Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • GŁOSKI SZUMIĄCE - GDY NOWA UMIEJĘTNOŚĆ MA STAĆ SIĘ CODZIENNYM NAWYKIEM

  • 40. Dialog spontaniczny – propozycje tematów do rozmów

    Cel: Utrwalanie i kontrola wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – dialog spontaniczny.
  • 39. Dwa wiersze ze związkiem i bez związku

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących – ćwiczenia dykcji, różnicowanie wymowy głosek trzech szeregów.1. Przeczytaj lub powtarzaj (po dwa wersy) wiersze o żabach i sznurowadłach.2. Wyjaśnij własnymi słowami, jak rozumiesz sformułowania (związki frazeologiczne) „zalewać się żółcią” i „szukać dziury w całym”.3. Wykonaj w ramce ilustrację do wybranego wiersza.
  • 38. Nasze wiersze pierwsze

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego – ćwiczenia dykcji, różnicowanie wymowy głosek trzech szeregów.1. Przeczytaj lub powtórz (po dwa wersy) wierszyki.2. Dopasuj obrazek odpowiednio do treści wiersza.
  • 37. Przyjęcie u wróżki

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach złożonych, utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – narracja fabularna.1. Wytnij zdania wraz z symbolami. Tnij tylko po przerywanych liniach.2. Przeczytaj lub powtórz zdania.3. Zdecyduj, w jakiej kolejności należy ułożyć zdania tak, aby stworzyły historię.4. Sprawdź poprawność ułożenia zdań. Ułóż zdania w tabeli poniżej. Kolejność symboli odpowiada kolejności zdań w opowiadaniu.5. Opowiedz historię o wróżce Bożence własnymi słowami. Czy pamiętasz przepis na pyszny zaczarowany poncz?
  • 36. Komiks

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – narracja fabularna.1. Przeczytaj lub posłuchaj o tym, co przytrafiło się Przemkowi i Marzenie.2. Opowiedz własnymi słowami tę historyjkę.3. Wymyśl i zapisz tytuł dla tego komiksu.
  • 35. Przygoda szopa Czarka

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – narracja fabularna.1. Wytnij i przeczytaj lub powtórz zdania.2. Zdecyduj, do którego obrazka pasuje zdanie.3. Opowiedz własnymi słowami historyjkę o szopie Czarku.
  • 34. Podróż żubra

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – narracja fabularna.1. Przyjrzyj się uważnie drodze, jaką żubr musi pokonać, aby dostać się do lasu.2. Opowiedz o jego wyprawie. Powiedz, jakie przeszkody napotykał na ścieżce i kogo spotkał w czasie podróży. Pamiętaj o wzorowej wymowie głosek szumiących.
  • 33. Bohaterowie bajek

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte, narracja. Odpowiedz na pytania zapisane poniżej.
  • 32. Tajemniczy przybysz

    Cel: Utrwalanie głosek szumiących w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte.1. Posłuchaj opowiadania o przygodzie małego Mariusza.2. Odpowiedz na pytania do tekstu.
  • 31. Różne zdarzenia

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – odpowiedzi na pytania otwarte.1. Posłuchaj opowiadań.2. Odpowiedz na pytania.1. Wycieczka rowerowa
  • 30. Koncert na łące

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących – omówienie obrazka.1. Znajdź na obrazku, wskaż i powtórz nazwę następujących mieszkańców łąki
  • 29. Notatnik ornitologiczny

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie.1. Posłuchaj nazw i opisów wyglądu ptaków.2. Na podstawie opisu znajdź obrazek ptaka i oznacz go odpowiednim kolorem.3. Czy znasz te ptaki? Nazwy których ptaków zapamiętałeś? Opowiedz o wyglądzie ptaków, które najbardziej ci się spodobały.
  • 28. Notatnik botaniczny

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie.1. Posłuchaj informacji o kwiatach.2. Dokończ ich nazwy.3. Pokoloruj kwiatki zgodnie z informacjami zawartymi w tekstach.4. Opowiedz o tym, co wiesz lub co udało ci się zapamiętać z informacji o kwiatach.5. Powiedz: Jak się nazywają? Jakie mają kolory? Jaka jest ich łodyżka? Jak wyglądają kieliszki tych kwiatów? O jakiej porze roku kwitną?
  • 27. Szykowna Żyrafa Bożena

