Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
35. W PARYŻU I W RZYMIE
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w zdaniach.1. Przeczytaj tekst i zapamiętaj pisownię wyrazów z literami „ż” i „rz”.34. ŻEGLARZE
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w zdaniach.1. Przeczytaj tekst i zapamiętaj pisownię wyrazów z literami „ż” i „rz”.33. JAK Z ŻURNALA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w zdaniach.1. Nazwij rysunki: piżama, kożuch, żakiet.2. Dopasuj początek zdania do wybranego rysunku.31. CO KTO ROBI?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w zdaniach.Przyporządkuj zdania do obrazka, wpisując numer do okienka.30. KUCHARZE
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w zdaniach.W pewnym barze gotowali dwaj kucharze. Poprowadź strzałkę od kucharzy do każdej gwiazdki wg wzoru i przeczytaj, co dziś w barze robili kucharze?29. OGRODNIK AMBROŻY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w parach wyrazów.1. Przeczytaj, co w ogrodzie uprawia pan Ambroży.28. DRZEWA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w parach wyrazów.1. Nazwij drzewa, a potem dopasuj do każdego z nich określenie z ramki w odpowiedniej formie, np. duży jarząb.27. NAD RZEKĄ
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w parach wyrazów.26. RODZINY WYRAZÓW
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Przeczytaj wyrazy, a potem oznacz je tak jak wyróżnione wyrazy z danej rodziny.25. ŻAKO MÓWI
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Papuga żako ćwiczy wymowę wyrazów, które zawierają dwie głoski [ž]. Ćwicz i ty.24. ŻU, RZU – ŻY, RZY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Przeczytaj rozrzucone wyrazy. Wyrazy, w których występują sylaby.23. ŻE, RZE – ŻO, RZO
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Przeczytaj rozrzucone wyrazy. Wyrazy, w których występują sylaby.22. ŻA, RZA – ŻĄ, RZĄ
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Przeczytaj rozrzucone wyrazy. Wyrazy, w których występują sylaby.21. RZECZOWNIKI
Cel: Utrwalanie głoski [ž] w wyrazach.Przeczytaj wyrazy w rzędach i w każdym podkreśl taki, który jest rzeczownikiem.20. UKRYTE ZWIERZĘTA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Jakie zwierzęta ukryły się na obrazku? Znajdź je, łącząc kropki.19. MENAŻERIA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Wersja trudniejsza: W diagramie w rzędach i kolumnach ukryło się 16 nazw zwierząt. Odszukaj je wszystkie. Wersja łatwiejsza: Poszukaj ukrytych 16 nazw zwierząt.18. FI – LI – ŻAN – KA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.1. Podziel przeczytany wyraz na sylaby i zaznacz odpowiednią liczbę sylab.17. ROŚLINY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.1. Wytnij obrazki wzdłuż linii.2. Gra memory dla 2–3 osób. Potasuj karty i rozłóż na stole obrazkami na dół. Zaczyna najmłodszy gracz. Każdy na przemian odsłania dwie wybrane karty, nazywa i pokazuje. Kto odkryje parę takich samych kart, zabiera je ze stołu. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.ZWIERZAKI – GRA MEMORY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Wytnij obrazki wzdłuż linii. Gra Memory dla 2–3 osób. Potasuj karty i rozłóż na stole obrazkami na dół. Zaczyna najmłodszy gracz. Każdy na przemian odsłania dwie wybrane karty, nazywa i pokazuje. Kto odkryje parę takich samych kart zabiera je ze stołu. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.15. SKOJARZENIA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Posłuchaj przeczytanych wyrazów. Z czym ci się kojarzą? Wpisz odpowiedź.14. CZEGO BRAKUJE?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.Nazwij obrazki w rzędzie po lewej stronie, po prawej stronie, porównaj i powiedz, czego brakuje w każdym rzędzie po prawej stronie?13. KALEJDOSKOP II
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w śródgłosie wyrazów.12. CO WIESZ O ŻÓŁWIACH?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w nagłosie wyrazów.11. RYMY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w nagłosie wyrazów.Połącz w pary rymujące się ze sobą wyrazy.10. SŁONECZKO
Cel: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski [ž] w nagłosie wyrazów. Na słoneczku znajdziesz sylaby do uzupełnienia wyrazów, wybierz odpowiednie i wpisz w brakujące miejsca.9. ŻYRAFA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w nagłosie wyrazów.Połącz kropki i wpisz w okienka, jak nazywa się najwyższe zwierzę na świecie.8. KALEJDOSKOP I
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w nagłosie wyrazów.7. FIGURKI
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] po spółgłosce w sylabach.Przeczytaj prawidłowo sylaby na bałwankach, choinkach, pisankach i klockach.6. SKACZĄCE ŻABKI
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] między samogłoskami.1. Przeczytaj sylaby pod żabkami i kałużami.2. Połącz żabki i kałuże z takimi samymi sylabami, a potem przeczytaj utworzone pary.5. ZOO
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w nagłosie sylab otwartych.Odszukaj 16 sylab, które ukryły się w ogrodzie zoologicznym.4. TĘCZOWE „Ż”
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w izolacji.1. Wskaż każdą literę „ż” w tym samym kolorze i prawidłowo przeczytaj.2. Przeczytaj jeszcze raz każde „ż” i otocz pętlą w tym samym kolorze.3. LITEROWA ROZSYPANKA
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w izolacji.2. GDZIE SŁYSZYSZ GŁOSKĘ [ž]?
Cel: Wysłuchiwanie głoski [ž] w wyrazach.Otocz pętlą i poprowadź linią do odpowiedniej bagażówki obrazki, w nazwie których usłyszysz głoskę [ž] na początku lub w środku wyrazu.1. ĆWICZENIA SŁUCHOWE
Cel: Wysłuchiwanie głoski [ž] w wyrazach.Posłuchaj nazw obrazków i otocz pętlą te, w których usłyszysz głoskę [ž].CZĘŚĆ TEORETYCZNA - GŁOSKA "Ż" I "RZ"
Co zrobić, gdy głoska [ž] jest deformowana? Jak powstaje i czym różni się od głosek, którymi jest najczęściej zastępowana? Dlaczego dziecko zamienia głoskę [ž] na [z], [ź] lub [š]? Jakie działania możesz podjąć? Zyskaj wiedzę na temat sposobów wywołania głoski [ž]. Przykładowe ćwiczenia i wskazówki będą inspiracją w Twojej codziennej pracy.
Aktualnie przeglądasz
Maj 2020 - Nr 14