Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Teoria "TWARRRDY ORZECH DO ZGRRRYZIENIA?!" Terapia rotacyzmu – diagnoza, etap przygotowujący do prawidłowej artykulacji i wywoływanie głoski [r]
Ponadto w treści artykułu zaprezentowano sposoby wywoływania głoski [r] oraz etapy terapii rotacyzmu ze szczególnym zwróceniem uwagi na etap przygotowawczy. Dopełnienie tekstu stanowią karty pracy, porady, plakaty i gra.
Artykuły
RADOSNY CHIŃCZYK
Przygotowanie do gry:• Do gry potrzebne są pionki (od 2 do 9), kostka do gry, kartoniki z obrazkami w ramkach (dostępnena stronie www.strefalogopedy.pl) oraz plansza.• Na początku każdy gracz wybiera pionek/ pionki i ustawia je na okrągłych polach z wybranym oznaczeniem.Jednemu oznaczeniu przypisane są pionki w jednym kolorze. W zależności od czasu, którymdysponujemy, możemy rozegrać grę przy użyciu jednego, dwóch lub trzech pionków dla każdegoz dwóch lub trzech graczy.Kiedy i czy warto zastosować wibrator logopedyczny w terapii rotacyzmu?
Wśród logopedów opinie na temat stosowania wibratora logopedycznego są podzielone. Niektórzy sięgają po to narzędzie bardzo chętnie. Inni używają go w ostateczności. Wibrator logopedyczny najczęściej jest stosowany do stymulacji wibracji języka podczas wywoływania głoski [r]. Rodzaj wibratora, który, moim zdaniem, się sprawdza podczas pracy nad artykulacją głoski [r] to tzw. rerek. Jest to narzędzie składające się z trzonu, którego amplituda wynosi 0,6 cm, oraz miękkiej lub twardej łopatki/ łyżeczki z tworzywa. Zasilane jest baterią 1,5 Volt. Jest skutecznym źródłem rezonansu mechanicznego, dzięki któremu można wywoływać bierne wibracje języka i wywoływać prawidłową artykulację głoski [r].Dlaczego oddychanie jest tak ważne podczas wywoływania głoski [r]?
Głoska [r] jest głoską „wymagającą oddechowo”. Przy artykulacji głoski [r] oddychanie jest ważne przede wszystkim dlatego, że strumień powietrza wydychanego z płuc musi wprawić w drgania – najpierw – więzadła głosowe, a potem – apex. Wynika to z faktu, że dźwięczność głoski [r] powstaje przed wibracją apexu. Zatem, jeżeli pacjent wykona mały objętościowo wdech, może mu nie wystarczyć powietrza, aby rozwibrować apex.34. Zachrypnięty ochroniarz
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [x] w śródgłosie wyrazu.33. Chrabąszcz
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [x] w nagłosie wyrazów.32. Ogromny ogr
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [g] w wygłosie wyrazu.31. Nadgryzione jabłko
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [g] w śródgłosie wyrazu.30. Gratulacje
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [g] w nagłosie wyrazu.29. Wykrojone ciasteczko
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [k] w śródgłosie wyrazów.28. Kredki
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [k] w nagłosie wyrazów.27. Środowe zagadki ze źrebakiem
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [ś], [ź], [š] lub [ž] w wyrazach.26. Podróż przez tundrę
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [d] w śródgłosie wyrazów.25. Drobna draka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [d] w nagłosie wyrazów.24. Jesiotr w wykreślance
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [t] w wygłosie wyrazów.23. Utrudnione szyfry
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [t] w śródgłosie wyrazów.22. Trudna krzyżówka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [t] w nagłosie wyrazów.21. Zrabowany posrebrzony klejnot
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [s] oraz po [z] w wyrazach.20. Przewrócony kołowrotek
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [w] w śródgłosie wyrazu.19. Notatki botaniczne wróżki
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [w] w nagłosie wyrazu.18. Zafrasowanie…
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [f] w śródgłosie wyrazu.17. Franciszek
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [f] w nagłosie wyrazu.16. Pomruk w półmroku
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [m] w śródgłosie wyrazu.15. Zadanie z mrówką
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [m] w nagłosie wyrazu.14. Dobry obrót
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [b] w śródgłosie wyrazu.13. Brudnopis Bronka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [b] w nagłosie wyrazu.12. Ekspresowe litery
Cel: Utrwalanie wymowy [r] po [p] w śródgłosie wyrazu.11. Prosta krzyżówka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] po [p] w nagłosie wyrazu.10. Zimowe atrakcje
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w logotomach.9. Atrybuty atrapy
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w logotomach.8. Artystyczny nieład
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] przed i po samogłosce w sylabach.7. Recepta robaka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w sylabach otwartych.6. Tor roboczy
Cel: Wywołanie [r] wielouderzeniowego na bazie [r] jednouderzeniowego (na podstawie metody A. Banaszkiewicz).5. Drewniana drabina
Cel: Wywołanie głoski [r] w połączeniu z [ḍ].4. Dumna Dorota
Cel: Usprawnienie aparatu artykulacyjnego, uświadomienie miejsca artykulacji głoski [r].3. Stukot kropel
Cel: Usprawnienie języka w celu wywołania głoski [r], uwrażliwienie miejsca artykulacji głoski [r].2. Luki do uzupełnienia
Cel: Usprawnienie aparatu artykulacyjnego, uwrażliwienie miejsca artykulacji głoski [r].1. Sprytna kobra
Cel: Usprawnienie języka, pionizacja do pozycji wertykalno-horyzontalnej.
Aktualnie przeglądasz
Grudzień 2021 - Nr 33