Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • DWUJĘZYCZNOŚĆ U DZIECI W PRACY LOGOPEDY

  • Karta pracy 31

    Ćwiczenie:• Gramatyczne:– odmiana czasownika „pójść” w czasie przeszłym (aspekt dokonany);– przyimek „do” + dopełniacz.Polecenie: Znajdź wyjścia z labiryntów i odpowiedz, dokąd poszły wczoraj dzieci. Uzupełnij zdania pod obrazkiem oraz chmurki. Użyj odpowiedniej formy czasownika „pójść” w czasie przeszłym.
  • Karta pracy 30

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana czasownika – 3. os. l. poj. czasu przeszłego (aspekt niedokonany).Polecenie: Uzupełnij zdania odpowiednią formą czasownika w czasie przeszłym.
  • Karta pracy 29

    Ćwiczenie:• Słuchowe: różnicowanie słuchowe samogłosek [e] i [y].• Gramatyczne:– odmiana przymiotnika: mianownik l. poj. rodzaju męskiego i nijakiego;– związek zgody pomiędzy rzeczownikiem a przymiotnikiem.Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom, posłuchaj i odpowiedz, o czym (lub o kim) mówię. 
  • Karta pracy 28

    Ćwiczenie:• Gramatyczne:– słowotwórstwo – tworzenie nazw wykonawców czynności;– odmiana rzeczownika – mianownik i narzędnik l. poj. r. męskiego w odpowiedzi na pytania „Kto to jest?” oraz „Kim on jest?”.
  • Karta pracy 27

    Ćwiczenie:• Słownikowo-komunikacyjne: określanie własnego samopoczucia.Polecenie: Spójrz na obrazki i sam lub z pomocą logopedy przeczytaj podpisy. Zastanów się, jak to można jeszcze inaczej powiedzieć? Dobierz odpowiednią chmurkę, wytnij ją i doklej do każdej postaci.
  • Karta pracy 26

    Ćwiczenie• Gramatyczne – odmiana liczebników porządkowych• Słownikowe – liczby, godziny• Komunikacyjne – pytania o czas, sytuacje dnia codziennegoPolecenie: Napisz słownie, która to godzina. Odpowiedz na pytania.
  • Karta pracy 25

    Ćwiczenie:• Słownikowe: nakrycia stołowe i sztućce.Polecenie: Znajdź i zakreśl w pionie lub poziomie wyrazy znajdujące się w tabeli pod spodem. Podpisz obrazkipod wykreślanką odpowiednimi wyrazami.
  • Karta pracy 24

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana zaimka osobowego: biernik 3. os. l. poj. (rodzaj męski, żeński i nijaki) i l. mn. (rodzaj męsko i niemęskoosobowy).Polecenie: Wstaw odpowiednie zaimki osobowe (w bierniku 3. osoby liczby pojedynczej oraz mnogiej). Narysuj słoneczko, jeśli uda Ci odpowiedzieć poprawnie, lub chmurkę, jeśli nie uda Ci się udzielić dobrej odpowiedzi.
  • Karta pracy 23

    Ćwiczenie:• Słownikowe: pory dnia.• Gramatyczne: odmiana czasownika – 1 os. l. mn. czasu teraźniejszego trybu orzekającego.Polecenie: Zamaluj na zegarach odpowiedni zakres godzin. Odpowiedz na pytania, używając określeń rano, przed południem, po południu, wieczorem, w nocy.
  • Karta pracy 22

    Ćwiczenie:• Słownikowe: artykuły gospodarstwa domowego (AGD).• Gramatyczne: odmiana czasownika – 1 os. l.mn. czasu teraźniejszego trybu orzekającego.Polecenie: Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło. Odpowiedz na zadane pytania.
  • Karta pracy 21

    Ćwiczenie:• Słuchowe: rozumienie tekstu ze słuchu.• Słownikowe: słownictwo związane z chorobą, wizytą u lekarza.Polecenie: Posłuchaj historii Julii. Przeczytam ją dwa razy. Potem rozwiążemy razem quiz. Tylko jedna odpowiedź będzie prawidłowa. Na koniec możesz pokolorować obrazek.
  • Karta pracy 20

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: zaimki dzierżawcze „jego”, „jej”, „ich”.Polecenie: Odpowiedz na pytania według wzoru, używając zaimków „jego”, „jej”, „ich”. Jeśli potrafisz, zapisz odpowiedź.
  • Karta pracy 19

