ś] – GRA PLANSZOWA

    Gra planszowa Śladami głoski [ś] przeznaczona jest dla osób, które utrwalają prawidłową wymowę głoski [ś] w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów.
  • Kto zostanie Piotrusiem?

    Instrukcja do gry:Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wyrażeniach dwuwyrazowych.
  • 30. Moja lista wyzwań logopedycznych

    Wykonaj polecenia z kolejnych kart pracy. Zaznacz ich wykonanie na liście wyzwań.
  • 29. Słucham i odpowiadam

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte.
  • 28. Historyjka obrazkowa

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w mowie – układanie historyjki obrazkowej.
  • 27. W lesie

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w mowie – omówienie obrazka.
  • 26. Różnice u Jasia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach złożonych i w narracji – opis obrazka.
  • 25. Zdania z rozsypanki wyrazowej

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach złożonych.
  • 24. We wsi Sielanka

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach złożonych.
  • 23. Kto? Co robi?

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach prostych.
  • 22. Zobrazowane zdania

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach prostych.
  • 21. Wymyślam zdania

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w zdaniach prostych.
  • 20. Mnie to pasuje

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wyrażeniach dwuwyrazowych.
  • 19. Powtarzaj mi codziennie

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w parach wyrazów.
  • 18. Wykreślanka – utrwalanka

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie wyrazów.
  • 17. Od prawej do lewej strony

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie wyrazów.
  • 16. Wędrówka gąsiora Wiesia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie wyrazów.
  • 15. W świecie rebusów

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w śródgłosie.
  • 14. Krzyżówka z misiem Rysiem

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w śródgłosie wyrazów.
  • 13. Śniadanie ślimaka Michasia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w śródgłosie wyrazów.
  • 12. Wykreślanka

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie wyrazów.
  • 11. Zagadkowo

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie wyrazów.
  • 10. Słowotwórca

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie wyrazów.
  • 9. Pisklęta gęsi

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w wygłosie sylab.
  • 8. Kolorowy ślimak

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] między samogłoskami.
  • 7. Prezenty misia Jasia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie sylab.
  • 6. Płatki śniegu

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w nagłosie sylab otwartych.
  • 5. Śladami głoski [ś]

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w izolacji.
  • 4. Ś jak ślimak

    Cel: utrwalanie wymowy głoski [ś] w izolacji.
  • 3. Detektyw dźwiękowy

    Cel: różnicowanie głosek [ś] i [ź], doskonalenie analizy głoskowej wyrazu, wysłuchiwanie głoski [ś] w wyrazach.
  • 2. Na tropie głoski [ś]

    Cel: doskonalenie analizy głoskowej wyrazu, wysłuchiwanie głoski [ś] w wyrazach.
  • 1. Gimnastyka buzi i języka z sikorką

    Cel: usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego, usprawnianie funkcji języka i warg istotnych podczas prawidłowego wymawiania głoski [ś].
  • PORADY LOGOPEDY-PRAKTYKA

    Jakie ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mogą pomóc wyeliminować boczną wymowę głoski [ś]?
  • TEORIA - ŚLADAMI GŁOSKI [Ś]

    Głoska [ś] należy do głosek szeregu ciszącego, do którego zaliczają się także głoski [ź], [ć], [ʒ́]. W naturalnym rozwoju mowy pojawiają się one najwcześniej spośród głosek dentalizowanych. Są wówczas substytutami głosek przedniojęzykowo-zębowych [s, z, c, ʒ] i przedniojęzykowo-dziąsłowych [š, ž, č, ǯ]1. Zgodnie z opinią większości badaczy omawiane głoski powinny pojawić się w mowie dziecka do końca trzeciego roku życia2. Głoski szeregu ciszącego [ś, ź, ć, ʒ́] oraz głoski szeregów syczącego [s, z, c, ʒ] i szumiącego [š, ž, č, ǯ] uznawane są za tak zwane trzy szeregi logopedyczne. W niniejszym artykule zostały przedstawione i przybliżone Czytelnikowi cechy charakterystyczne głoski [ś], formy wadliwej jej wymowy, a także przyczyny opóźnienia  i zaburzenia realizacji. Ponadto opisane zostały metody wywoływania głoski [ś] oraz standardy postępowania logopedycznego w przypadku terapii zaburzeń jej artykulacji. [☛ Więcej na temat terapii wymowy głosek szeregu ciszącego przeczytasz w nr 20/2020].

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2021 - Nr 24
APA 24 okladka.300_Page_1