Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
TEORIA „GRANICE MOJEGO JĘZYKA WYZNACZAJĄ GRANICE MOJEGO ŚWIATA.”1 Znaczenie wybranych technik lewopółkulowych wspierających rozwój mowy i funkcjonowania poznawczego
Pomiędzy przyswajaniem reguł języka a rozwojem myślenia zachodzi bardzo ścisła relacja. Z jednej strony rozwój językowy ma przemożne znaczenie dla rozwoju procesów myślenia, ułatwia m.in. wychwytywanie i generalizowanie reguł rządzących różnymi zjawiskami występującymi w świecie. Z drugiej strony, sprawność przebiegu procesów myślenia pozytywnie wpływa na nabywanie systemu językowego. Język otwiera nas na świat, sprawia, że możemy być jego aktywną częścią. Niestety niekiedy procesy opanowywania reguł językowych oraz procesy rozwoju myślenia są zaburzone – możemy mieć do czynienia z opóźnieniami lub nieprawidłowościami w rozwoju. Wówczas niezbędna jest systematycznie prowadzona stymulacja lub terapia, mająca za zadanie skierowanie rozwoju „na właściwe tory”. Odpowiedzią na wspomniane nieprawidłowości może być z całą pewnością terapia zorientowana na wspieranie pracy lewej półkuli mózgu – półkuli, która w dużej mierze odpowiada za odkrywanie relacji między elementami (także językowymi), za przetwarzanie reguł, za myślenie abstrakcyjne, jak również za skomplikowane operacje werbalne. Wśród ćwiczeń stymulujących lewą półkulę mózgu znajdują się m.in. ćwiczenia rozumowania przez analogię oraz ćwiczenia dostrzegania i werbalizowania relacji występujących między osobami, zwierzętami czy też pomiędzy różnego rodzaju przedmiotami i zjawiskami.
Artykuły
Relacje przestrzenne: na, pod (rozpoznawanie) - dodatek do nr 32
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania relacji.Analogie językowe: sylaby - dodatek do nr 32
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na językowym.Analogie atematyczne: zmiana wielkości - dodatek do nr 32
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale atematycznym.Analogie tematyczne: zmiana wielkości - dodatek do nr 32
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale tematycznym.ZŁOŻONOŚĆ ZNACZENIA PRZYIMKA "NA" - PLAKAT
Dane słowo w zależności od kontekstu może przybierać kilka znaczeń. Poznaj znaczenia przyimka "na".Czy we wzmacnianiu pracy lewej półkuli mózgu ćwiczenia pamięci mają jakieś znaczenie? Czym jest pamięć symultaniczna a czym pamięć sekwencyjna?
Sprawne funkcjonowanie pamięci przekłada się nie tylko na efektywność prowadzonych oddziaływań terapeutycznych, ale również na jakość funkcjonowania codziennego. Warto więc wzmacniać pamięć poprzez różne ćwiczenia. Wśród wielu podziałów pamięci rzeczywiście możemy wyróżnić także pamięć symultaniczną i sekwencyjną.28. Relacje ujmujące cechy przedmiotów – cena
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między przedmiotami.27. Relacje ujmujące cechy przedmiotów – ciężar
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między przedmiotami.26. Relacje ujmujące cechy przedmiotów – smak
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między produktami spożywczymi.25. Relacje ujmujące cechy przedmiotów – liczba
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między przedmiotami.24. Relacje ujmujące cechy przedmiotów – wielkość
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między przedmiotami.23. Relacje ujmujące cechy zewnętrzne osób, zwierząt – wiek
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między osobami/zwierzętami.22. Relacje ujmujące cechy zewnętrzne osób, zwierząt – waga, ciężar
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między osobami/zwierzętami.21. Relacje ujmujące cechy zewnętrzne osób, zwierząt – wzrost, wielkość
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania zależności między osobami/zwierzętami.20. Relacje przestrzenne: do, w (działanie)
Cel: Doskonalenie umiejętności przedstawiania relacji.19. Relacje przestrzenne: do, w (rozpoznawanie)
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania relacji.18. Relacje przestrzenne: wysoko, nisko (działanie)
Cel: Doskonalenie umiejętności przedstawiania relacji.17. Relacje przestrzenne: wysoko, nisko (rozpoznawanie)
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania relacji.16. Relacje przestrzenne: na, pod (działanie)
Cel: Doskonalenie umiejętności przedstawiania relacji.15. Relacje przestrzenne: na, pod (rozpoznawanie)
Cel: Doskonalenie umiejętności dostrzegania relacji.14. Analogie językowe: wyrazy (2)
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale językowym.13. Analogie językowe: wyrazy (1)
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale językowym.12. Analogie językowe: sylaby (2)
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale językowym.11. Analogie językowe: sylaby (1)
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na językowym.10. Analogie językowe: samogłoski (2)
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale językowym.9. Analogie językowe: samogłoski (1)
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale językowym.8. Analogie atematyczne: zmiana położenia obiektów względem siebie lub względem innych obiektów
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale atematycznym.7. Analogie atematyczne: element różnicujący obiekty w parze
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale atematycznym.6. Analogie atematyczne: zmiana wielkości
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale atematycznym.5. Analogie atematyczne: zmiana koloru
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale atematycznym.4. Analogie tematyczne: zmiana położenia obiektów względem siebie lub względem innych obiektów
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale tematycznym.3. Analogie tematyczne: element różnicujący obiekty w parze
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale tematycznym.2. Analogie tematyczne: zmiana wielkości
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale tematycznym.1. Analogie tematyczne: zmiana koloru
Cel: Doskonalenie umiejętności wnioskowania przez analogię na materiale tematycznym.MASY PLASTYCZNE
1. Jadalny glutekPotrzebne będą: 2 łyżki mąki ziemniaczanej, 0,5 l wody, barwnik spożywczy, mały garnek, plastikowy pojemnik, drobne przedmioty, zabawki (klocki, kamyki, szklane kulki i inne).
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2021 - Nr 32