    Ćwiczenie:• Komunikacyjne: etykiety językowe.Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom i zastanów, co mówią przedstawione osoby. Dopasuj dialogi do obrazków i wpisz lub wklej odpowiednie wyrażenia z tabeli w „chmurki”.
  • Karta pracy 18

    Ćwiczenie:• Gramatyczne:– słowotwórstwo – tworzenie przymiotników odrzeczownikowych;– związek zgody między rzeczownikiem a przymiotnikiem.Polecenie: Zastanów się, z czego można zrobić zupę, koktajl oraz lody, i dopasuj do siebie obrazki. Powiedz, jaka zupa, jaki koktajl i jakie lody powstaną z wymienionych produktów. Połącz pasujące wyrazy, a następnie wpisz ich nazwy do tabeli pod ilustracją. Zaznacz kolorami końcówki w powstałych wyrazach.
  • Karta pracy 17

    Ćwiczenie: gramatyczne – przyimki „do” + dopełniacz i „na” + biernik po czasowniku wyrażającym ruch. Polecenie: Rozszyfruj kod i odpowiedz, dokąd idzie każde dziecko.
  • Karta pracy 16

    Ćwiczenie:• Słuchowo-artykulacyjne: słuchowe różnicowanie i wymowa głosek szeregu szumiącego i ciszącego.Polecenie: Posłuchaj wyrazów i powiedz, czy usłyszałeś dwa takie same wyrazy, czy dwa inne. Wstaw dwa takie same symbole, np. kółka, jeśli wyrazy były takie same; jeśli były inne, wstaw dwa różne symbole, np. kółko i krzyżyk. Spróbuj za logopedą powtórzyć wyrazy.
  • Karta pracy 38

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana czasownika – czas przyszły złożony.Polecenie: Janek i Kasia znaleźli wehikuł czasu. To maszyna, która przeniesie ich w przyszłość. Ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności i dowiedz się, co dzieci będą robić w 2088 roku. Czy wiesz, jak jeszcze inaczej możesz to powiedzieć?
  • Karta pracy 37

    Ćwiczenie:• Słuchowo-artykulacyjne: różnicowanie słuchowe i wymowa głosek szeregu szumiącego i ciszącego – opozycja [ś] – [š].Polecenie: Popatrz na obrazek przedstawiający chłopca i posłuchaj – chłopiec robi: [ś]. A teraz popatrz na obrazek przedstawiający drzewo – drzewo robi: [š]. Te dźwięki są podobne, ale nie są takie same. A teraz zagramy w memo. Będziemy szukać dwóch takich samych obrazków. Powiedz, co widzisz na obrazkach. Posłuchaj, jak ja mówię ten wyraz, i pokaż, który dźwięk słyszysz: czy jest to [ś] – pokaż chłopca, czy [š] – pokaż drzewo.
  • Karta pracy 36 HISTORYJKA OBRAZKOWA

    Polecenie: Ułóż w odpowiedniej kolejności 6-elementową historyjkę obrazkową (ponumeruj obrazki), następnie dopasuj do obrazków odpowiednie zdania (wpisz numer obrazka i wybierz odpowiednią formę czasownika, na koniec spróbuj sam/a opowiedzieć historyjkę.   
  • Karta pracy 35

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: zdanie podrzędnie złożone przydawkowe, zaimek przymiotny „który”.• Słownikowe: nazwy kolorów.Polecenie: Pokoloruj obrazki według informacji znajdujących się w zdaniu pod ilustracją. Odpowiedz na pytania pod tabelą. Pokoloruj pozostałe elementy ubioru i utwórz zdania według podanych wzorów.
  • Karta pracy 34

    Ćwiczenie• Słuchowo-artykulacyjne: różnicowanie słuchowe i wymowa głosek [i] – [y] oraz [l] – [u̯ ].• Gramatyczne: odmiana czasownika, czas przeszły, różnicowanie rodzaju męsko i niemęskoosobowego w 3 os. l. mn.Polecenie: Posłuchaj fragmentu zdania. O kim mowa? O chłopcach, czy o dziewczynkach? Dorysuj postaciom odpowiednie fryzury i stroje. Wpisz „chłopcy” lub „dziewczynki” w brakujące miejsca w zdaniach.
  • Karta pracy 33

