Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
TROPICIELE GŁOSKI Ć
1. Ćwiczenie słuchowe
Cel: Wysłuchiwanie głoski [ć] w wyrazach.Polecenie: Posłuchaj nazw obrazków i otocz pętlą te, w których usłyszysz głoskę [ć].2. Gdzie słyszysz głoskę [ć] ?
Cel: Wysłuchiwanie miejsca głoski [ć] w wyrazach. Polecenie: Otocz pętlą obrazki, w nazwie których usłyszysz głoskę [ć] i poprowadź kolorowymi liniami do odpowiednich plecaków.3. Tęczowe ć
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w izolacji.Polecenie:1. Wskaż każdą literę ć w tym samym kolorze i prawidłowo przeczytaj.2. Przeczytaj jeszcze raz każdą literę ć i otocz pętlą w tym samym kolorze.4. Literowa rozsypanka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w izolacji.Polecenie:1. Odszukaj wszystkie litery ć, poprawnie przeczytaj i pokoloruj po śladzie.2. Przeczytaj jeszcze raz każdą literę ć i otocz pętlą.3. Czytając kolejny raz na głos każdą literę ć, połącz je ze sobą kolorową linią.5. Kocie figle
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w nagłosie sylab otwartych.Polecenie:1. Koty lubią bawić się kłębkami wełny. Przeczytaj sylaby napisane przy kotach i sylaby przy kłębkach.2. Połącz koty i kłębki z takimi samymi sylabami, a potem przeczytaj pary sylab.6. Tworzymy sylaby
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w nagłosie sylab.Polecenie: Do każdego ci dopisz po jednej samogłosce : a, a, e, e, o, o, u, u, ą, ą, ę, ę, a potem przeczytaj powstałe sylaby.7. Kolorowe sylaby
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] między samogłoskami.Polecenie:1. Wskaż sylaby w tym samym kolorze i prawidłowo przeczytaj.2. Odszukaj i przeczytaj wszystkie sylaby, które na początku mają taką samą literę, np. a, potem e, itd.8. Zaczarowany ogród
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie sylab.Polecenie: W ogrodzie ukryło się 12 sylab, znajdź je wszystkie i prawidłowo przeczytaj.9. Wśród gwiazd
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie sylab.Polecenie: Połącz każdą samogłoskę z literą ć i przeczytaj powstałe sylabyGRA „MEMORY”
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie: Gra jest przeznaczona dla 2–3 osób. Wytnij obrazki. Potasuj karty i rozłóż na stole obrazkami do dołu. Zaczyna najmłodszy gracz. Każdy na przemian odkrywa dwie wybrane karty, pokazuje i nazywa. Kto odkryje parę takich samych kart, zabiera je ze stołu. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.CZĘŚĆ TEORETYCZNA - Charakterystyka głoski [ć], diagnoza i terapia zaburzeń jej artykulacji
Głoska [ć] obok głosek [ś], [ź], [ʒ́] należy do szeregu głosek ciszących. Ten zazwyczaj pojawia się w rozwoju artykulacji wcześnie, a jego użycie powinno zostać utrwalone do końca trzeciego roku życia1. Głoski szeregu ciszącego zdecydowanie rzadziej wymagają korekcji niż głoski szeregów szumiącego i syczącego. Na pewnym etapie rozwoju artykulacji ich frekwencja w mowie jest bardzo duża, a ich brzmienie kojarzy się dorosłym z mową małego dziecka. W niniejszej publikacji czytelnik znajdzie kompletne informacje potrzebne do diagnozy i rozpoczęcia terapii wymowy głoski [ć].10. Kalejdoskop obrazkowy I
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ć] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Nazwij prawidłowo obrazki.11. Pełen słój
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Przeczytaj sylaby znajdujące się w słoju.12. Cicho – Cichutko
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w nagłosie wyrazów.Polecenie:1. Przeczytaj przymiotniki i przysłówki w stopniu równym, wyższym i najwyższym.13. Kalejdoskop obrazkowy II
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.Polecenie: Nazwij prawidłowo obrazki.14. Co to za ptak?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.Polecenie: Połącz kropki i wpisz w okienka nazwę ptaka.15. Zdrobnienia
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Posłuchaj odczytywanych przez logopedę wyrazów z lewej kolumny. Utwórz i zapisz ich zdrobnienia.16. Ptasie ciekawostki
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.17. Kalejdoskop obrazkowy III
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Nazwij prawidłowo obrazki.18. Serduszka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Przeczytaj jednosylabowe wyrazy w serduszkach. Pamiętaj, że litery dź na końcu wyrazów to głoska [ć].20. Ratownik i myśliwy
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Odpowiedz na pytania, a odpowiedzi (czasowniki) wpisz do diagramów. Widoczne litery w diagramie to pierwsze litery haseł.19. Co lubią robić indyki?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Posłuchaj pierwszej części zdania, którą przeczyta logopeda. Następnie odszukaj w prawej kolumnie wyraz, który pasuje do jego zakończenia. Przeczytaj go i połącz.21. Wicie wianków
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Połącz pasujące do siebie wyrazy i przeczytaj utworzone wyrażenia.22. Ćma na paproci
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:1. Połącz kropki i dowiedz się co zostało ukryte na obrazku.24. Krzyżówka I
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:1. Rozwiąż krzyżówkę.2. Litery z pól oznaczonych numerami wpisz do okienek i przeczytaj rozwiązanie.25. Krzyżówka II
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:1. Rozwiąż krzyżówkę.2. Litery z pól oznaczonych numerami wpisz do okienek i przeczytaj rozwiązanie.26. Przeciwieństwa
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:Wersja łatwiejsza: Logopeda czyta wyraz z lewej kolumny. Dziecko czyta wyraz z prawej kolumny.Wersja trudniejsza: Logopeda czyta wyraz z lewej kolumny, zakrywa prawą, a dziecko zgaduje przeciwieństwo.27. Cień bociana
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w parach wyrazów.Polecenie:1. Wskaż na każdego bociana i powiedz „bocian”, a potem na każdy cień i powiedz „cień”.2. Przyjrzyj się uważnie, wskaż bociany, które mają takie same cienie i połącz.28. Jaki, jaka, jakie?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w parach wyrazów.Polecenie:1. Odczytaj pary wyrazów: ciemny kącik, ciemny cień, itd.2. Odszukaj i wskaż pasujący do każdej pary wyrazów obrazek i powtórz wyrażenie.29. Chodźmy na polanę
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w zdaniach.Polecenie: Przeczytaj zdania.30. Co lubisz ?
Polecenie: Przeczytaj wyrazy w ramce, a potem podkreśl te, które są odpowiedzią na pytanie do ciebie: „Co lubisz robić?”31. Obrazki i zdania z dwoma głoskami [ć]
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w zdaniach.Polecenie: Przeczytaj prawidłowo zdania i pokoloruj rysunki.32. Obrazki i zdania z trzema głoskami [ć]
Polecenie: Przeczytaj prawidłowo zdania i pokoloruj rysunki.33. Rozsypanka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w zdaniach.Polecenie: Z rozsypanki wyrazowej ułóż i zapisz zdania.34. Hobby Gucia
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w zdaniach.Polecenie: Przeczytaj uważnie opowiadanie. Pamiętaj o prawidłowej wymowie.35. ŁĄKA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w zdaniach.Polecenie: Przeczytaj opowiadanie. Pamiętaj o prawidłowej wymowie36. Ciuchcia
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w zdaniach.Polecenie:Przeczytaj rymowankę i naucz się jej na pamięć.ZBIÓR WYRAZÓW
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2020 - Nr 20