Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
GŁOSKI SZUMIĄCE - GDY NOWA UMIEJĘTNOŚĆ MA STAĆ SIĘ CODZIENNYM NAWYKIEM
40. Dialog spontaniczny – propozycje tematów do rozmów
Cel: Utrwalanie i kontrola wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – dialog spontaniczny.39. Dwa wiersze ze związkiem i bez związku
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących – ćwiczenia dykcji, różnicowanie wymowy głosek trzech szeregów.1. Przeczytaj lub powtarzaj (po dwa wersy) wiersze o żabach i sznurowadłach.2. Wyjaśnij własnymi słowami, jak rozumiesz sformułowania (związki frazeologiczne) „zalewać się żółcią” i „szukać dziury w całym”.3. Wykonaj w ramce ilustrację do wybranego wiersza.38. Nasze wiersze pierwsze
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego – ćwiczenia dykcji, różnicowanie wymowy głosek trzech szeregów.1. Przeczytaj lub powtórz (po dwa wersy) wierszyki.2. Dopasuj obrazek odpowiednio do treści wiersza.37. Przyjęcie u wróżki
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach złożonych, utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – narracja fabularna.1. Wytnij zdania wraz z symbolami. Tnij tylko po przerywanych liniach.2. Przeczytaj lub powtórz zdania.3. Zdecyduj, w jakiej kolejności należy ułożyć zdania tak, aby stworzyły historię.4. Sprawdź poprawność ułożenia zdań. Ułóż zdania w tabeli poniżej. Kolejność symboli odpowiada kolejności zdań w opowiadaniu.5. Opowiedz historię o wróżce Bożence własnymi słowami. Czy pamiętasz przepis na pyszny zaczarowany poncz?36. Komiks
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – narracja fabularna.1. Przeczytaj lub posłuchaj o tym, co przytrafiło się Przemkowi i Marzenie.2. Opowiedz własnymi słowami tę historyjkę.3. Wymyśl i zapisz tytuł dla tego komiksu.35. Przygoda szopa Czarka
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – narracja fabularna.1. Wytnij i przeczytaj lub powtórz zdania.2. Zdecyduj, do którego obrazka pasuje zdanie.3. Opowiedz własnymi słowami historyjkę o szopie Czarku.34. Podróż żubra
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – narracja fabularna.1. Przyjrzyj się uważnie drodze, jaką żubr musi pokonać, aby dostać się do lasu.2. Opowiedz o jego wyprawie. Powiedz, jakie przeszkody napotykał na ścieżce i kogo spotkał w czasie podróży. Pamiętaj o wzorowej wymowie głosek szumiących.33. Bohaterowie bajek
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte, narracja. Odpowiedz na pytania zapisane poniżej.32. Tajemniczy przybysz
Cel: Utrwalanie głosek szumiących w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte.1. Posłuchaj opowiadania o przygodzie małego Mariusza.2. Odpowiedz na pytania do tekstu.31. Różne zdarzenia
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte.1. Posłuchaj opowiadań.2. Odpowiedz na pytania.1. Wycieczka rowerowa30. Koncert na łące
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących – omówienie obrazka.1. Znajdź na obrazku, wskaż i powtórz nazwę następujących mieszkańców łąki29. Notatnik ornitologiczny
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie.1. Posłuchaj nazw i opisów wyglądu ptaków.2. Na podstawie opisu znajdź obrazek ptaka i oznacz go odpowiednim kolorem.3. Czy znasz te ptaki? Nazwy których ptaków zapamiętałeś? Opowiedz o wyglądzie ptaków, które najbardziej ci się spodobały.28. Notatnik botaniczny
