Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ – CHARAKTERYSTYKA ANATOMICZNA I FUNKCJONALNA

    Wędzidełka jamy ustnej są strukturami anatomicznymi, które, pomimo niewielkich rozmiarów, mają ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu stomatognatycznego. Ich rolą jest nie tylko stabilizacja tkanek miękkich. Mają one wpływ na rozwój i przebieg podstawowych funkcji orofacjalnych, takich jak żucie, połykanie, oddychanie oraz artykulacja. W przypadku nieprawidłowej budowy lub ograniczonej ruchomości wędzidełek mogą pojawiać się trudności, które w praktyce logopedycznej diagnozujemy u pacjentów w każdym wieku – u niemowląt, starszych dzieci, młodzieży i dorosłych. Dotyczą one zaburzeń artykulacyjnych, trudności w karmieniu, wad zgryzu czy dysfunkcji miofunkcjonalnych. Z tego powodu ocena stanu wędzidełek powinna być integralnym elementem diagnozy logopedycznej, umożliwiającym podjęcie decyzji o konieczności wdrożenia odpowiedniej terapii bądź interwencji chirurgicznej. Kluczowe znaczenie w pracy logopedy ma rzetelna diagnoza w oparciu o znajomość aktualnych wytycznych dotyczących postępowania terapeutycznego i współpracy z innymi specjalistami. 

Artykuły

  • Świąteczny konkurs dla logopedów

    Napisz czterowersowy, rymowany wierszyk o tematyce związanej z zimą i świętami Bożego Narodzenia, który będzie zawierał jak najwięcej głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych. Wyślij go (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Dzielny Dżepetto

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ʒ, ʒ́, ǯ] w zdaniach.
  • Zagadka o bajce

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [c, ć, č] w zdaniach.
  • Sowy uszatki

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [s, š, ś] w zdaniach.
  • Żabki rzekotki

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [z, ź, ž] w zdaniach.
  • Wiśniowa apaszka i inne skarby

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [s, š, ś] w zdaniach.
  • Wesoła kaczka-dziwaczka

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych w wyrażeniach.
  • Świat w kolorach

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych w wyrażeniach.
  • Dzień, w którym dżdży

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ʒ, ʒ́, ǯ] w wyrażeniach.
  • Ciepły czerwony koc

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [c, ć, č] w wyrażeniach.
  • Zdenerwowana zielona żaba

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [z, ź, ž] w wyrażeniach.
  • Siedem szybkich samochodów

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [s, š, ś] w wyrażeniach.
  • Jesienne liście

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ś, ź, ć, ʒ́] w wyrażeniach.
  • Podróże dżonką

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š, ž, č, ǯ] w wyrażeniach.
  • Zasmucony Stanisław i jego koledzy

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [s, z, c, ʒ] w wyrażeniach.
  • Jednorożec

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych w wyrazach.
  • Mniejsza i drobniejsza

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych w wyrazach.
  • Szumy, syki i szelesty

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych w wyrazach.
  • Dżentelmen dzięcioł

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ʒ, ǯ, ʒ́] w wyrazach.
  • Marudzi, zrzędzi, narzeka

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [z, ž, ź] w wyrazach.
  • Obserwuj, określ, napisz

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [s, š, ś] w wyrazach.
  • Wieści i wiadomości

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ś, ź, ć, ʒ́] w wyrazach.
  • Szafirowa wstążeczka

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š, ž, č, ǯ] w wyrazach.
  • Zapiski na kreskach

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [s, z, c, ʒ] w wyrazach.
  • Siedzą z dziadkiem i jedzą dżem

    Cel: Różnicowanie słuchowe głosek [ʒ], [ʒ́], [ǯ] w wyrazach.
  • Co czeka, czego nie widać?

    Cel: Różnicowanie słuchowe głosek [c], [ć], [č] w wyrazach.
  • Znajdę i wskażę

    Cel: Różnicowanie słuchowe głosek [z], [ź], [ž] w wyrazach.
  • Śpiewa, szumi, słucha

    Cel: Różnicowanie słuchowe głosek [s], [š], [ś] w wyrazach.
  • INTERWENCJE CHIRURGICZNE – WSKAZANIA, PRZYGOTOWANIE PACJENTA, PRZEBIEG, POSTĘPOWANIE PO ZABIEGU

    Zabiegi podcinania wędzidełek jamy ustnej są stosowane w sytuacjach, gdy ich budowa utrudnia prawidłowe funkcjonowanie języka, warg lub policzków. Nieprawidłowości anatomiczne mogą powodować problemy z karmieniem u niemowląt, trudności w mówieniu, a także wpływać na rozwój zgryzu i higienę jamy ustnej. Logopeda powinien posiadać wiedzę dotyczącą wskazań do zabiegu, metod jego wykonania oraz potencjalnych korzyści, jakie może on przynieść pacjentom w różnym wieku.
  • DIAGNOSTYKA LOGOPEDYCZNA WĘDZIDEŁEK JAMY USTNEJ

    Diagnoza logopedyczna wędzidełek jamy ustnej jest procesem wieloaspektowym, który powinien obejmować przede wszystkim ocenę anatomiczną i funkcjonalną. Sam wygląd wędzidełka nie zawsze przesądza o jego wpływie na funkcje orofacjalne. Równie istotne jest zbadanie, w jakim stopniu ogranicza ono ruchomość i koordynację pracy narządów artykulacyjnych. W tym celu logopeda korzysta z różnych narzędzi diagnostycznych i klasyfikacji, a także z obserwacji czynnościowych w trakcie karmienia, mówienia czy wykonywania ćwiczeń.
  • KLASYFIKACJE WĘDZIDEŁEK JAMY USTNEJ

    Diagnostyka wędzidełek wymaga posługiwania się jasnymi kryteriami. Służą one do oceny stopnia ograniczenia języka i wskazań do zabiegu. W literaturze stosuje się kilka klasyfikacji. Dotychczas żadna z nich nie uzyskała statusu „złotego standardu” i używane są przez specjalistów zamiennie. Najczęściej stosowane systemy klasyfikacji odnoszą się do przyczepu i funkcjonalności wędzidełka.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2025 - Nr 81
APA81 okladka.300dpi_Strona_1