Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
EMOCJE DZIECKA A ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI – PRZEWODNIK DLA LOGOPEDÓW.
Gotowość dziecka do komunikacji zależy nie tylko od jego rozwoju językowego, ale także od stanu emocjonalnego i poczucia bezpieczeństwa. To emocje otwierają lub zamykają drogę do kontaktu – wpływają na uwagę, motywację i zdolność współpracy w terapii. Artykuł pokazuje, jak emocje wpływają na rozwój mowy i komunikacji oraz jakie mechanizmy neurobiologiczne i psychologiczne stoją za tym procesem. Omawia też rolę dorosłego w koregulacji, znaczenie nazywania emocji i wyniki badań potwierdzające ścisły związek języka z rozumieniem emocji. Perspektywa ta ma pomóc logopedom lepiej rozumieć dzieci i skuteczniej wspierać ich rozwój komunikacyjny.
Artykuły
Wprowadzenie do części praktycznej
Część praktyczna numeru została podzielona na pięć grup materiałów. Każda z nich odpowiada określonemu celowi terapeutycznemu i stanowi rozwinięcie zagadnień omówionych w części teoretycznej. Karty pracy mogą być stosowane zarówno podczas zajęć logopedycznych, jak i w pracy domowej dziecka z rodzicem.Konkurs dla logopedów
Rozwiąż wykreślankę. Znajdź i skreśl podane wyrazy (w pionie, poziomie, na skos w górę i w dół). Ułóż hasło (czytając od góry wersami w prawo) z liter zapisanych w nieskreślonych kratkach i wyślij je (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Karta obserwacji „Co mówi dorosły?”
Narzędzie do zastosowania podczas diagnozy, terapii logopedycznej i codziennych sytuacji w szkole lub przedszkolu.Porady dla logopedy
Poznaj porady dla logopedów.Język wsparcia w domu
Cel: Wzmacnianie rozwoju językowego i emocjonalnego dziecka poprzez stosowanie przez dorosłych prostych, wspierających komunikatów. Ćwiczenie rozumienia i naśladowania wzorców językowych, które sprzyjają budowaniu bezpiecznej komunikacji.Rola dorosłego w koregulacji
Cel: Rozwijanie u dziecka umiejętności samoregulacji poprzez doświadczanie koregulacji z dorosłym,ćwiczenie rozpoznawania reakcji emocjonalnych w relacji oraz kształtowanie poczucia bezpieczeństwa sprzyjającego komunikacji.Emocja – uczucie – nastrój
Cel: Wspieranie dziecka w rozumieniu i różnicowaniu pojęć: emocja, uczucie i nastrój poprzez ćwiczenia językowe oraz sytuacyjne. Rozwijanie umiejętności werbalnego opisywania stanów emocjonalnych i ich wpływu na komunikację.Logorytmiczne emocje: „Most emocji”
Cel: Integracja trzech kanałów ekspresji (ruch, głos, narracja), ćwiczenie przechodzenia z jednej emocji w drugą (regulacja), rozwijanie wyobraźni i świadomości o zmianach emocji, budowanie poczucia, że wszystkie emocje są potrzebne i można je oswoić.Logorytmiczne emocje: „Taniec emocji”
Cel: Łączenie ekspresji emocjonalnej z ruchem całego ciała, ćwiczenie koordynacji słuchowo–ruchowej, rozwijanie świadomości o wpływie emocji na sposób poruszania się, wspieranie ekspresji niewerbalnej i odblokowywanie napięć w ciele.Logorytmiczne emocje: „Teatr głosów”
Cel: Rozwijanie prozodii (intonacji, akcentu, tempa) w mowie, ćwiczenie ekspresji emocjonalnej poprzez krótkie zdania, wzbogacanie słownictwa emocjonalnego, uświadamianie, że to samo słowo może brzmieć inaczej w zależności od emocji.Logorytmiczne emocje: „Marsz emocji”
Cel: Integracja emocji z rytmem i ruchem, ćwiczenie słuchowo – ruchowe, rozwijanie rozumienia i ekspresji emocji poprzez ciało, budowanie świadomości o różnym tempie i dynamice emocji, kształcenie umiejętności różnicowania tempa (szybko – wolno) w powiązaniu z przeżywaniem emocji.Moja tajemnicza wizyta – moje emocje
