Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • MUTYZM WYBIÓRCZY

  • MUTYZM WYBIÓRCZY - CZĘŚĆ TEORETYCZNA

    Mutyzm wybiórczy jest zagadnieniem budzącym bodaj najwięcej sporów kompetencyjnych pomiędzy specjalistami prowadzącymi diagnozę i terapię tego zaburzenia. Jest zaburzeniem komunikacyjnym o podłożu lękowym, stąd też leży w polu zainteresowań zarówno logopedii, psychologii, jak i pedagogiki. Również wśród logopedów nie ma zgody dotyczącej doboru metod i technik terapeutycznych, środowiska terapeutycznego czy chociażby charakteru zaburzenia.Przygotowane przez nas opracowanie na temat mutyzmu wybiórczego jest próbą spójnego opisania zaburzenia, jego przyczyn, diagnozy i postępowania terapeutycznego, jak również wskazania na trudności wiążące się z ujmowaniem go przez różnych badaczy i praktyków. Przedstawione zagadnienia teoretyczne oraz propozycje ćwiczeń stanowią jedynie wstęp do zagadnienia. Wierzymy, że staną się podstawą własnych badań nad zjawiskiem mutyzmu wybiórczego, kreatywnego szukania skutecznych rozwiązań dla borykających się z nim pacjentów. Zapraszamy do lektury!
  • 22. Moja mapa

    Polecenie: na mapie narysuj miejsca, w których głośno rozmawiasz. Uzupełniaj mapę. Ciesz się postępami.
  • 21. Ułóż według instrukcji

    Polecenie: ułóż obrazek według usłyszanej instrukcji. A teraz ty podaj instrukcję ułożenia obrazka. Udało się?
  • 20. Moja historia

    Polecenie: wytnij kwadraty i posortuj według kolorów. Z każdego koloru wylosuj po jednym kwadracie. Jaka może z nich powstać historia?
  • 19. Niemądre zdania

    Polecenie: wytnij kształty z napisami. Podziel je na stosy według kształtu. Bierz po jednym kształcie z każdego stosu i układaj zdania, pamiętając o prawidłowej odmianie wyrazów.
  • 18. Co będzie dalej?

    Polecenie: opowiedz, co wydarzy się później.
  • 17. Skąd się biorą cytryny? Historyjka obrazkowa

    Polecenie: wytnij obrazki. Ułóż i opowiedz historyjkę obrazkową.
  • 16. Zabawa z rymami

    Polecenie: podaj słowo, które rymuję się z wypowiedzianym przeze mnie/zapisanym na stronie.
  • 15. Co powiedzieli?

    Polecenie: co powiedziała osoba przedstawiona na obrazku?
  • 14. Co do czego?

    Polecenie: powiedz, co do czego pasuje.
  • 13. Kim jestem?

    Polecenie: odpowiedz na pytania o sobie.
  • 12. Co tu nie pasuje?

    Polecenie: znajdź i nazwij element niepasujący do reszty obrazka. Dlaczego tu nie pasuje?
  • 11. Nie taki!

    Polecenie: podaj przeciwieństwo.
  • 10. Co się dzieje?

    Polecenie: dokończ zdania jednym słowem.
  • 9. Cały ja

    Polecenie: zastanów się, czy lubisz przedmiot przedstawiony na obrazku.Przebieg zabawy: Zadaniem graczy jest określić swój stosunek do obiektów przedstawionych na obrazkach. Gracze na przemian biorą ze stosu wyciętych kart kartę i mówią: „Lubię” lub „Nie lubię” i nazwę obiektu przedstawionego na obrazku.
  • 8. Kto wyszedł?

    Polecenie: zapamiętaj jak najwięcej postaci.
  • 7. Trzy po trzy

    Polecenie: wymień trzy przedmioty z kategorii zaznaczonej na polu.Przebieg gry: Do gry potrzebna będzie kostka i tyle pionków, ilu jest graczy. Gracze ustawiają swoje pionki na polu start. Grę rozpoczyna najmłodszy z graczy. Po rzucie kostką przesuwa swój pionek o liczbę pól wskazanych na kostce. Stanąwszy na polu, wymienia trzy elementy z kategorii przedstawionej za pomocą ilustracji.
  • 6. I kto to mówi?

    Polecenie: zgadnij, która z postaci przed chwilą mówiła.Przebieg gry: Przyjrzyj się kartom. Postaraj się zapamiętać przedstawione na nich postaci. Wytnij karty, potasuj je i ułóż w stosik obrazkiem do dołu. Wylosuj jedną kartę. Jaki dźwięk wydaje postać na Twojej karcie? Potrafisz go powtórzyć?
  • 5. Bałagan w kuchni

    Polecenie: policz przedmioty na obrazku.
  • 4. Plecak na wycieczkę

    Polecenie: spakuj do plecaka (ułóż pod plecakiem) rzeczy, które weźmiesz na wycieczkę. Nazwij je. Pamiętasz, co schowałam do plecaka? A wcześniej?
  • 2. Tak czy Nie? Gra planszowa

    Przebieg gry: Do gry potrzebna jest kostka oraz liczba pionków równa liczbie graczy. Grę zaczyna najmłodszy gracz. Po rzuceniu kostką przesuwa się po planszy o liczbę pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek. Stanąwszy na polu, ma za zadanie udzielić odpowiedzi TAK lub NIE na zadane pytanie. Pytania odpowiadają treścią ilustracjom przedstawionym na polach. Pytania zadawane są przez logopedę. W miarę postępów w terapii można zrezygnować z ustalonych pytań i wymyślać własne. Utrudnieniem będzie także pytanie o indywidualne preferencje gracza – Czy lubisz słońce? Czy lubisz zimę? itd.
  • 3. Kim jestem?

    Polecenie: wybierz jedno zwierzę. Nikomu nie mów, które. Zadaniem drugiego gracza jest zadawanie pytań, aby odgadnąć, które zwierzę wybrałeś. Możesz zapytać: Czy Twoje zwierzę ma kopyta? Czy Twoje zwierzę jest duże?
  • 1. Puzzle

    Polecenie: ułóż puzzle.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2020 - Nr 18
APA 18 okladka.300_Page_1