    Ćwiczenie• Komunikacyjne: rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacjach komunikacyjnych w sklepie, restauracji, kinie, kiosku.Polecenie: Posłuchaj krótkich dialogów i zastanów się, w którym z miejsc możesz usłyszeć taką rozmowę. Dopasuj usłyszane rozmowy do odpowiednich obrazków. Następnie spróbuj odegrać podobne scenki z logopedą, tym razem kup lub zamów coś innego niż w dialogach z ćwiczenia.
  • Karta pracy 32

    Ćwiczenie:• Słuchowe: rozumienie tekstu ze słuchu.• Słownikowe: urodziny, przyjęcie.Polecenie: Posłuchaj historii Franka. Przeczytam ją dwa razy. Potem rozwiążemy razem krzyżówkę. Sprawdzimy, jak dużo udało Ci się zapamiętać. Na koniec odczytaj hasło w krzyżówce i pokoloruj tort. Opowiedz, kiedy są twoje urodziny? Co chciałbyś/chciałabyś dostać w prezencie na urodziny?
  • TEORIA - DWUJĘZYCZNOŚĆ U DZIECI W PRACY LOGOPEDY

    Jeszcze do niedawna temat dwu- i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie za granicą. Według danych udostępnionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2018/2019 liczba uczniów niebędących obywatelami polskimi wyniosła ponad 42 tysiące1. Z perspektywy dyrektorów szkół najważniejszą kwestą związaną z obecnością takich uczniów w szkole jest brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją2. Powyższe statystyki nie obejmują dzieci reemigrantów, które mogą wykazywać się różnym stopniem opanowania języka polskiego i podobnie jak dzieci obcojęzyczne wymagać formalnego wsparcia w kształtowaniu zarównopodstawowych umiejętności komunikacyjnych w języku polskim, jak i biegłości językowej potrzebnej w edukacji szkolnej. Należy też zauważyć, że ogromna liczba dzieci polskiego pochodzenia (z obojgiem lub jednym z rodziców Polaków) poznaje język polski poza granicami naszego kraju. Wszystkie wymienione grupy: dzieci obcojęzyczne, dzieci reemigrantów oraz dzieci polskiego pochodzenia na stałe mieszkające za granicą – są też w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu- i wielojęzycznycho różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania.
  • Karta pracy 15

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: zaimki osobowe w bierniku 3 os. l. poj.Polecenie: Pobawimy się w wywiad. Będę Ci zadawać różne pytania. Odpowiadaj na nie całym zdaniem. Na pytania odpowiadamy twierdząco (czyli na tak). Potem możemy zamienić się rolami.
  • Karta pracy 14

    Ćwiczenie:• Słownikowe: środki transportu lądowego.• Gramatyczne:– odmiana i użycie czasowników „jeździć” i „jechać”;– odmiana rzeczownika – narzędnik l. poj.Polecenie: Odczytaj zdania, wybierz właściwy czasownik („jeździć” lub „jechać”), wstaw wyrazy w odpowiedniej formie zamiast obrazków.
  • Karta pracy 13

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: przyimki „do”, „dla”, „na”.Polecenie: Popatrz na obrazki i powiedz, która forma jest poprawna (przykład: Popatrz, na obrazku jest pasta. Czy to jest „pasta do zębów” czy „dla zębów”?). Zaznacz prawidłowy przyimek kółeczkiem.
  • Karta pracy 12

    Ćwiczenie:• Gramatyczne:– związek zgody między przymiotnikiem a rzeczownikiem;– odmiana przymiotnika, zaimka przymiotnego dzierżawczego oraz pytajnego.Polecenie: Wytnij poniższe obrazki. Wylosuj obrazek i zadaj pytanie według poniższego wzoru. Następnie zamień się rolami z logopedą.
  • Karta pracy 11

    Ćwiczenie:• Słuchowe: rozumienie tekstu ze słuchu.Polecenie: Posłuchaj historii Ani i Wojtka. Przeczytam ją dwa razy. Potem pobawimy się w zabawę: prawda/fałsz – zadam pytania, a Ty odpowiesz mi, czy to prawda czy nieprawda. Możesz zaznaczyć odpowiednią buźkę przy każdym pytaniu. Na koniec pokoloruj obrazek.
  • Karta pracy 10