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie.1. Posłuchaj informacji o kwiatach.2. Dokończ ich nazwy.3. Pokoloruj kwiatki zgodnie z informacjami zawartymi w tekstach.4. Opowiedz o tym, co wiesz lub co udało ci się zapamiętać z informacji o kwiatach.5. Powiedz: Jak się nazywają? Jakie mają kolory? Jaka jest ich łodyżka? Jak wyglądają kieliszki tych kwiatów? O jakiej porze roku kwitną?27. Szykowna Żyrafa Bożena
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – omówienie obrazka.1. Dwukrotnie przeczytaj lub wysłuchaj uważnie opisu wyglądu żyrafy Bożeny.2. Wytnij lub zagnij fragment strony, na której jest tekst.3. Pokoloruj z pamięci żyrafę, zgodnie z informacjami zawartymi w tekście.4. Przeczytaj lub wysłuchaj ponownie opisu żyrafy. Czy udało Ci się bezbłędnie zapamiętać jej wygląd?5. Opowiedz o tym, jak wygląda pokolorowana przez Ciebie żyrafa.26. Opowiedz o trzech obrazkach
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie obrazka.1. Opowiedz o tym, co widzisz na kolejnych obrazkach. Możesz skorzystać z podpowiedzi i wykorzystać słowa zapisane pod ilustracją. Pamiętaj o poprawnej wymowie szumków.2. Pokoloruj obrazki.Tabela motywacyjna dla dziecka „moje postępy”
Zobacz ile pracy nad wzorową wymową jest już za Tobą! Gratulacje!Zdobywaj nowe umiejętności i odznaczaj je kolorując kolejne stopnie drogi na szczyt. Powodzenia.Jak wspierać dziecko w utrwalaniu wymowy – porady dla rodzica
25. Czarodziej
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie obrazka.1. Posłuchaj wiersza o krzyczącym czarodzieju.2. Opowiedz o tym, co wyskoczyło z kapelusza czarodzieja.24. Różnice
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu złożonym i w narracji – opis obrazka.1. Przyjrzyj się ilustracjom. Znajdź trzy różnice.2. Opowiedz o każdej różnicy pomiędzy obrazkami w jednym zdaniu.3. Jeśli potrafisz, zapisz zdania.23. Dokończ zdanie
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Wymyśl dalszą część zdania. Zapisz swój pomysł.3. Powtórz całe zdanie.4. Pokoloruj obrazek przy wybranym zdaniu.22. Zdania złożone do złożenia
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Zdecyduj, które początki i końce zdań do siebie pasują.3. Narysuj przy drugiej części zdania taki sam symbol, jak ten, który widzisz przy części pierwszej.4. Od początku zdania oznaczonego księżycem sam wymyśl i zapisz zakończenie.21. Przeliczanie kolorowych żółwi
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Nazwij kolory żółwi.2. Przelicz żółwie, określając ich kolor i miejsce w szeregu:Pierwszy żółw ma kolor żółty. Drugi żółw ma kolor różowy. Trzeci żółw…3. Postaraj się zapamiętać układ żółwi. Zakryj stronę i spróbuj wymienić ich kolejność z pamięci.TEORIA Głoski szumiące: Gdy nowa umiejętność ma stać się codziennym nawykiem
Po okresie wywoływania głosek szeregu szumiącego i nauki ich artykulacji na poziomie powtórzeń elementów systemu językowego (sylab, wyrazów, zdań) czas na etap wprowadzenia nowych dźwięków do mowy spontanicznej. Utrwalenie zdobytej umiejętności wymaga wielu powtórzeń, konsekwencji i systematyczności w działaniu. Logopeda potrzebuje zatem urozmaiconego bogatego materiału dydaktycznego, który pozwoli na zainicjowanie mowy dziecka – od pojedynczych spontanicznych zdań, po długie wypowiedzi. Uczymy się tego, co nas ciekawi, wciąga i wydaje się być potrzebne. Zaproponowane w tej publikacji karty pracy pomogą wzbudzić ciekawość dziecka, zaangażują je do wykonywania ćwiczeń i poszerzą jego wiedzę nie tylko o znajomość głosek. Praca nad wprowadzeniem nawyku realizacji „szumków” w mowie może być przyjemna, skuteczna i ciekawa, zarówno dla małego pacjenta, jak i terapeuty mowy.19. Prawda czy fałsz?
