Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Teoria: Mowa bezładna, czyli giełkot
Temat giełkotu zajmuje niewiele miejsca w programach studiów i szkoleń logopedycznych. Zjawisko tego zaburzenia mowy w dalszym ciągu nie jest do końca poznane i nadal jest przedmiotem badań. Na przestrzeni lat wielokrotnie zajmowano się próbą scharakteryzowania giełkotu. Nadal do końca nie wiadomo, jakie cechy charakterystyczne musi zawierać jego definicja. Z tego powodu zaburzenie to stanowi w dalszym ciągu wyzwanie dla logopedów zajmujących się terapią zaburzeń płynności mowy. Danych na temat rozpowszechnienia mowy bezładnej w dalszym ciągu brakuje. Ostatnie badania wskazują, że giełkot może być znacznie bardziej rozpowszechniony od innych niepłynności mowy i może dotyczyć nawet 2,3% młodzieży i osób dorosłych1.W tej publikacji postaram się przedstawić jak najwięcej informacji dotyczących tego wciąż zagadkowego zaburzenia płynności mowy. W części teoretycznej skupimy się na opowiedzeniu o tym, czym jest giełkot, o jego diagnozie, a także na diagnozie różnicowej z innymi zaburzeniami mowy, mającymi podobną charakterystykę. Przedstawię także kroki postępowania terapeutycznego.
Artykuły
Co oni mogli powiedzieć? - dodatek do numeru 36
Cel: Doskonalenie umiejętności organizacji wypowiedzi, wyodrębnienia głównego wątku.Polecenie: Przyjrzyj się ilustracjom i zastanów się, co mogłyby powiedzieć osoby w przedstawionych sytuacjach. Wpisz w pustych dymkach ich prawdopodobne słowa. Nadaj tytuły ilustracjom.11. Skaczące żabki
Cel: Rytmizacja i upłynnienie mowy.10. Aktorskie wyzwanie
Cel: Doskonalenie umiejętności budowania prawidłowych interakcji z rozmówcami.9. Zaczarowana żaba
Cel: Kształtowanie prawidłowej prozodii mowy.7. Nieustraszony Strach na Wróble
Cel: Nauka prawidłowego stosowania pauz w wypowiedzi. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.6. Pudełko z dykcją
Cel: Poprawa zrozumiałości wypowiedzi przez usprawnianie wyrazistości artykulacji.5. Popatrz, zapamiętaj i opowiedz
Cel: Doskonalenie koncentracji uwagi.4. Powolne memorki
Cel: Spowolnienie tempa mowy, usprawnienie koncentracji uwagi.3. Fotografia rodziny ślimaków
Cel: Redukowanie tempa mowy poprzez zastosowanie techniki przedłużania samogłosek.2. Wyzwania Strusia Pędziwiatra
Cel: Zwiększenie świadomości pacjenta na temat wpływu tempa na jakość wykonywanych czynności.1. Bajka o zającu i ślimaku
Cel: Kształtowanie świadomości dziecka na temat wpływu tempa wykonywanej czynności (w tym mowy) na efektywność działania.
Aktualnie przeglądasz
Marzec 2022 - Nr 36