Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
MUTYZM WYBIÓRCZY
MUTYZM WYBIÓRCZY - CZĘŚĆ TEORETYCZNA
Mutyzm wybiórczy jest zagadnieniem budzącym bodaj najwięcej sporów kompetencyjnych pomiędzy specjalistami prowadzącymi diagnozę i terapię tego zaburzenia. Jest zaburzeniem komunikacyjnym o podłożu lękowym, stąd też leży w polu zainteresowań zarówno logopedii, psychologii, jak i pedagogiki. Również wśród logopedów nie ma zgody dotyczącej doboru metod i technik terapeutycznych, środowiska terapeutycznego czy chociażby charakteru zaburzenia.Przygotowane przez nas opracowanie na temat mutyzmu wybiórczego jest próbą spójnego opisania zaburzenia, jego przyczyn, diagnozy i postępowania terapeutycznego, jak również wskazania na trudności wiążące się z ujmowaniem go przez różnych badaczy i praktyków. Przedstawione zagadnienia teoretyczne oraz propozycje ćwiczeń stanowią jedynie wstęp do zagadnienia. Wierzymy, że staną się podstawą własnych badań nad zjawiskiem mutyzmu wybiórczego, kreatywnego szukania skutecznych rozwiązań dla borykających się z nim pacjentów. Zapraszamy do lektury!22. Moja mapa
Polecenie: na mapie narysuj miejsca, w których głośno rozmawiasz. Uzupełniaj mapę. Ciesz się postępami.21. Ułóż według instrukcji
Polecenie: ułóż obrazek według usłyszanej instrukcji. A teraz ty podaj instrukcję ułożenia obrazka. Udało się?20. Moja historia
Polecenie: wytnij kwadraty i posortuj według kolorów. Z każdego koloru wylosuj po jednym kwadracie. Jaka może z nich powstać historia?19. Niemądre zdania
Polecenie: wytnij kształty z napisami. Podziel je na stosy według kształtu. Bierz po jednym kształcie z każdego stosu i układaj zdania, pamiętając o prawidłowej odmianie wyrazów.18. Co będzie dalej?
Polecenie: opowiedz, co wydarzy się później.17. Skąd się biorą cytryny? Historyjka obrazkowa
Polecenie: wytnij obrazki. Ułóż i opowiedz historyjkę obrazkową.16. Zabawa z rymami
Polecenie: podaj słowo, które rymuję się z wypowiedzianym przeze mnie/zapisanym na stronie.15. Co powiedzieli?
Polecenie: co powiedziała osoba przedstawiona na obrazku?14. Co do czego?
Polecenie: powiedz, co do czego pasuje.13. Kim jestem?
Polecenie: odpowiedz na pytania o sobie.12. Co tu nie pasuje?
Polecenie: znajdź i nazwij element niepasujący do reszty obrazka. Dlaczego tu nie pasuje?11. Nie taki!
Polecenie: podaj przeciwieństwo.10. Co się dzieje?
Polecenie: dokończ zdania jednym słowem.9. Cały ja
Polecenie: zastanów się, czy lubisz przedmiot przedstawiony na obrazku.Przebieg zabawy: Zadaniem graczy jest określić swój stosunek do obiektów przedstawionych na obrazkach. Gracze na przemian biorą ze stosu wyciętych kart kartę i mówią: „Lubię” lub „Nie lubię” i nazwę obiektu przedstawionego na obrazku.8. Kto wyszedł?
Polecenie: zapamiętaj jak najwięcej postaci.7. Trzy po trzy
Polecenie: wymień trzy przedmioty z kategorii zaznaczonej na polu.Przebieg gry: Do gry potrzebna będzie kostka i tyle pionków, ilu jest graczy. Gracze ustawiają swoje pionki na polu start. Grę rozpoczyna najmłodszy z graczy. Po rzucie kostką przesuwa swój pionek o liczbę pól wskazanych na kostce. Stanąwszy na polu, wymienia trzy elementy z kategorii przedstawionej za pomocą ilustracji.6. I kto to mówi?
Polecenie: zgadnij, która z postaci przed chwilą mówiła.Przebieg gry: Przyjrzyj się kartom. Postaraj się zapamiętać przedstawione na nich postaci. Wytnij karty, potasuj je i ułóż w stosik obrazkiem do dołu. Wylosuj jedną kartę. Jaki dźwięk wydaje postać na Twojej karcie? Potrafisz go powtórzyć?5. Bałagan w kuchni
Polecenie: policz przedmioty na obrazku.4. Plecak na wycieczkę
Polecenie: spakuj do plecaka (ułóż pod plecakiem) rzeczy, które weźmiesz na wycieczkę. Nazwij je. Pamiętasz, co schowałam do plecaka? A wcześniej?2. Tak czy Nie? Gra planszowa
Przebieg gry: Do gry potrzebna jest kostka oraz liczba pionków równa liczbie graczy. Grę zaczyna najmłodszy gracz. Po rzuceniu kostką przesuwa się po planszy o liczbę pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek. Stanąwszy na polu, ma za zadanie udzielić odpowiedzi TAK lub NIE na zadane pytanie. Pytania odpowiadają treścią ilustracjom przedstawionym na polach. Pytania zadawane są przez logopedę. W miarę postępów w terapii można zrezygnować z ustalonych pytań i wymyślać własne. Utrudnieniem będzie także pytanie o indywidualne preferencje gracza – Czy lubisz słońce? Czy lubisz zimę? itd.3. Kim jestem?
Polecenie: wybierz jedno zwierzę. Nikomu nie mów, które. Zadaniem drugiego gracza jest zadawanie pytań, aby odgadnąć, które zwierzę wybrałeś. Możesz zapytać: Czy Twoje zwierzę ma kopyta? Czy Twoje zwierzę jest duże?1. Puzzle
Polecenie: ułóż puzzle.
Aktualnie przeglądasz
Wrzesień 2020 - Nr 18