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w mowie – omówienie obrazka.1. Dwukrotnie przeczytaj lub wysłuchaj uważnie opisu wyglądu żyrafy Bożeny.2. Wytnij lub zagnij fragment strony, na której jest tekst.3. Pokoloruj z pamięci żyrafę, zgodnie z informacjami zawartymi w tekście.4. Przeczytaj lub wysłuchaj ponownie opisu żyrafy. Czy udało Ci się bezbłędnie zapamiętać jej wygląd?5. Opowiedz o tym, jak wygląda pokolorowana przez Ciebie żyrafa.
  • 26. Opowiedz o trzech obrazkach

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie obrazka.1. Opowiedz o tym, co widzisz na kolejnych obrazkach. Możesz skorzystać z podpowiedzi i wykorzystać słowa zapisane pod ilustracją. Pamiętaj o poprawnej wymowie szumków.2. Pokoloruj obrazki.
  • Tabela motywacyjna dla dziecka „moje postępy”

    Zobacz ile pracy nad wzorową wymową jest już za Tobą! Gratulacje!Zdobywaj nowe umiejętności i odznaczaj je kolorując kolejne stopnie drogi na szczyt. Powodzenia.
  • Jak wspierać dziecko w utrwalaniu wymowy – porady dla rodzica

  • 25. Czarodziej

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w mowie – omówienie obrazka.1. Posłuchaj wiersza o krzyczącym czarodzieju.2. Opowiedz o tym, co wyskoczyło z kapelusza czarodzieja.
  • 24. Różnice

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu złożonym i w narracji – opis obrazka.1. Przyjrzyj się ilustracjom. Znajdź trzy różnice.2. Opowiedz o każdej różnicy pomiędzy obrazkami w jednym zdaniu.3. Jeśli potrafisz, zapisz zdania.
  • 23. Dokończ zdanie

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Wymyśl dalszą część zdania. Zapisz swój pomysł.3. Powtórz całe zdanie.4. Pokoloruj obrazek przy wybranym zdaniu.
  • 22. Zdania złożone do złożenia

      Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach złożonych.1. Przeczytaj lub posłuchaj fragmentów zdań.2. Zdecyduj, które początki i końce zdań do siebie pasują.3. Narysuj przy drugiej części zdania taki sam symbol, jak ten, który widzisz przy części pierwszej.4. Od początku zdania oznaczonego księżycem sam wymyśl i zapisz zakończenie.
  • 21. Przeliczanie kolorowych żółwi

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Nazwij kolory żółwi.2. Przelicz żółwie, określając ich kolor i miejsce w szeregu:Pierwszy żółw ma kolor żółty. Drugi żółw ma kolor różowy. Trzeci żółw…3. Postaraj się zapamiętać układ żółwi. Zakryj stronę i spróbuj wymienić ich kolejność z pamięci.
  • TEORIA Głoski szumiące: Gdy nowa umiejętność ma stać się codziennym nawykiem

    Po okresie wywoływania głosek szeregu szumiącego i nauki ich artykulacji na poziomie powtórzeń elementów systemu językowego (sylab, wyrazów, zdań) czas na etap wprowadzenia nowych dźwięków do mowy spontanicznej. Utrwalenie zdobytej umiejętności wymaga wielu powtórzeń, konsekwencji i systematyczności w działaniu. Logopeda potrzebuje zatem urozmaiconego bogatego materiału dydaktycznego, który pozwoli na zainicjowanie mowy dziecka – od pojedynczych spontanicznych zdań, po długie wypowiedzi. Uczymy się tego, co nas ciekawi, wciąga i wydaje się być potrzebne. Zaproponowane w tej publikacji karty pracy pomogą wzbudzić ciekawość dziecka, zaangażują je do wykonywania ćwiczeń i poszerzą jego wiedzę nie tylko o znajomość głosek. Praca nad wprowadzeniem nawyku realizacji „szumków” w mowie może być przyjemna, skuteczna i ciekawa, zarówno dla małego pacjenta, jak i terapeuty mowy.
  • 19. Prawda czy fałsz?

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniach prostych.1. Obejrzyj uważnie ilustracje.2. Powtórz lub przeczytaj zdania przy każdym obrazku.3. Zdecyduj, czy informacje o obrazku w zdaniach to prawda czy fałsz. Zaznacz odpowiednie pole.
  • 18. W jednym zdaniu

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego w zdaniach prostych.1. Przyjrzyj się uważnie obrazkom. Powiedz o każdym z nich jedno zdanie. Jeśli potrafisz, to zapisz je.
  • 20. Przyroda

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zdaniu prostym.1. Wytnij elementy obrazków i zdania w ramkach.2. Ułóż trzyelementowe puzzle.3. Przeczytaj lub powtórz zdania. Dopasuj je do obrazków.
  • 17. Tajemnicza dżungla