Cel: Rozwijanie samoświadomości emocjonalnej dziecka poprzez analizę własnych doświadczeń, naukę nazywania emocji w oparciu o osobiste sytuacje oraz ćwiczenie umiejętności werbalnego opowiadania o swoich przeżyciach.Moja tajemnicza wizyta
Cel: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji złożonych na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz dopasowywania ich właściwej nazwy, ćwiczenie rozumienia zależności między sytuacją a przeżyciem emocjonalnym, a także poszerzanie słownictwa związanego z emocjami.Bajka terapeutyczna „Tajemnicza wizyta”
Cel: Wsparcie dziecka w procesie rozpoznawania i akceptowania emocji złożonych – zarówno pozytywnych, jak i trudnych – poprzez rozwijanie umiejętności ich nazywania i wyrażania (werbalnie i niewerbalnie), a także kształBajka terapeutyczna „Domek emocji”
Cel: Rozumienie i nazywanie emocji poprzez narrację, uświadomienie dziecku, że wszystkie emocje są potrzebne i każda z nich ma swoje miejsce, pokazanie roli dorosłego jako koregulatora i przewodnika w świecie emocji, ćwiczenie rozumienia tekstu, odpowiadania na pytania i rozwijanie słownictwa emocjonalnego.Zwroty, które mi pomagają
Cel: Rozpoznanie i utrwalenie zwrotów wspierających dziecko w emocjach.Skala emocji – Moja emocjonalna pogoda
Cel: Ułatwienie dziecku rozpoznawania, różnicowania i nazywania własnych emocji poprzez zastosowanie prostej metafory pogody, a także rozwijanie słownictwa emocjonalnego i umiejętności werbalnego oraz niewerbalnego wyrażania stanów emocjonalnych.Moja strategia – co pomaga mi się uspokoić?
Cel: Rozwijanie samoświadomości emocjonalnej dziecka, wprowadzanie prostych strategii samoregulacji, budowanie zasobu komunikatów „co mogę zrobić, gdy czuję emocje”.Emocje i sytuacje – opowiedz historię
Cel: Rozwijanie słownictwa emocjonalnego (w tym emocji złożonych: wstyd, zachwyt, zazdrość, wdzięczność, rozczarowanie, duma), ćwiczenie rozumienia sytuacji społecznych i ich konsekwencji, rozwijanie narracji: „co się wydarzyło – co ktoś poczuł – co mogło być dalej”, wspieranie empatii i umiejętności przyjmowania perspektywy drugiej osoby.Bajka terapeutyczna „Królik, który zgubił głos”
Cel: Doskonalenie rozumienia tekstu słuchanego, umiejętności odpowiadania na pytania, rozwijanie słownictwa emocjonalnego i narracji, budowanie umiejętności rozmowy o emocjach poprzez bajkę terapeutyczną.Gdy jestem zły – dokończ historię
Cel: Rozwijanie słownictwa emocjonalnego i narracji związanej z emocjami.Koło pytań o emocje
Cel: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, rozwijanie słownictwa i umiejętności opowiadania o swoich przeżyciach.Dźwięki emocji (dzieci 3.–4. r.ż.)
Cel: Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz wyrażania ich poprzez dźwięk, mimikę i gest, ćwiczenie naśladowania wzorców głosowych i ruchowych, rozwijanie koordynacji słuchowo–ruchowej oraz budowanie świadomości emocjonalnej u dzieci w wieku 3–4 lata.Mapa emocji w moim ciele
Cel: Rozwijanie świadomości emocjonalnej dziecka, nauka rozpoznawania i lokalizowania emocji w ciele, wsparcie w wyrażaniu emocji w formie niewerbalnej (kolory, rysunek).Kolorowe buźki emocji (dzieci 3.–4. r.ż.)
Cel: Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, ćwiczenie ekspresji emocji poprzez kolorowanie, naśladowanie mimiki i modulację głosu, rozwijanie świadomości emocjonalnej w zabawie oraz poszerzanie słownictwa związanego z emocjami.Emocje w rozwoju – obserwuj i notuj
Cel: Rozpoznanie poziomu rozwoju emocjonalnego dziecka (1–7 lat) na podstawie zachowań i reakcji – narzędzie obserwacyjne do łączenia rozwoju emocji z gotowością komunikacyjną.
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2025 - Nr 80