    Ćwiczenie:• Gramatyczno-słownikowe: pluralia tantum.Polecenie: Wytnij obrazki znajdujące się na dole strony. Pomóż ufoludkowi, który pierwszy raz jest na Ziemi, i odpowiedz pełnym zdaniemna pytanie: „Co to jest?”. Wklej każdy obrazek w odpowiedni schematzdania: „To jest….” lub „To są…..”
  • Karta pracy 9

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana rzeczownika – mianownik l. mn. rodzaj niemęskoosobowy (końcówka -y oraz –(k) i, -(g)i).• Słuchowo-artykulacyjne: słuchowe różnicowanie oraz wymowa głosek [y] : [i].• Percepcji słuchowej: analiza sylabowa.Polecenie: Wpisz brakującą literę -i lub -y. Podziel wyrazy na sylaby. Powiedz, ile sylab słychać w każdym wyrazie.
  • Karta pracy 8

    Ćwiczenie:• Gramatyczno-słownikowe: czasowniki zwrotne.Polecenie: Wstaw odpowiedni czasownik z tabelki do zdań pod obrazkami. W chmurkę wpisz, co mówi dziewczynka (użyj 1. os. l. poj. cz. teraźniejszy).
  • Karta pracy 7

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: konstrukcje „lubię” + rzeczownik w bierniku l. poj. i mn., „nie lubię” + dopełniacz l. poj. i mn.Polecenie: Jacek i Ola to bliźnięta. Choć urodzili się tego samego dnia, są zupełnie inni. Jacek nie lubi tego, co lubi Ola, a Ola nie lubi tego, co lubi Jacek. Popatrz na rysunki i połącz obrazki w kółkach z Olą, a obrazki w trójkątach z Jackiem. Uzupełnij tabelkę według wzoru. Powiedz, co ty lubisz, a czego nie lubisz.
  • Karta pracy 6

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana rzeczownika – dopełniacz l. poj. rodzaju męskiego – różnicowanie na rzeczowniki żywotne i nieżywotne.Polecenie: Pobawimy się w pokaz magii. Czarodziej ma dwa magiczne kapelusze, w których wszystko znika.Do jednego kapelusza schowa tylko przedmioty (np. ubrania, pojazdy), a do drugiego tylko istoty żywe (np. osoby, zwierzęta). Połącz wyrazy znajdujące się na dole strony z odpowiednim kapeluszem. Powiedz: „Czary-mary! Jest kot i nie ma kota!”.
  • Karta pracy 5

    Ćwiczenie:• Gramatyczne: odmiana rzeczownika – biernik i celownik rzeczowników w l. poj.Polecenie: Pobawimy się w kodowanie, rozszyfruj kod i ułóż poprawne zdania.
  • Karta pracy 4

    Ćwiczenie:• Gramatyczne:– odmiana przymiotnika – mianownik l. poj. rodzaju męskiego, żeńskiego, nijakiego;– związek zgody pomiędzy rzeczownikiem a przymiotnikiem.Polecenie: Uzupełnij brakujące końcówki wyrazów.
  • Karta pracy 3

    Ćwiczenie:• Słownikowe: ubrania, czasowniki i zwroty odnoszące się do ubioru (nosić, mieć na sobie, wkładać, ubierać się w).• Gramatyczne: odmiana rzeczownika – biernik l. poj. i mn.Polecenie: Rozszyfruj kod i odnajdź na mapie wyrazy, których brakuje w zdaniach. Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie (biernik).
  • Karta pracy 2

    Ćwiczenie:• Gramatyczne:– odmiana czasownika „brać” w czasie teraźniejszym;– odmiana rzeczownika – biernik l. poj.Polecenie: Dzieci wybrały się do sklepu. Znajdź wyjścia z labiryntów i odpowiedz, co każde z nich bierze z półki.Uzupełnij zdania pod obrazkiem oraz chmurki. Użyj odpowiedniej formy wyrazu „brać” w czasie przeszłym.
  • Karta pracy 1

    Ćwiczenie:• Słownikowe: podstawowe czasowniki• Gramatyczne: odmiana czasownika – 3 os. l. poj. czasu teraźniejszego trybu oznajmującegoPolecenie: Wypełnij krzyżówkę, odpowiadając na pytanie: „Co robi?”.

Aktualnie przeglądasz

Październik 2020 - Nr 19
APA 19 okladka.300_Page_1