Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • ARYSTOKRATKI FONETYCZNE – SAMOGŁOSKI POD LUPĄ

  • Jak doskonalić wymowę samogłosek w trakcie zajęć grupowych?

    Zajęcia grupowe są doskonałym momentem na zabawy ruchowe połączone z wybrzmiewaniem przezdzieci samogłosek. Ponadto poza ćwiczeniem wymowy możemy z powodzeniem doskonalić uwagęsłuchową i pamięć, koordynację słuchowo-ruchową, autokontrolę głosu dzieci, a nawet wprowadzićelementy nauki czy utrwalania wzoru liter.
  • Gra: Domino samogłoskowe

    Cel: Doskonalenie umiejętności czytania, analizy i syntezy głoskowej.
  • 18. Głośno - cicho

    Cel: Doskonalenie kontroli natężenia głosu, utrwalanie rozpoznawania obrazu graficznego liter, stymulowanie mechanizmów lewopółkulowych.
  • 17. Dżungla

    Cel: Kształtowanie wyrazistości artykulacyjnej samogłosek, doskonalenie funkcji wzrokowych.
  • 16. Jaki to dźwięk?

    Cel: Doskonalenie różnicowania cech dźwięków mowy pod względem natężenia, częstotliwości i czasu trwania, doskonalenie uwagi i pamięci słuchowej.
  • 15. Kuchnia

    Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - doskonalenie analizy głoskowej, rozwijanie umiejętności tworzenia rymów.
  • 14. Sycząca krzyżówka

    Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analizy głoskowej, poszerzanie słownika, rozwijanie logicznego myślenia.
  • 13. Znajdź samogłoskę

    Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa.
  • 12. Jamnik samogłoskowy

    Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa.
  • 11. Detektyw

    Cel: Kształtowanie świadomości fonologicznej - analiza głoskowa, doskonalenie grafomotoryki.
  • 10. Świnki

    Cel: Kształtowanie prozodii mowy, doskonalenie kontroli własnego głosu.
  • 9. Emocje

    Cel: Doskonalenie słuchu fonetycznego na materiale samogłoskowym, rozwijanie naśladownictwa w zakresie mimiki i prozodii dźwięków mowy, utrwalanie wzoru graficznego liter.
  • 8. Klocki

    Cel: Doskonalenie myślenia przez analogię, stymulowanie mechanizmów lewopółkulowych.
  • 7. Drzewo

    Cel: Nauka płynnego wymawiania połączeń samogłoskowych na jednym wydechu.
  • 6. Wychuchane słówka

    Cel: Kształtowanie delikatnego startu mowy, nauka przydechowego rozpoczynania wymawiania wyrazów z samogłoskami w nagłosie.
  • 5. Wychuchane samogłoski

    Cel: Kształtowanie delikatnego startu mowy, nauka płynnego wymawiania połączeń samogłoskowych na jednym wydechu z przydechowym startem.
  • 4. Ślimacza opowieść

    Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji.
  • 3. Ślimacze zagadki

    Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji, kształcenie rozumienia związków frazeologicznych.
  • 2. Ślimacza uzupełnianka

    Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji, doskonalenie myślenia przez analogię, analizy i syntezy wzrokowej.
  • 1. Ślimacza wykreślanka

    Cel: Zwolnienie tempa wypowiedzi, poprawienie wyrazistości artykulacji.
  • TEORIA „ARYSTOKRATKI FONETYCZNE – SAMOGŁOSKI POD LUPĄ”

    Samogłoski to centra emisyjne mowy, arystokracja fonetyczna, jak pisze Bogumiła Toczyska1. Choć system fonologiczny języka polskiego jest systemem spółgłoskowym2, to samogłoski obejmują aż 40,3% wypowiedzi, co jest związane z koniecznością częstej ich wymowy - pełnią bowiem funkcję sylabotwórczą3. Wielu badaczy zaznacza, że literatury z zakresu logopedii traktującej o samogłoskach jest niewiele ze względu na to, że problem braku samogłosek w mowie lub ich nienormatywnej wymowy przez pacjentów jest stosunkowo rzadki. Tymczasem to samogłoski są nieodzownym budulcem struktury wyrazów - w dużej mierze odpowiadają za zrozumiałość mowy - stąd tak istotne jest poznanie przyczyn niewłaściwej ich artykulacji i jak najwcześniejsze podjęcie kroków terapeutycznych. W części teoretycznej niniejszej publikacji pochylimy się nad tematemsamogłosek ustnych. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące charakterystyki samogłosek polskich, przyczyn nienormatywnych realizacji fonemów samogłoskowych oraz efektywnego procesu ich korekcji.