Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
ARYSTOKRATKI FONETYCZNE – SAMOGŁOSKI POD LUPĄ
Jak doskonalić wymowę samogłosek w trakcie zajęć grupowych?
Zajęcia grupowe są doskonałym momentem na zabawy ruchowe połączone z wybrzmiewaniem przezdzieci samogłosek. Ponadto poza ćwiczeniem wymowy możemy z powodzeniem doskonalić uwagęsłuchową i pamięć, koordynację słuchowo-ruchową, autokontrolę głosu dzieci, a nawet wprowadzićelementy nauki czy utrwalania wzoru liter.Gra: Domino samogłoskowe
Cel: Doskonalenie umiejętności czytania, analizy i syntezy głoskowej.18. Głośno - cicho
Cel: Doskonalenie kontroli natężenia głosu, utrwalanie rozpoznawania obrazu graficznego liter, stymulowanie mechanizmów lewopółkulowych.17. Dżungla
Cel: Kształtowanie wyrazistości artykulacyjnej samogłosek, doskonalenie funkcji wzrokowych.16. Jaki to dźwięk?
Cel: Doskonalenie różnicowania cech dźwięków mowy pod względem natężenia, częstotliwości i czasu trwania, doskonalenie uwagi i pamięci słuchowej.15. Kuchnia
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - doskonalenie analizy głoskowej, rozwijanie umiejętności tworzenia rymów.14. Sycząca krzyżówka
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analizy głoskowej, poszerzanie słownika, rozwijanie logicznego myślenia.13. Znajdź samogłoskę
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa.12. Jamnik samogłoskowy
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa.11. Detektyw
Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa, doskonalenie grafomotoryki.10. Świnki
Cel: Kształtowanie prozodii mowy, doskonalenie kontroli własnego głosu.9. Emocje
Cel: Doskonalenie słuchu fonetycznego na materiale samogłoskowym, rozwijanie naśladownictwa w zakresie mimiki i prozodii dźwięków mowy, utrwalanie wzoru graficznego liter.8. Klocki
Cel: Doskonalenie myślenia przez analogię, stymulowanie mechanizmów lewopółkulowych.7. Drzewo
Cel: Nauka płynnego wymawiania połączeń samogłoskowych na jednym wydechu.6. Wychuchane słówka
Cel: Kształtowanie delikatnego startu mowy, nauka przydechowego rozpoczynania wymawiania wyrazów z samogłoskami w nagłosie.5. Wychuchane samogłoski
Cel: Kształtowanie delikatnego startu mowy, nauka płynnego wymawiania połączeń samogłoskowych na jednym wydechu z przydechowym startem.4. Ślimacza opowieść
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji.3. Ślimacze zagadki
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji, kształcenie rozumienia związków frazeologicznych.2. Ślimacza uzupełnianka
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji, doskonalenie myślenia przez analogię, analizy i syntezy wzrokowej.1. Ślimacza wykreślanka
Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji.TEORIA „ARYSTOKRATKI FONETYCZNE – SAMOGŁOSKI POD LUPĄ”
Samogłoski to centra emisyjne mowy, arystokracja fonetyczna, jak pisze Bogumiła Toczyska1. Choć system fonologiczny języka polskiego jest systemem spółgłoskowym2, to samogłoski obejmują aż 40,3% wypowiedzi, co jest związane z koniecznością częstej ich wymowy - pełnią bowiem funkcję sylabotwórczą3. Wielu badaczy zaznacza, że literatury z zakresu logopedii traktującej o samogłoskach jest niewiele ze względu na to, że problem braku samogłosek w mowie lub ich nienormatywnej wymowy przez pacjentów jest stosunkowo rzadki. Tymczasem to samogłoski są nieodzownym budulcem struktury wyrazów - w dużej mierze odpowiadają za zrozumiałość mowy - stąd tak istotne jest poznanie przyczyn niewłaściwej ich artykulacji i jak najwcześniejsze podjęcie kroków terapeutycznych. W części teoretycznej niniejszej publikacji pochylimy się nad tematemsamogłosek ustnych. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące charakterystyki samogłosek polskich, przyczyn nienormatywnych realizacji fonemów samogłoskowych oraz efektywnego procesu ich korekcji.
Aktualnie przeglądasz
Maj 2021 - Nr 26