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Obejrzyj uważnie ilustracje.2. Powtórz lub przeczytaj zdania przy każdym obrazku.3. Zdecyduj, czy informacje o obrazku w zdaniach to prawda czy fałsz. Zaznacz odpowiednie pole.18. W jednym zdaniu
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach prostych.1. Przyjrzyj się uważnie obrazkom. Powiedz o każdym z nich jedno zdanie. Jeśli potrafisz, to zapisz je.20. Przyroda
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu prostym.1. Wytnij elementy obrazków i zdania w ramkach.2. Ułóż trzyelementowe puzzle.3. Przeczytaj lub powtórz zdania. Dopasuj je do obrazków.17. Tajemnicza dżungla
Cel: Utrwalanie wymowy wyrażeń z głoskami [č] i [ǯ] oraz [ž] i [ǯ].1. Znajdź na obrazku wymienione zwierzęta. Powtórz zwroty. Zapisz liczbę odnalezionych zwierząt.2. Pokoloruj tajemniczą dżunglę.16. Krzyżówka z „cz” i „dż”
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [č] i [ǯ] w wyrazach i wyrażeniach.1. Rozwiąż krzyżówkę. Na szaro zaznaczone są miejsca, w których należy wpisać „dż” lub „cz”. Odczytaj hasło.2. Pokoloruj obrazek, który pasuje do hasła.15. Wycięte fragmenty
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ž] i [č] w wyrażeniach.1. Przeczytaj lub powtórz wyrażenia zapisane pod obrazkami.2. Wytnij fragmenty. Dopasuj i doklej je do reszty obrazka.14. Koraliki
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ž] i [č] w wyrażeniach.Odszyfruj dwuwyrazowe hasła. Zapisz litery przypisane do kolorów kolejnych koralików. Odczytaj głośno powstałe wyrażenia.13. Szybki dżip – alfabet
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ǯ] w wyrażeniach, utrwalanie alfabetu.1. Dokończ rysować dżipa. Połącz punkty oznaczone literami zgodnie z ich kolejnością w alfabecie.2. Jakie określenia mogą pasować do samochodu terenowego? Zaznacz je, wstawiając X w kratkę.3. Powtórz wyrażenia.12. Kolorowanki z szalonym dżinem
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ǯ] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Powtórz lub przeczytaj wyrażenia.2. Znajdź obrazek, który pasuje do wyrażenia. W polu obok obrazka narysuj symbol, który znajduje się przy wyrażeniu.3. Pokoloruj obrazki.11. Rozmaitości
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [č] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Przeczytaj lub powtórz słowa zapisane w dwóch kolumnach.2. Zamaluj tym samym kolorem pola, na których napisane są słowa tworzące wyrażenie.3. Następnie znajdź pasujący do wyrażenia obrazek i również zamaluj tym samym kolorem.4. Zagnij kartkę tak, abyś widział tylko obrazki. Czy potrafisz z pamięci wypowiedzieć pasujące do każdego obrazka wyrażenie?10. Kolorowe poszukiwania „cz”
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [č] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Posłuchaj informacji o każdym obrazku. Powtórz usłyszane wyrażenie.2. Zdecyduj, w którym słowie, pierwszym czy drugim, występuje głoska „cz”. Zamaluj odpowiedni prostokąt.9. Szumiące i rzężące memory
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ž] w wyrażeniach dwuwyrazowych.Wytnij elementy. Zagraj w szumiące i rzężące memory. Po każdym odkryciu kartonika przeczytaj lub powtórz nazwę rzeczy na obrazku.8. Dokończ i oznacz
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ž] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Dokończ rysowanie przedmiotów zgodnie z kierunkiem strzałek.2. Odczytaj lub powtórz wyrażenia. Narysuj pod obrazkiem symbol, który znajduje się przy pasującym wyrażeniu.7. Stopień wyższy i najwyższy
Cel: Utrwalanie wymowy zbitek „ższ” [šš].Uzupełnij luki. Wpisz brakujące słowa i je wypowiedz.6. Kropla dżdżu
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ǯ] w zbitce [ǯǯ].1. Której kropli dżdżu uda się spłynąć po rynnie do kałuży, z której czerpie wodę spragniony dżdżownik? Zaznacz trasę.2. Powtórz wyrazy zapisane w kałuży.5. Niedokończone ilustracje
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zbitkach [žǯ].1. Przeczytaj lub powtórz opisy obrazków.2. Dokończ rysowanie obrazków.4. Puszczamy wodze fantazji
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].1. Wytnij fragmenty obrazka – przedmioty z „szcz” w nazwie.2. Przyjrzyj się obrazkowi. Posłuchaj tekstu, który przeczyta logopeda. Wklej w odpowiednie miejsca przedmioty.3. Każdy z nas ma szczególny charakter
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].1. Posłuchaj lub przeczytaj krótkie opisy dzieci.2. Dopasuj odpowiednią cechę do dziecka.2. Wyprawa do Szczyrku
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].Z pomocą logopedy zaznacz odpowiednimi symbolami nazwy miejsc na mapie Polski.1. Szczególne stworzenia
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].
Aktualnie przeglądasz
Lipiec 2020 - Nr 16