    Cel: Utrwalanie wymowy wyrażeń z głoskami [č] i [ǯ] oraz [ž] i [ǯ].1. Znajdź na obrazku wymienione zwierzęta. Powtórz zwroty. Zapisz liczbę odnalezionych zwierząt.2. Pokoloruj tajemniczą dżunglę.
  • 16. Krzyżówka z „cz” i „dż”

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [č] i [ǯ] w wyrazach i wyrażeniach.1. Rozwiąż krzyżówkę. Na szaro zaznaczone są miejsca, w których należy wpisać „dż” lub „cz”. Odczytaj hasło.2. Pokoloruj obrazek, który pasuje do hasła.
  • 15. Wycięte fragmenty

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ž] i [č] w wyrażeniach.1. Przeczytaj lub powtórz wyrażenia zapisane pod obrazkami.2. Wytnij fragmenty. Dopasuj i doklej je do reszty obrazka.
  • 14. Koraliki

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [ž] i [č] w wyrażeniach.Odszyfruj dwuwyrazowe hasła. Zapisz litery przypisane do kolorów kolejnych koralików. Odczytaj głośno powstałe wyrażenia.
  • 13. Szybki dżip – alfabet

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ǯ] w wyrażeniach, utrwalanie alfabetu.1. Dokończ rysować dżipa. Połącz punkty oznaczone literami zgodnie z ich kolejnością w alfabecie.2. Jakie określenia mogą pasować do samochodu terenowego? Zaznacz je, wstawiając X w kratkę.3. Powtórz wyrażenia.
  • 12. Kolorowanki z szalonym dżinem

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ǯ] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Powtórz lub przeczytaj wyrażenia.2. Znajdź obrazek, który pasuje do wyrażenia. W polu obok obrazka narysuj symbol, który znajduje się przy wyrażeniu.3. Pokoloruj obrazki.
  • 11. Rozmaitości

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [č] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Przeczytaj lub powtórz słowa zapisane w dwóch kolumnach.2. Zamaluj tym samym kolorem pola, na których napisane są słowa tworzące wyrażenie.3. Następnie znajdź pasujący do wyrażenia obrazek i również zamaluj tym samym kolorem.4. Zagnij kartkę tak, abyś widział tylko obrazki. Czy potrafisz z pamięci wypowiedzieć pasujące do każdego obrazka wyrażenie?
  • 10. Kolorowe poszukiwania „cz”

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [č] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Posłuchaj informacji o każdym obrazku. Powtórz usłyszane wyrażenie.2. Zdecyduj, w którym słowie, pierwszym czy drugim, występuje głoska „cz”. Zamaluj odpowiedni prostokąt.
  • 9. Szumiące i rzężące memory

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ž] w wyrażeniach dwuwyrazowych.Wytnij elementy. Zagraj w szumiące i rzężące memory. Po każdym odkryciu kartonika przeczytaj lub powtórz nazwę rzeczy na obrazku.
  • 8. Dokończ i oznacz

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [ž] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Dokończ rysowanie przedmiotów zgodnie z kierunkiem strzałek.2. Odczytaj lub powtórz wyrażenia. Narysuj pod obrazkiem symbol, który znajduje się przy pasującym wyrażeniu.
  • 7. Stopień wyższy i najwyższy

    Cel: Utrwalanie wymowy zbitek „ższ” [šš].Uzupełnij luki. Wpisz brakujące słowa i je wypowiedz.
  • 6. Kropla dżdżu

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ǯ] w zbitce [ǯǯ].1. Której kropli dżdżu uda się spłynąć po rynnie do kałuży, z której czerpie wodę spragniony dżdżownik? Zaznacz trasę.2. Powtórz wyrazy zapisane w kałuży.
  • 5. Niedokończone ilustracje

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w zbitkach [žǯ].1. Przeczytaj lub powtórz opisy obrazków.2. Dokończ rysowanie obrazków.
  • 4. Puszczamy wodze fantazji

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].1. Wytnij fragmenty obrazka – przedmioty z „szcz” w nazwie.2. Przyjrzyj się obrazkowi. Posłuchaj tekstu, który przeczyta logopeda. Wklej w odpowiednie miejsca przedmioty.
  • 3. Każdy z nas ma szczególny charakter

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].1. Posłuchaj lub przeczytaj krótkie opisy dzieci.2. Dopasuj odpowiednią cechę do dziecka.
  • 2. Wyprawa do Szczyrku

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].Z pomocą logopedy zaznacz odpowiednimi symbolami nazwy miejsc na mapie Polski.
  • 1. Szczególne stworzenia

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szumiących w wyrazach ze zbitką spółgłoskową [šč].

Aktualnie przeglądasz

Lipiec 2020 - Nr 16
APA 16 okladka_300 Page_1